Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Avis i àvies connectats

    Liliana Arroyojuny 8, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Avis i àvies connectats / cc by-sa benralexander (Pixabay)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Quan el timbre de les escoles anuncia el final la jornada de classes, a la porta hi ha un munt d’avis i àvies esperant amb els berenars a punt per als menuts famolencs. Amb les dades a la mà, són els grans cangurs d’aquest país, ja que un de cada quatre avis i àvies cuida dels seus néts almenys 7 hores diàries, l’equivalent a una jornada laboral. I especialment en un país com el nostre, d’estil mediterrani i on el teixit familiar és fonamental per al benestar de la societat. I els experts apunten que aquest fenomen ha augmentat després de la crisi: el paper dels avis i àvies abasta molt més que mimar i cuidar mentre els progenitors treballen.

    El problema és que tot i que són els grans cangurs d’aquest país, encara costa incloure’ls en el discurs de la comunitat educativa. Generalment els avis i àvies segueixen sent aquells que fan companyia als nens, que els vigilen entre el final de l’escola i l’inici del torn parental. Així que aquí ens proposem reivindicar el seu dret a ser considerats agents educatius actius, perquè a través del seu exemple són, volent o sense voler-ho, referents. Compartint temps amb ells els infants es xopen dels seus punts de vista, opinions i actituds davant el món i els altres. De fet, aquest canvi de perspectiva és necessari per deixar espai i reconeixement a les seves capacitats i el seu empoderament. El que no vol dir donar-los més feina, més càrrega o més responsabilitats, sinó que aquest temps compartit amb els seus néts sigui oportunitat d’aprenentatge i creixement en les dues direccions.

    I posem un exemple des de la revolució digital. Si ens plantem en els debats sobre TIC i educació, aquí sí que la gent gran en queda ja absolutament exclosa sistemàticament. Només en 1 de cada 10 creu que les noves tecnologies serveixen per educar. Fins aquí ens sorprèn poc. Per als més grans, les noves tecnologies són allò que entreté els néts, el que els diverteix mentre estan físicament acompanyats pels avis. El mateix que per a generacions anteriors era la tele: encendre la caixa tonta era desactivar la criatura. Ara, alguns viuen les tecnologies com una barrera: on s’encén la tecnologia, en el moment de connectar amb els dispositius, és el precís instant en què es trenca la màgia nét-avi. En certa manera si trien l’eina tecnològica descarten els avis i àvies. Perquè sembla que les dues coses són irreconciliables o de compatibilitat dubtosa. Però posem-hi una mica d’imaginació: i si per un moment situem néts i nétes com a alternativa a la bretxa digital?

    Per als més grans aquesta esquerda entre món digital i analògic és un motiu més de desconnexió, de separació entre els ritmes del món productiu i del que no ho és. Sent objectius, biològicament no hi ha cap barrera perquè canviem d’avis-cangur a avis-connectats. Per la seva simple existència avui i aquí són també ciutadans de la quarta revolució industrial, tant com els que han nascut amb internet sota el braç i un mòbil entre les mans. Dit d’una altra manera, tenen el mateix dret aprendre, gaudir i relacionar-se en aquest nou ecosistema que suposa internet. És clar que hi ha característiques socials (com la condició socioeconòmica o la classe social) que situa alguns més avantatjats que d’altres. Però en el moment que una majoria de nens i joves disposen de mòbil, hi ha aquí oportunitats d’introduir les noves eines de comunicació en la vida de la gent gran. I amb una mica més d’imaginació, no els ubiquem només com a agents passius que s’informen o que es comuniquen amb familiars que potser estan a milers de quilòmetres. Sinó que també poden ser productors de contingut, pujar coses, aportar idees i entrar en converses globals i virtuals.

    Perquè també hi ha avis youtubers com el malagueny Juan José Cañas, youtuber als seus 80 anys. I a poc a poc van apareixent-ne més casos a tot el món. Compartir idees, batalles, experiències, receptes o remeis casolans. Sigui quin sigui el propòsit, les noves generacions d’avis i àvies també poden estar connectades. I la clau de Juan José Cañas va ser precisament els seus néts, que van començar a incloure’l als stories d’Instagram (vídeos curts que desapareixen en un dia).

    Imaginem una tarda de joc qualsevol, on en comptes de coincidir en l’espai temps i entretenir-se els uns als altres, quan s’acaben els deures entren en escena les noves tecnologies. Sortir a passejar a ritme de caça de Pokémons, trobar tresors amagats gràcies al geocaching o crear un compte amb fotos dels millors parcs de la ciutat i convertir-se en influencers.

    El més important és que en aquesta tasca en equip tothom hi guanya. Uns mostren habilitat i atreviment sense límits, perquè, els diem, són nadius digitals. Els altres, amb anys d’experiència a l’esquena, encara que no sàpiguen amb exactitud com funciona l’economia digital, sí que compten amb un bon olfacte, un judici expert i capacitat crítica entrenada durant dècades. Així podem imaginar les tardes d’una altra manera, reconèixer i obrir una infinitat de possibilitats. I no cal que sigui diàriament, però quan vingui de gust, donar peu a que això també passi. I amb allò de “pels néts el que faci falta”, seria fantàstic anar reduint cada vegada més aquesta bretxa i desmuntant la idea de la gent gran desconnectada amb la vitalitat dels youtubers a la vora dels 90.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    família gent gran Lleure opinió revolució digital TIC
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Cristina Tébar: “Fa anys poca gent fora de l’àmbit educatiu sabia qui era Montessori, ara es coneix molt més”
    Next Article
    Actualitat
    El Consell Escolar recrimina al Ministeri d’Educació que les seves beques generen una “greu inestabilitat” als estudiants
    Liliana Arroyo

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}