Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    La Teoria de l’Embut Educatiu

    Joan Subirats Berengué

    L’educació en temps de pobresa

    Rosa Cañadell
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Ara toca ortografia

    Opinió
    Ara toca ortografia

    Jaume Cela i Juli Paloujuny 18, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Close up woman hand writing on notebook .
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Volem començar amb dues afirmacions. La primera és que saber escriure bé vol dir també saber ortografia. Som competents en l’escriptura quan tenim consciència de com funciona el sistema ortogràfic i, a més, disposem de recursos per resoldre els dubtes que la seva mobilització ens pugui plantejar.

    La segona afirmació diu que des d’una perspectiva social s’acostuma a assimilar escriure bé a escriure sense faltes. Per a molta gent un bon text és un text immaculat des d’un punt de vista ortogràfic, encara que sigui més avorrit que veure créixer l’herba en una pel·lícula vietnamita o que la falta de coherència que sovint hi ha entre els preàmbuls de les lleis i el seu articulat. I no, és clar.

    Aprenem ortografia quan escrivim tota mena de textos i reflexionem sobre la normativa. És a dir: fent, però amb una mirada atenta sobre el perquè ho fem d’una manera i no d’una altra. No succeeix exactament el mateix quan aprenem a anar amb bicicleta; en aquest cas no ens cal conèixer les regles de l’equilibri, ni de la resistència de l’aire. Paladegem i endavant que fa pujada.

    Encara una altra consideració: la importància de l’ortografia està relacionada amb el context del missatge escrit. Quan el receptor som nosaltres mateixos podem escriure com volem, però si l’escrit té un valor social cal acceptar les regles arbitràries o etimològiques que fan que una paraula s’escrigui d’una determinada manera.

    Els nivells alts de l’escrit estan més relacionats amb la construcció de sentit que amb una combinació de pronoms mal resolta

    Dit això, a causa de la selectivitat i dels desafortunats canvis dels responsables d’aquestes proves, ens hem trobat en ple debat sobre quin valor donem a les faltes d’ortografia. I vinga, ja tenim un terreny adobat perquè tothom hi digui la seva.

    La nostra vol anar per un altre costat del que hem pogut llegir. Ens formulem una pregunta essencial: Quanta estona horària es dedica a escriure tota mena de textos? Gosem afirmar que a mesura que passen de curs les hores destinades a escriure i a parlar col·lectivament d’allò que han escrit disminueixen. En general, a primària es dediquen moltes estones a escriure, perquè hi ha dos aprenentatges bàsics que travessen l’etapa, llegir i escriure; més endavant, a secundària i al batxillerat, aquest temps tendeix a aprimar-se perquè representa que aquests aprenentatges ja s’han consolidat i el que toca és aplicar-los. I d’aquí plora la criatura.

    Ens cal recordar el que proposaven Anna Camps, Marta Milian, Montserrat Bigas i Montserrat Camps al llibre “L’ensenyament de l’ortografia”, publicat a Graó, que va veure la llum el mes d’abril de 1989. Aquestes quatre autores escrivien el següent en relació a la reflexió sobre l’ensenyament de l’ortografia: “Potser aquesta reflexió permetria desbloquejar l’estatus d’ensenyament de l’ortografia, que considera sovint com un aprenentatge només mecànic, i ressituar-lo en el conjunt de l’ensenyament del llenguatge escrit (…)”. És a dir que ens quedem sempre curts quan ens limitem a posar el crit al cel només per l’ortografia, sense tenir en compte que no podem desvincular l’ensenyament de l’ortografia de l’ensenyament general de la llengua escrita.

    Si les autores tenien raó, i aquesta raó encara avui ens pot orientar, seria bo que cada mestre, de llengua o de qualsevol altra matèria, reflexionés sobre com, quan i per què promou l’ús de la llengua escrita i de quina manera ajuda a entendre i a resoldre les dificultats, també les ortogràfiques.

    Sovint, quan ens centrem tant en l’ortografia perdem la carta de navegar i oblidem que en realitat els nivells alts de l’escrit estan més relacionats amb la construcció de sentit que amb una combinació de pronoms mal resolta. Dit això, ens reafirmem amb allò que hem exposat a l’inici: saber escriure bé vol dir també saber ortografia.  L’únic que pretenem és no caure en allò que passa sovint en debats educatius -només ens cal repassar bona part del que es diu al voltant de la lectura- assenyalem amb el dit la lluna que va fent el seu camí, mentre nosaltres ens mirem el dit.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Llengua opinió ortografia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Universitat i mercat
    Jaume Cela i Juli Palou

    Jaume Cela és mestre i escriptor. Juli Palou és doctor en Filosofia i Ciències de l’Educació

    Related Posts

    Opinió
    Educar en llibertat o per a la llibertat?

    juny 18, 2025

    Opinió
    La crisi de la professió docent

    juny 17, 2025

    Opinió
    L’educació en temps de pobresa

    juny 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}