Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Cau l’educació a l’aire lliure (i el virus es frega les mans)

    Rodrigo Santodomingooctubre 7, 20208 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Al davant, la mateixa Organització Mundial de la Salut. I a rebuf, un amplíssim cor de veus format per epidemiòlegs, experts en salut pública, pediatres… Tots canten els avantatges d’una educació a l’aire lliure mentre duri la pandèmia. Argumenten, clar, que a l’exterior disminueix el risc de contagi. Alguns afegeixen que sortir al pati, al carrer o a espais naturals contraresta l’excés d’estatisme que, amb la seva rigidesa, imposen els protocols sanitaris a l’interior. I que aquesta major mobilitat també comporta beneficis per la salut psicoemocional de l’alumnat.

    Algunes conselleries (Canàries, València) recomanen a la seva normativa antiCovid fomentar les sessions lectives en llocs buits. La mateixa ministra Celáa es va pronunciar ja al juny en el mateix sentit. Són propostes vagues, sense un pla concret que les cristal·litzi. La seva posada en marxa depèn gairebé per complet de la voluntat de cada centre. Només en l’àmbit local existeixen exemples de col·laboració amb les autoritats, com en el cas de diversos municipis a Euskadi.

    En l’esfera pedagògica, molts veuen, a més, una oportunitat única per fomentar apostes que transcendeixin al centre/edifici, entès aquest com a fortalesa impermeable. L’amenaça del virus, sostenen, podria canalitzar-se per derrocar murs i consolidar ecosistemes d’aprenentatge més amplis. Per vincular als estudiants amb el seu entorn. Per contextualitzar l’ensenyament mitjançant l’experiència directa, vivencial.

    I no obstant això, la realitat del nou curs va en la direcció oposada. “S’està sortint menys que abans”, observa Miriam Leirós, coordinadora de Teachers for Future Spain, col·lectiu que defensa un major contacte amb la natura entre els alumnes espanyols. Mestra al CEIP Antonio Palacios (O Porriño, Pontevedra), Leirós explica que no ajuden la “pressió afegida perquè es compleixin els protocols” ni “l’èmfasi a recuperar el temps perdut pel que fa a continguts”. Els docents estan suportant un doble pes sanitari i curricular. A això s’uneixen les autoritzacions necessàries de cada família per a cada sortida. “Un evita carregar-se de més”, assenyala. A no ser —com és el seu cas— que el docent ja estigui especialment compromès amb un canvi metodològic consolidat en la projecció cap a l’exterior.

    Portes sense tancar

    “Ens diuen valentes”, corrobora Maribel Tarrés, directora de l’Institut Jaume Cabré (Terrassa, Barcelona), a qui li consta que “altres centres pròxims han deixat pràcticament de fer sortides”. Tarrés admet que el seu institut, inaugurat fa tres anys, parteix d’una situació privilegiada des d’una òptica organitzativa. Ara com ara només arriba fins a 3r d’ESO, amb un total d’uns 180 alumnes. Toquen a menys de 10 xavals per professor. Al carrer, als parcs i places del municipi, resulta més o menys senzill supervisar que es compleixen les mesures sanitàries.

    Els estudiants del Jaume Cabré estan rebent bona part de les seves classes a l’exterior. Volen impedir de totes totes que el virus desvirtuï el seu projecte pedagògic. Aquest s’articula entorn de tres conceptes i les seves respectives dimensions de l’aprenentatge: cap (cognitiva), cor (emocional) i mans (manipulativa). “Les activitats a l’aire lliure connecten especialment amb l’emocional i manipulatiu”, assegura Tarrés. L’alumnat fabrica mobles en un descampat o participa en jocs de cohesió en un camp de futbol. És un alumnat que aprèn a l’estil Dewey mentre desenvolupa un sentit de pertinença. “Han estat tancats molt de temps, i a aquestes edats necessiten sol, moure’s… Mentre es pugui, han de recuperar emocionalment els espais perduts”, subratlla Tarrés. La directora del Jaume Cabré comenta que, quan les aules queden buides, el personal de neteja aprofita per desinfectar i ventilar l’espai.

    IES Fernando Lázaro Carreter, a Utrillas (Terol)

    L’educació sense sostres ni parets admet formats variats. Pot donar-se a fora o a dins del perímetre escolar. Algunes iniciatives són dinàmiques i altres emulen la quietud de l’aula però en ambients més higiènics. Hi ha centres que fins i tot han institucionalitzat la idea de classe a l’aire lliure. A Utrillas (Terol), l’IES Fernando Lázaro Carreter va inaugurar fa unes setmanes un espai que beu de la Grècia clàssica: amb forma d’amfiteatre i inspirat en els paripatètics d’Aristòtil.

