Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Gironamaig 5, 20255 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Edificis totalment destruïts a la ciutat de Gaza l'octubre del 2023 | Wikimedia Commons
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Tengo mucha sed,

    el agua no llegó,

    era poca y negra,

     era ninguna y roja.

    No había ya agua,

    negaban el agua,

    no quisieron,

    sí quisieron matar.

    Tengo mucha sed.

    No hace falta.

    He muerto de sed.

    Me han matado de sed.

    Ya no tengo sed (1)

    Quan cada matí arriben les criatures a les llars o a les escoles, no parlem dels infants cremats la nit passada per les bombes USA, llançades per Israel amb el silenci còmplice de la nostra Europa. Per què?

    Quan trobem els adolescents mig adormits a les vuit del matí no els parlem dels palestins de la seva edat detinguts, lligats, torturats, assassinats només per defensar i estimar la seva terra. Per què? Per què fem com els mitjans dits d’informació que no ho expliquen?

    Als centres d’estudis superiors no expliquem de manera seriosa la realitat. Els diaris alemanys no informaven del que passava als camps d’extermini. Podria haver-hi alguna persona que no ho sabés. Avui no expliquen tampoc què passa a Israel, però tothom pot saber-ho fàcilment.

    El que està passant a Israel a ulls de tothom que els tingui oberts, les destruccions de carreteres, de ciutats senceres, de camps de conreu, de mines d’aigua… les matances per armes, per desnutrició, per set, per no assistència als malalts… sense respostes contundents de les societats ens està deshumanitzant.

    Quin futur deixem als nostres descendents? El planeta destruït i els valors que un dia ens van fer persones humanes desapareguts. Quan l’odi guanya la solidaritat, quan als defensors de Palestina lliure als països dits democràtics se’ls castiga i condemna; quan es permet a l’estat d’Israel amb crims de guerra a l’espatlla participar a competicions i concursos internacionals (després d’haver-hi exclòs Rússia). Què queda?

    Què queda quan els sionistes parlen obertament de no deixar entrar ajuda humanitària i VOX rebutja tota ajuda a qui no sigui espanyol?

    Què queda quan les criatures cremades no obren les portades als mitjans europeus? Els morts ucraïnesos sí obren portada. Per què tant racisme?

    Cada any commemorem l’holocaust, recordem les persones assassinades a les cambres de gas nazis (gitanos, comunistes, jueus, discapacitats…), però no parlem dels assassinats diàriament mentre dormen a casa, a les tendes de campanya on han hagut de refugiar-se. Hi ha milers de persones a Gaza torturades, afamades, empresonades: històries de vida, amb el futur arrabassat. Se sap, es fa a la llum del dia, se’n publiquen vídeos, no es podrà al·legar ignorància. Els transports d’armament cap a Israel passen per països europeus, incloent-hi el nostre. Aquestes armes acaben als cossos dels habitants de Palestina. Silenci enorme davant l’horror. Maten criatures per destrossar tot el poble palestí, per destruir el cor, la moral, els nervis, el futur, el desig de viure. Maten criatures perquè així maten també les seves mares i els seus pares, l’esperança de sobreviure i de justícia. No és un dany col·lateral, o un error, és una part important del seu pla.

    A Gaza està passant quelcom sense precedents, quelcom mai vist. El que està passant és un crim de lesa humanitat, està prohibit per tots els tractats internacionals. Hi ha una llarga corrua de camions esperant, amb aigua, aliments, medicaments, combustible, però els governs d’Israel, USA i UE no els deixen entrar. Quelcom inimaginable fins avui; països dits democràtics es comporten d’una manera salvatge i d’alguna manera els ho permetem.

    S’estan morint de gana: les criatures moren per manca d’aliments bàsics. Israel no obre el mur. Cap govern europeu ho demana. No ho demanem, no ens manifestem, no recordem les lluites pacifistes quan la guerra a l’Iraq. Quanta hipocresia durant els passats dies de setmana santa, per part de polítics autoanomenats cristians!!

    La sanitat destrossada a Síria, els infants passant gana al Iemen, la violència extrema al Sudan, un país destrossat, USA bombardeja el Iemen per ajudar Israel, mortalitat infantil a Benin, l’ebola fa estralls a Libèria, la tuberculosi augmenta als països pobres… Què fem des dels nostres països europeus? Lluitem almenys per pal·liar el 33% de pobresa a casa nostra, per aconseguir que hi hagi habitatges per tothom…?

    Què queda de l‘aprenentatge de l’esperit crític, què queda de l’ètica del professorat? Som treballadors de l’ensenyament (com es deia al segle XX) i com tots els treballadors, com tota la classe obrera, hem de lluitar per donar la volta a l’actual situació a tots els nivells. Ens toca, és el nostre moment, podem perdre, però (com s’ha dit moltes vegades) si no ho intentem ja hem perdut. Als anys 30 els nostres avantpassats van lluitar contra el feixisme, no van guanyar del tot, treballadors i docents van participar en la lluita general, van deixar la llavor perquè encara quedi l’impuls de les lluites, perquè encara sapiguem que des de l’escola es pot fer feina, no tota, però com ells i elles podem recollir la llavor i fer la nostra part. Si ometem la nostra responsabilitat estem deixant la porta oberta a les dretes, extremes o no. Però sobretot estarem fallant a la nostra gent, al nostre alumnat, a tothom que està a prop nostre, que ens valora i ens respecta, que ens aprecia perquè som mestres, profes, tutors… de les generacions joves i es refien del nostre paper.

    No defraudem ningú!

    Si estoy en el norte,

     yo muero.

    Siempre yo muero allí.

    Si voy hasta el sur,

    me matan.

    Siempre me matan allí.

    Donde yo estoy, donde voy,

    si duermo, estudio o trabajo,

    juego, camino o descanso,

    siempre yo muero,

    siempre me matan. (2)

    (1)  Iñaki Markez (2024) Palestina te queremos. Ed. Ekimen. Bilbao. ‘El agua’. P.29

    (2) Iñaki Markez (2024) Palestina te queremos. Ed. Ekimen. Bilbao ‘De norte a sur’. P. 66

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    EUA Gaza internacional Israel opinió Palestina
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Intel·ligència artificial: el que Silicon Valley no veu ni entén
    Next Article
    Opinió
    L’escola contra el Mal amb una «Teoria del Món»
    Joan M. Girona

    Mestre i psicopedagog

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025

    2 comentaris

    1. efren on maig 5, 2025 11:33 am

      És un article excel·lent, Joan Maria. Hauria de ser lectura i anàlisi obligatòria a totes les escoles. Estem normalitzant la injustícia i dilapidant la poca dignitat i humanisme que ens queda. Des del món educatiu no podem defallir ni llançar la tovallola. El que passa a la Franja de Gaza ultrapassa el mateix holocaust, i no se n’amaguen. Millor parlem de futbol i de sèries.

      Reply
    2. MIRTA SUSANA LOJO SUÁREZ on maig 12, 2025 9:12 am

      Moltes gràcies per aquest article. El silenci davant la barbàrie i el genocidi de Palestina ens fa còmplices.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}