Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Benvinguts a l’escola popular de la PAH

    Pau Rodrígueznovembre 13, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Benvinguts a l'escola popular de la PAH. / SANDRA LÁZARO
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’Oumaina Chadi feia gairebé tres anys que esperava que els serveis socials de Manresa trobessin un espai de reforç escolar per als seus dos germans petits.

    Així com la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca (PAH) local va trobar-li un sostre quan el seu dret a l’habitatge perillava –estava a punt de ser desnonada amb un nadó a càrrec–, aquest col·lectiu ha habilitat ara els baixos d’un dels seus edificis ocupats a la capital del Bages, propietat de la SAREB, per cobrir el dret a l’educació soscavat de molts infants que, com els germans de l’Oumaina, no tenen al seu abast l’acompanyament o el material necessari per fer deures i repàs.

    “Benvinguts a l’escola popular de la PAH”, hi ha escrit a la pissarra que adorna l’espai, on a partir de les 17 h les famílies com la de l’Oumaina Chadi –que en el seu cas viu al mateix edifici– s’hi acosten de la mà dels petits a l’espera que els educadors els vinguin a rebre a la porta. Avui la Jéssica Jiménez, estudiant de psicologia i educadora voluntària, n’ajuda un d’ells, el que fa Tercer de Primària, a repassar els deures de matemàtiques. “Sovint porta moltes fitxes a casa, però els meus pares no sempre li saben donar un cop de mà”, explica sobre els deures dels seus germans aquesta manresana d’origen magribí que també és activista a l’Obra Social de la PAH.

    “Una de les nostres fixacions és donar una funció social als edificis que ocupem, i l’escola popular respon a una de les necessitats d’un barri amb molt atur, pobresa i immigració”, expressa Bernat Sorinas, portaveu de l’Obra Social de la PAH. Potser no són considerades carències greus, però no tenir una habitació en silenci a casa per estudiar o ningú a qui preguntar-li els dubtes descoratgen poca a poc els infants. La pobresa pesa dins la motxilla escolar i els deures ho poden empitjorar.

    Tant és així que en una assemblea el mes de juny passat la PAH va decidir posar en marxa aquest espai de reforç. Van obrir un termini per reunir la implicació de voluntaris, i logopedes, educadors i estudiants de la ciutat van respondre amb escreix. A l’Escola Popular compten cada dia amb quatre educadors voluntaris que atenen vuit infants, en una ràtio de dos alumnes per adult que els permet “establir un vincle més personal”, en paraules de Jéssica Jiménez, del que els pot oferir l’escola. També alternen els deures amb espais de joc, tot això en els escassos metres quadrats d’uns baixos que van haver de condicionar a corre-cuita.

    El que no va ser gens fàcil va ser respondre a l’àmplia demanda per part de les famílies de la zona. L’escola, autogestionada per mitjà d’una assemblea, va optar per limitar el reforç escolar almenys aquest curs a alumnes d’entre Tercer i Sisè de Primària. Compten doncs amb una quarantena de nens i nenes al cap de la setmana, vuit diferents cada dia. N’hi ha que se n’han quedat fora, però de moment l’espai no dóna per a més. 

    L'Omaina amb els seus dos germans. / SANDRA LÁZARO
    L’Omaina amb els seus dos germans. / SANDRA LÁZARO

    Neix una escola, creix una comunitat

    L’escola popular, asseguren els seus impulsors, no és tan sols un reforç de deures per als nens que no s’ho poden pagar. “El primer que intentem fer és establir un vincle amb la família, interessar-nos per com els va i que, a la vegada, ells s’interessin més per com evoluciona el seu fill amb els estudis”, exposa la Jéssica. El que intenten també és mantenir un contacte assidu amb les escoles on van aquests nens, per coordinar-se amb els seus mestres i saber en què han de treballar més.

    Des de l’assemblea estan treballant també en el model educatiu i els possibles materials didàctics que podrien generar. En aquest debat es troben immersos ara; encara és d’hora per fer balanç.

    Altres idees que s’entreveuen a l’horitzó serien les d’obrir un espai de formació per als pares i sobretot les mares, conscients que els nivells d’alfabetització de les protegitores sol ser un dels factors més determinants per a la futura formació dels fills. “Es tracta de generar espais comunitaris, de suport mutu”, conclou Sorinas, convençut que la tasca de la PAH en la lluita pel dret a l’habitatge evidencia “només la punta de l’iceberg d’una estructura completament desmuntada”.

    L'escola es troba en un dels carrers més cèntrics de Manresa. / SANDRA LÁZARO

    L’escola es troba en un dels carrers més cèntrics de Manresa. / SANDRA LÁZARO

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    alfabetització Deures espai comunitari extraescolars Habitatge immigració Obra Social de la PAH PAH pobresa reforç escolar sareb
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’escola pública surt al carrer per reclamar una inversió del 6% en educació
    Next Article
    Opinió
    L’escola Baixeras, paradigma del patrimoni educatiu de Barcelona
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}