    David Giraldo, professor de Filosofia a l’IES turolense, matisa que la idea va néixer fa un parell d’anys sota el paraigua de la transformació metodològica. Aprofitant el seu elevat aforament, el projecte aspira a fusionar grups i sabers: “Filosofia i Biologia per explicar l’evolució; Química i Tecnologia per explicar com sorgeixen els diferents materials a partir de les seves propietats”. Amb la vista posada al setembre, els obrers han treballat a preu fet durant l’estiu. “La pandèmia ha accelerat el procés i ha permès que aquest curs ja estiguem donant ús al nou espai”, afirma. De moment, s’ha utilitzat per presentacions i reunions del claustre. Però la seva posada de llarg didàctica és a tocar.

    No en va, Giraldo fa temps que celebra sessions lectives a l’exterior, amb els alumnes asseguts en cercle en alguna de les moltes zones verdes que té el recinte de l’IES. “Són ells els qui sempre insisteixen a sortir fora. Fa por que es dispersin, però el que he notat és distensió i una major concentració. Sempre tenint present que no pot ser una cosa improvisada: resulta fonamental que els alumnes entenguin que continua sent una activitat d’aula”, destaca.

    El fred i la pluja

    Més arbrats i ombres als centres andalusos és una de les reivindicacions històriques del sindicat CGT. “Normalment el pati és pura pista”, es queixa Ignacio Contel, secretari d’Acció Sindical a la seva federació d’ensenyament a Andalusia. Amb la pandèmia, CGT ha intensificat la seva lluita perquè les administracions apostin per l’educació en espais oberts. De nou, salut i renovació pedagògica s’entrellacen en les seves demandes.

    Contel recorda que el fet d’ensenyar i aprendre a fora ve d’una llarga tradició en el combat contra epidèmies. Així ho van fer, a principis de segle, les escoles de Nova York amb la finalitat de contenir un brot de tuberculosi. Ho fan ara col·legis de mig món, amb accions planificades des de dalt a Holanda o Caixmir (l’Índia). “Una solució ràpida i poc costosa passa per instal·lar tendals o carpes i desenvolupar allí el màxim d’hores lectives possible. L’alternativa és ficar als xavals com a polls en aules tancades i mal ventilades”, sosté. Contel denuncia la inacció de les administracions, amb l’excepció d’alguns ajuntaments com el de Torremolinos (Màlaga), que s’ha mostrat receptiu davant la iniciativa d’algunes AMPA.

    CEIP Antonio Palacios (O Porriño, Pontevedra)

    Tant Leirós com Tarrés alternen classes normals a l’aire lliure (en el mateix recinte escolar o a localitzacions veïnes) amb visites al patrimoni natural, cultural o social de l’entorn. Mil idees i adaptacions bullen a les seves ments. Rebutgen ser víctimes d’aquesta contradicció que, en altres casos, està recloent com mai l’alumnat durant mesos de contaminació ambiental vírica. La mestra gallega ha demanat als seus pupils que portin un coixí de casa per millorar la comoditat de les classes exteriors. Fa lectures en plena naturalesa. O agafa un autobús i un vaixell amb els seus nens i nenes per conèixer de primera mà un pla de pesca sostenible a l’Illa d’Ons. “No pel coronavirus deixarem d’utilitzar el transport públic, no és excusa”, diu.

    La directora catalana i el seu equip han consolidat fins i tot un format didàctic adequat per a l’era Covid: les ALE (Activitats Lectives Externes). Malgrat les dificultats, el Jaume Cabré està posant tota la seva obstinació a estrènyer la seva relació amb entitats de Terrassa. Hi ha sortides a l’aire lliure i altres que es desenvolupen a interiors més amplis que l’aula (biblioteques, museus). Ja a la tardor, amb el fred, el vent i la pluja aguaitant, Tarrés lamenta que les activitats educatives a instal·lacions municipals siguin ara gairebé totes online.

    A ningú se li escapa que, en els pròxims mesos, l’educació a l’exterior dependrà dels capritxos meteorològics. No obstant això, els seus defensors es mostren optimistes. A l’hora de decidir la ubicació de la seva aula-amfiteatre, el Fernando Lázaro Carreter va buscar maximitzar el sol a l’hivern i l’ombra a l’estiu. Contel assegura que “el temps favorable a Andalusia” permet aventurar classes a l’aire lliure durant la tardor i fins i tot l’hivern. Fins i tot en la plujosa Galícia, Leirós mira al cel i adequa horaris. “Si un vol, pot. Potser no tots els dies, però sí molts. Si donen pluja a les 12, sortim a les 10”, assegura. Respirar aire pur hauria de ser, en la seva opinió, una prioritat que exigeix solucions creatives. Especialment, mentre duri la pandèmia. I quan tot això acabi, com a tendència educativa davant la creixent “desnaturalització de la societat”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Escoles estressades
    Next Article
    Actualitat
    Moderat optimisme davant les dades d’incidència del virus a l’escola
    Rodrigo Santodomingo

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}