Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’escola contra el Mal amb una «Teoria del Món»

    "El Bé no és altra cosa que l’experiència de milers d’anys d’humanitat intentant aconseguir la convivència perfecta, destil·lada en el nostre cervell en forma de sentiment"
    Josep Maria Turuguet Salgadomaig 6, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Hi ha dues visions del que sigui el Mal: la de la ficció i la de la realitat. Dir que una de les missions de l’escola és lluitar contra el Mal es pot ignorar per semblar una afirmació esotèrica o al·lucinada, però no es pot rebutjar sensatament com a plantejament, sempre que s’entengui quina mena de cosa vol dir. Vegem.

    El Mal en la ficció és objectivable, es veu i es personalitza. Algú o alguna cosa representa el Mal contra el qual s’ha de lluitar. El mal de la ficció està concentrat en un lloc o un personatge i només d’aquesta manera el bé pot triomfar al final. Posaré tres exemples.

    A Independence day, una espècie alienígena ens ve amb males intencions. Vénen amb moltes naus i són molt poderoses, però afortunadament totes depenen d’una molt grossa que els fa de centre. Cal neutralitzar-la o destruir-la i tot el Mal s’ensorra com un castell de cartes. Sense aquest artifici la pel·lícula no es resoldria en dues hores. La seva seqüela recorre al mateix truc.

    A Star Trek Beyond, l’enemic funciona com un eixam d’abelles aparentment insuperable. Però afortunadament l’aparent complexitat d’aquest mal depèn d’unes comunicacions molt sofisticades a partir d’un centre. Destruïda aquesta comunicació (amb el VHF de tota la vida) la nau central es pot destruir i el dolent acaba eliminat.

    El mal de la ficció és concret i assequible. El de la realitat, s’eixampla, es metamorfoseja i no té data de caducitat

    A Joc de Trons l’amenaça imbatible dels morts que no paren d’alçar-se i amenaçar la vida, en realitat depèn de la «virtut» negativa del Rei de la Nit. Quan tot sembla perdut (els morts sempre seran més nombrosos que els vius) només cal un simple joc de mans d’una protagonista amb un punyal especial perquè aquell mal concret i immens es desintegri i els morts caiguin definitivament per deixar en pau els vius (que ja tenen prou trifulgues amb altres mals ben seus).

    Es podria allargar més, però no cal. El mal de la ficció és concret i assequible. El de la realitat, s’eixampla, es metamorfoseja i no té data de caducitat. Precisament, un conegut documental sobre els problemes de l’escola dels Estats Units de la Nord-amèrica del Mig va ser batejat com Esperant Superman. És obvi que cap Superman no vindrà a atonyinar un mal que és a dins de tots i cadascun de nosaltres i no té ni nucli ni cara.

    Superman no vindrà a l’escola, però d’alguna manera l’escola pot ser Superman. Una vegada em van preguntar a què em dedicava i em va sortir de l’ànima contestar «a salvar el món». Òbviament, va semblar un mal acudit, però jo me’l creia. Igual que penso que s’hauria de sancionar (socialment, que no econòmicament) els que diguessin «És que no som una ONG». Per la senzilla raó que essent les ong’s recursos d’humanitat ideats per suplir la humanitat que a la política i l’economia els falta, la frase no pot interpretar-se més que com a fosca indiferència cap a la humanitat, cosa moralment reprovable. Per salvar el món tots hem de ser Superman. Però què pinta l’escola en tot això?

    Entenc el Mal no com una força objectivable, sinó com a absència de Bé. Igual que el fred no és res més que absència de calor. El Bé no és altra cosa que l’experiència de milers d’anys d’humanitat intentant aconseguir la convivència perfecta, destil·lada en el nostre cervell en forma de sentiment. Som a les beceroles. El Bé és una saviesa que no s’imparteix en cap universitat i que en les esglésies està molt trossejada. És absurd escandalitzar-se amb la idea que l’animal humà és l’únic que mata per plaer (cosa que he sentit a alguns acadèmics reputats). El Mal demana una certa cuina cerebral i cap altre animal té un cervell prou gros com per cuinar-lo. El Mal ens ocupa al cap tot l’espai que no ocupa el Bé (i fins i tot pot esmunyir-se per racons que aquest deixa). I l’única institució per la qual passen tots i cadascun dels éssers humans és l’escola.

    Com a experiència de mil·lennis, el Bé és un fet històric, és la Humanitat en marxa, encara que el Mal hagi omplert moltes més pàgines en els llibres d’Història. Com les males notícies, el Mal ven més, potser per l’estat encara primitiu en què es troba la Humanitat (no us refieu de la tecnologia, és més fàcil que no sembla). Penseu que l’escolaritat universal no té ni cent anys. Una bona Teoria del Món, al meu entendre, hauria de tenir en compte aquests pressupòsits. I deixant el seu espai a les competències, als projectes o a les disciplines, una bona Teoria del Món Humà hauria de presidir qualsevol currículum escolar.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Per què no parlem de Palestina?
    Next Article
    Anàlisi
    Nostàlgia pels estius dels noranta a l’adolescència
    Josep Maria Turuguet Salgado

    Mestre de primària jubilat del CEIP Salvador Espriu de Badalona i membre de la Societat Catalana de Pedagogia (IEC)

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025

    2 comentaris

    1. Martí Teixidó, pedagog dr. on maig 6, 2025 6:36 pm

      Bé, J.M. Turiguet, per posar sobre la taula el mal i la seva imatge als mitjans de comunicació.
      Sens dubte, l’escola i encara amb més amplitud el col·legi o institut ha d’intervenir per a ensenyar a discernir entre el bé i el mal, sense fonamentalismes ni doctrina tancada. La neutralitat o indiferència té efectes nocius greus. 1 Es dona per acceptat que el que fa la majoria o el que més es difon és “normal”. 2 Si no es fa anàlisi semiótico-comunicativa difícilment, en l’imaginari, es distingirà ficcicó i realitat. 3 Ja fa vuitanta anys que els investigadors de la “mass communication research” van constatar que no hi havia efectes directes SI hi havia liders d’opinió però que SÍ hi havia efecte acumulatiu..
      No oblidem el cas: “En el año 2000, un chico de dieciséis años mata a sus padres y hermana utilizando una catana japonesa.” Hem de dir que avui és un pare de família de 41 anys, assenyat amb fills. El crim va ser efecte d’acumulació d’imatges, de crear-se un imaginari i d’aïllament d’adolescent. Una educació amb consistència pedagògica ho pot evitar, sens dubte. Sols falta educador amb coneixement, observador i compromès.

      Reply
      • Josep M Turuguet on maig 7, 2025 5:17 am

        Gràcies, Martí, per remarcar el que importa

        Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}