Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Calma, la Caputxeta serà sempre nostra

    Eva Martínezabril 18, 20195 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    Fa uns dies es va aixecar una gran polseguera després de la publicació de diversos articles sobre la decisió d’una escola de Barcelona de retirar els contes tradicionals de la seva biblioteca, per ser considerats sexistes. El missatge em va arribar per nombroses vies, i alguns dels titulars que vaig llegir feien esgarrifar. Aprofitant l’avinentesa, altres veus amb projecció pública també van fer-se sentir en relació a aquest assumpte en diversos mitjans com ara diaris, ràdios, opinant acarnissadament sobre la decisió de l’escola i també sobre els contes tradicionals.

    Qui em coneix, sap que sóc una admiradora nostrada dels relats tradicionals. Són una forma simbòlica i tangible d’expressar la nostra història com a éssers humans. A mi no em transporten als estereotips, sinó als arquetips que tenim incorporats dins del nostre inconscient individual i col·lectiu. Esdevenen, precisament per això, escenaris de fantasia ideals per tal que l’infant pugui projectar totes les emocions que polsen dins seu, i que difícilment poden ser expressades en alguns contextos. Per descomptat contenen escenes dures, cruels i sovint considerades poc adequades per a la canalla, perquè el que tenim a dins (i hem tingut al llarg de la nostra història com a humans) també és així. Són tresors mil·lenaris de la nostra tradició oral, i de la nostra història humana.

    També sóc mestra, educadora, i llegidora. M’agrada la bona literatura, a qualsevol edat. No defenso els clàssics a qualsevol preu, per sobre de la qualitat literària o del tipus d’adaptació. Tothom s’ha atrevit a fer versions dels contes tradicionals, a voltes amb criteris comercials i excessivament didàctics que deixen de banda la força de les versions antigues o la qualitat literària de l’obra. He vist moltes versions “adaptades” que s’assemblen més a un catàleg de princeses Disney que a un conte tradicional. Per tant, també estaria a favor d’eliminar de la biblioteca d’infantil aquestes adaptacions comercials que no responen a criteris qualitatius, sinó a voluntats mercantilistes que contenen estereotips que cal combatre.

    Tot estirant fils respecte a aquest assumpte, vaig arribar a una comunicació que va fer l’escola en qüestió arran del treball de selecció que havien fet a la biblioteca. Com sospitava, allò que deien els grans titulars i allò que deia l’escola sobre aquest fet no era ben bé el mateix. Segons informava l’escola, no s’havien censurat històries com la Caputxeta o Sant Jordi, sinó que s’havia posposat la seva lectura a primària, per tal que els infants poguessin fer-ne una lectura una mica més crítica des de la perspectiva de gènere. En aquest punt, jo discreparia d’aquesta decisió, no llegiria els clàssics en clau sexista i sí –sense dubtes– els faria servir a Infantil, especialment les versions de Grimm. Ara bé, valoro enormement –i comparteixo– la idea d’una educació decididament feminista, que passi per cuidar el tipus de literatura que consumim, que faci conèixer les veus d’escriptores que també han enriquit el nostre món, que fomenti la lectura crítica i que sigui capaç de posar en dubte qualsevol cosa que ens vingui donada com a veritat, en els llibres i en la vida. Aplaudeixo la valentia de l’escola en voler educar infants amb esperit lliure i crític, capaços de saber llegir entre línies i descodificar intencions en alguns textos. Molt probablement, seran infants que mantindran certa avidesa en buscar les fonts originals, i que se sentiran amb dret de mostrar discrepància amb arguments de pes, i no només des de la crítica reactiva.

    En aquest sentit, crec que tenim una lliçó importantíssima a aprendre: no creure’ns sempre els titulars, aprofundir en la fiabilitat de la informació. Hem assumit alguns arguments –uns quants d’ells, molt sensacionalistes– com a veritats, i ens hem acarnissat amb una escola que vol educar infants que facin precisament el contrari. No em sembla que el debat sigui “clàssics sí o clàssics no”, sinó amb quina coneixença real dels fets ens posem en certs debats. I encara un altre repte: de quina manera, des de la divergència d’opinions, actuem conjuntament i ens associem com a agents educatius per tal d’oferir les millors oportunitats als infants. En realitat, no em sembla tan important si una escola ofereix els contes tradicionals una mica més tard, tinc plena confiança que els infants els acaben coneixent més tard o més d’hora (si han sobreviscut a guerres i catàstrofes, poden sobreviure a un any escolar); el que em sembla greu és que sovint no puguem veure més enllà del sensacionalisme d’alguns titulars, i que jutgem decisions que s’han pres amb una intenció que tots i totes compartim: que els nostres infants construeixin una manera de pensar crítica, i siguin, per tant, més lliures en aquesta societat de l’opulència informativa i del pensament patriarcal. Amb aquest objectiu en ment, i potser d’una manera distinta, jo hauria fet el mateix: treballar per tal que un infant se senti l’heroi o l’heroïna protagonista de la seva pròpia història, i sigui capaç de vèncer els veritables perills del món.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Vint novetats editorials pel Sant Jordi dels educadors (però no només)
    Next Article
    Opinió
    Descobreix 50 contes magnífics per regalar aquest Sant Jordi
    Eva Martínez
    • X (Twitter)

    Mestra, formadora i terapeuta. Co-autora d’”Educació Emocional i Família: el viatge comença a casa” (Ed. Graó), i autora de “Sota la pell del llop: Acompanyar les emocions amb els contes tradicionals” (Ed.Graó).

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}