Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Analfabetisme polític i  mitjans de comunicació

    Carme Vinyoles Casasjuliol 10, 20235 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La incidència de les xarxes socials, la informatització de les activitats comercials i laborals, ha provocat  que avui la comunicació no tan sols arribi amb el llenguatge escrit, sinó que es diversifica a través de la televisió, la ràdio, o l’internet, la qual cosa provoca el sorgiment d’un nou analfabetisme. Avui el domini de la lectura i l’escriptura és insuficient, ja que, si no es tenen els mitjans o  un mínim domini de la informàtica, moltes persones es veuen privades d’accedir a determinats canals de notícies i sotmeses a la marginalitat cultural. Es dona la paradoxa que, si per una banda, l’analfabetisme tecnològic genera dificultats en l’accés i promoció  al mercat laboral i en les relacions humanes o socials, per l’altra, la manipulació informativa, que arriba sense contrastar, deformada i tendenciosa, provoca indefensió i vulnerabilitat.

    Actualment, la llibertat de premsa continua a la baixa a tot el món. Cada cop són més els estats en què s’han dictat lleis polítiques que la restringeixen, per exemple, a l’estat espanyol no s’ha  derogat la llei Mordaza que qüestiona drets d’expressió, informació o manifestació. Davant les repressions creixents, el periodisme independent està en perill. Les amenaces contínues contra la seguretat dels periodistes -entre el 2016 i el 2021, la UNESCO n’ha registrat 455 de morts- l’erosió que pateix el model de negoci, la pressió de determinats empresaris, governs i grups de comunicació que utilitzen les mentides, les mitges veritats o la publicació de notícies falses per convertir determinats mitjans en eines destinades a  aconseguir una finalitat -fer caure un govern, destruir una organització o un partit, defensar pràctiques corruptes i prevaricadores, salvaguardar l’honestedat de les clavegueres de l’estat; o atacar un candidat- l’estan condemnant, i li han fet perdre la confiança dels consumidors.

    Pagats per organitzacions com El Yunque, una secta nascuda a Mèxic, paramilitar, homòfoba, ultracatòlica i racista, per estafadors confessos, o empresaris d’extrema dreta; digitals com Actuall, Esdiario, o Okdiario, o Diario Ya, televisions com El Toro, o Ràdio Ya han convertit les fake news i els rumors, en un nou estil periodístic que busca el rèdit immediat. La campanya per fer creure que els atemptats de l’Onze de març del 2004 a Madrid eren obra d’ETA i no del gihadisme internacional, el cas del fals compte a Suïssa de Xavier Trias, el dels mestres de Sant Andreu del Palomar als que van acusar d’adoctrinar els alumnes en favor del Procés, les maniobres de la cúpula del PP per fer descarrilar el cas Gürtel, poden il·lustrar una tendència que s’ha consolidat  a tot el món i van  portar a Donald Trump o Jair Bolsonaro al poder.

    Si es vol plantejar una alternativa no hi ha altra sortida que una educació pública, lliure, allunyada de les manipulacions informatives

    Un Baròmetre presentat pel Centre d’Estudis d’Opinió el setembre del 2022 recollia que «les xarxes socials és el principal –per no dir gairebé únic– mitjà de comunicació usat pels joves catalans per informar-se dels esdeveniments polítics. La televisió és, de lluny, el mitjà més usat per les persones de més de 35 anys, que cada vegada llegeixen menys diaris i escolten menys emissores de ràdio per assabentar-se del que passa al món».

    Si tenim present que avui, Google i Meta reben la meitat de les despeses de publicitat global, que a l’Estat Espanyol, dos monopolis, Mediaset i Artesmedia controlen l’oferta de televisió privada, que en els darrers cinc anys la publicitat dels diaris s’ha reduït a la meitat, la qual cosa ha donat lloc als deserts de notícies, podrem entendre el canvi estructural que s’està produint.

    El bombardeig a través de les televisions pagades per capital opac que ofereixen programes especialitzats a respondre amb propostes falses o inviables el descontentament i la frustració de molts ciutadans, la incidència de xarxes com TikTok o Instagram, l’aparició de plataformes com «comunismonuncamas», o la «izquierdamiserable», han modificat la manera de rebre i entendre la informació, un factor que pot ajudar a explicar per què les idees reaccionàries han seduït una important facció dels joves espanyols.

    Avui l’analfabet polític que segons Bertold Brecht «era aquella persona que no tan sols desconeix la situació real del país, sinó que és molt més greu, el fet que amb el seu comportament, la seva indiferència, amb la seva arrogància i amb la seva presumpció, avala tots els atropellaments i els abusos que es fan» es descanta cap a la dreta, i es deixa influenciar per unes  xarxes en les quals no tan sols se censuren i critiquen les idees de la Il·lustració, sinó que els seus referents són capaços de desviar temes per no aprofundir en els vertaders problemes, prevariquen, intenten reescriure la història, o vendre-la com els interessa, defensen, amb contundència, l’Espanya en blanc i negre i utilitzen les institucions judicials i polítiques per salvaguardar els seus interessos particulars. Si es vol plantejar una alternativa no hi ha altra sortida que una educació pública, lliure, allunyada de les manipulacions informatives, dels crits, els odis i les crispacions. Cal un missatge contundent perquè l’analfabetisme polític no es faci amb el poder.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    mitjans de comunicació Nucli Paulo Freire UdG opinió Paulo Freire xarxes socials
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Competència política a l’educació
    Next Article
    Anàlisi
    La capacitació professional com a motor d’ascens social
    Carme Vinyoles Casas

    Related Posts

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    3 comentaris

    1. Maribel on juliol 14, 2023 7:57 pm

      fsbulós

      Reply
    2. Maribel on juliol 14, 2023 7:58 pm

      fabulós

      Reply
    3. Núria Rajadell-Puiggròs on juliol 15, 2023 2:08 pm

      Benvolguda i Benvolgut,
      estic totalment d’acord amb el vostre escrit i considero que el paper de l’escola és fonamental i indispensable per reconduir aquesta societat on la reflexió, l’esprit crític sa i democràcia semblen no estar de moda… L’alumnat, com l’altre dia recordava en una conferència a la Societat catalana de Pedagogia (IEC) l’estimada Pilar Benejam, està a l’escola fins als 16 anys, 5 hores al dia i 9 mesos a l’any… En som per tant responsables de reconduir aquesta situació, malgrat tots els entrebancs que ens trobem, i malgrat aquest aire nazi que es respira !!!.
      Voldria tanmateix fer-vos una puntualització: els mestres criticats per adoctrinar al seu alumnat pel tema del procés va tenir lloc a l’institut El Palau, que no està ubicat a Sant Andreu del Palomar sino a Sant Andreu de la Barca, on té al costat una gran caserna de la guàrdia civil, i lògicament hi havia alumnat provinent d la caserna.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}