Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta

    Feu-los llegir… Com?

    Josep Maria Turuguet Salgado
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Carta als reis de l’any que ve per a una digna conservació del patrimoni educatiu català

    Pere Solà Gussinyergener 16, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Pere Solà Gussinyer és catedràtic d’Història de l’Educació a la UAB.

    Fa una colla d’anys l’associació de veïns del meu barri (a Barcelona) va fer-me fer de rei mag a la cavalcada de Reis del districte. Va ser una experiència impressionant, colpidora. Durant tota la desfilada, els infants t’anaven seguint, quasi perseguint, amb aquells ulls de pam i aquella il·lusió, acompanyats per sol·lícits familiars, per donar-te les seves cartes. I no era fàcil moure’s engavanyat com anaves amb aquell vestit gruixut i la capa règia. Al sortir del tren, perquè arribàrem en tren, el rei blanc fins i tot va ensopegar i caure. Val a dir que vaig acabar amb tendinitis al braç dret de tant repartir caramels.

    Bé, on vull anar a parar és que vaig guardar una mostra nodrida de les dotzenes de cartes de reis per pura deformació professional d’historiador de l’educació. Vaig intuir que amb el pas del temps aquest material seria una font per saber l’imaginari lúdic d’uns infants i unes famílies ben bombardejats de capciosa i sostinguda propaganda comercial.

    Ara bé, fet i fet, no sembla gaire que el nostre petit país es preocupi prou, a aquestes alçades del segle XXI, del seu patrimoni històric/educatiu. “Una societat es defineix no només per allò que crea sinó també per allò que no vol destruir”, va dir en una ocasió John Crittenden Sawhill, un il·lustre acadèmic novaiorquès, president que fou de The Nature Conservancy. Això ve a tomb de quelcom que em preocupa: no hi ha a hores d’ara cap pla articulat, que jo sàpiga, per conservar el patrimoni educatiu català.

    Hi ha, sí, interessants iniciatives aïllades, però cap acció amb cara i ulls per tal de conservar, preservar, restaurar el nostre patrimoni educatiu (a tots els nivells i en tots els aspectes que tenen a veure amb l’educació, dintre i fora de les escoles). Segons una font del Servei de Coordinació General d’Arxius del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, únicament un 6% del total de centres d’ensenyament tenen llur fons sota conservació d’un arxiu. Davant d’això, una de les preguntes seria: després de 40 anys de democràcia formal, no es podria fer a Catalunya un pla integral coordinat per tal de subvenir a aquest dèficit clamorós en matèria de conservació de patrimoni educatiu i escolar, ja que se suposa que en el decurs dels anys es perd material sensible de forma irrecuperable?

    És imprescindible recuperar terreny perdut per tal que col·lectius i administracions, començant pel Departament d’Ensenyament, “es posin les piles” pel que fa a preservar, restaurar patrimoni educatiu (a tots els nivells i en tots els aspectes que tenen a veure amb l’educació, dintre i fora de les escoles), i, de l’altra, fer passes coordinades per fer possible un centre de memòria integral, un arxiu/museu/biblioteca del patrimoni educatiu català.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’estereotip del geni científic limita les carreres acadèmiques de les dones
    Next Article
    Actualitat
    Codi ètic o compromís amb l’altre?
    Pere Solà Gussinyer

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}