Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    L’estereotip del geni científic limita les carreres acadèmiques de les dones

    Agència SINCgener 16, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Els estereotips que suggereixen que les dones no posseeixen talents naturals són, en part, responsables de les distribucions de gènere al llarg de les disciplines acadèmiques. / Joe Philipson.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat a Agencia SINC

    Un nou estudi, dirigit pel professor de psicologia de la Universitat d’Illinois, Andrei Cimpian, i la professora de filosofia la Universitat de Princeton, Sarah-Jane Leslie, proposa i prova una nova explicació a les diferències de gènere en algunes disciplines acadèmiques.

    La investigació se centra en una àmplia franja de matèries com la física, les humanitats, les ciències socials i les matemàtiques, i conclou que les dones tenen menys probabilitats d’obtenir doctorats en matèries que idolatren el fet de brillar i la genialitat.

    “Els camps en els que més es valora el talent innat són la física, les matemàtiques i la filosofia, la meva disciplina!”, declara Sarah-Jane Leslie, coautora de la investigació, que es publica a la revista Science.

    En total, els científics van enquestar a més de 1.800 acadèmics nord-americans -estudiants de postgrau, investigadors postdoctorals i professors- de 30 camps diferents de l’àmbit acadèmic: ciències naturals, ciències socials, humanitats, enginyeria, etc. i procedents d’un conjunt d’institucions de recerca geogràficament diversos, tant públics com privats.

    La difusió de la “espurna innata”

    Els participants havien de respondre a una sèrie de qüestions relatives a la seva pròpia disciplina, incloent un conjunt de vuit preguntes dissenyades per avaluar la mesura que valoren que l’èxit en el seu camp exigeix ​​principalment la brillantor pura, davant d’una qüestió de treball i dedicació.

    “Ens centrem en el món acadèmic perquè la nostra hipòtesi es basa en la relació entre les creences dels professionals en actiu i el grau en què les dones estan representades en cada disciplina”, argumenta Andrei Cimpian.

    Segons les seves conclusions, els estereotips que pressuposen una manca de talents naturals en les dones són, en part, responsables de les desiguals distribucions de gènere en les disciplines acadèmiques.

    Els investigadors insisteixen a subratllar que el seu estudi no diu que la brillantor -o la seva valoració- sigui una cosa negativa, ni que les dones no siguin brillants o que no sigui útil ser-ho per al desenvolupament d’una carrera acadèmica.

    “Les nostres dades no es refereixen a això. El que suggereixen és que transmetre als alumnes la creença que és necessària la brillantor per a l’èxit pot tenir un efecte diferencial sobre homes i dones, que estan en aquest moment decidint quina carrera seguir en el seu camp”, aclareix Cimpian.

    La bretxa de gènere acadèmica: variable i multidisciplinar

    La majoria de les vegades el discurs públic davant aquesta problemàtica de bretxa de gènere segons les carreres acadèmiques s’han centrat en les anomenades STEM, un acrònim en anglès que es refereix a la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques.

    “A causa d’aquest enfocament, la representació femenina en les disciplines acadèmiques fora de STEM sovint es passa per alt. És a dir, la gent assumeix que les dones estan ben representades en les ciències socials i humanístiques, però la realitat és més complexa que això. Per exemple, el 2011, les dones van obtenir només el 31% dels doctorats nord-americans en filosofia i el 34% en economia. Aquest complex patró de variabilitat en la representació de les dones és una de les raons per les quals volíem tenir una perspectiva més àmplia i no només centrar-nos en els camps de STEM”, emfatitza la investigadora.

    Un altre dels punts que tracten en l’estudi és com les associacions culturals generalitzades vinculen als homes, però no a les dones, amb la brillantor intel·lectual innata.

    Leslie posa exemples per explicar aquest fet: “Considerem com de difícil és pensar en tan sols una representació cultural de dones -com la que hi ha en personatges com Sherlock Holmes, el doctor House a la sèrie de televisió o Will Hunting en la pel·lícula Good Will Hunting- en la qual se’ls atribueix una espurna innata especial, un geni sense educació. Les dones dotades intel·lectualment encarnen papers com el d’Hermione Granger a Harry Potter, a les quals s’associa el fet de ser increïblement treballadores i diligents. Els èxits d’aquestes últimes es representen com a fruit de llargues hores d’estudi minuciós, en comptes de per una mena de brillantor innata”.

    Segons assenyala Cimpian: “La nostra societat associa els homes amb la brillantor, però no les dones”.

    Aquest fet implica que per augmentar la diversitat de gènere en determinades disciplines s’haurà de restar importància a aquest tipus de brillantor pura, i subratllar el valor del treball dur i la dedicació per a l’èxit.

    En un altre treball, actualment en curs, aquests experts estan estudiant el grau en què la gent fora de la vida acadèmia també té aquestes creences sobre la necessitat de brillantor pura. “Els nostres resultats són prometedors, però preliminars”, conclou la investigadora de la Universitat de Princeton.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Un univers per explorar. Àmbits d’aplicació de la creativitat en el món educatiu
    Next Article
    Opinió
    Carta als reis de l’any que ve per a una digna conservació del patrimoni educatiu català
    Agència SINC

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}