Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Centres de màxima complexitat: buscar projectes per connectar amb el barri

    Victòria Oliveresnovembre 5, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Exposició de projectes dels alumnes de l'escola Joan Maragall a l'interior del centre
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Gairebé un terç de les escoles d’infantil i primària de Lleida estan classificades com a centres de màxima complexitat (CMC). Són les escoles amb més famílies amb majors necessitats econòmiques i amb més immigrants.

    Molts d’aquests centres estan estigmatitzats i reben poca demanda. El curs passat van rebre, de mitjana, sol·licituds per un 71% de les seves places. La resta d’escoles públiques, en canvi, de mitjana van rebre un 10% més de sol·licituds que places de les que disposaven i els centres concertats, sol·licituds per un 77%.

    Joan Maragall: projecte Magnet per canviar per dins i per fora

    Un d’aquests 13 centres és el Joan Maragall, al barri de la Bordeta. La seva directora, Isabel Santiago, explica que l’índex de població immigrada més elevat del barri és a la seva escola i per tant, “en certa manera és un gueto”.

    Fa cinc cursos que aquesta escola va iniciar un nou projecte educatiu, emmarcat en el Programa Magnet “Aliances per a l’èxit educatiu” impulsat per la Fundació Jaume Bofill. Consisteix en la col·laboració d’una institució amb el centre educatiu que permet dur a terme un projecte innovador, de qualitat i atractiu per a les famílies. En el seu cas, tenen com a eix vertebrador de totes les matèries la comunicació audiovisual.

    Exposició de projectes dels alumnes de l’escola Joan Maragall a l’interior del centre | Foto: Victòria Oliveres

    Alguns dels motius inicials per canviar de mètode van ser la necessitat del claustre de fer un canvi i l’observació que els llibres suposaven una càrrega feixuga, tant físicament pels nens com econòmicament per les famílies.

    Però també volien aconseguir canvis de portes enfora. Feia temps que veien que queia la matrícula, que no venia ningú a les jornades de portes obertes i que les famílies que hi anaven a fer la inscripció eren d’una tipologia similar. Creien que el projecte Magnet podia “ajudar a canviar la imatge externa del centre”, diu la Isabel.

    Santiago explica, però, que tot i que internament les famílies han acollit molt bé el canvi i s’ha obert l’escola al barri, la demanda encara no ha pujat i tampoc ha canviat la composició social.

    Tot i això, “la visió de l’escola és diferent”, diu la directora. “Aquell prejudici d”Uf, al Maragall de cap de les maneres!’ ja no hi és”, diu, “moltes famílies no ho posaran de primera opció [l’escola Joan Maragall], però si ho posen com a segona i donat el cas no poguessin entrar a la primera, no els importaria venir aquí”.

    La Isabel creu que “no és qüestió que tots fem [el programa] Magnet sinó que tots treballem bé, que tots tinguem un projecte educatiu potent, que preparem els nens pel futur”. A l’administració, li demana “que les polítiques educatives ajudin a no enguetar centres”.

    Torre Queralt: un nou institut-escola per guanyar diversitat

    L’Institut Escola Torre Queralt també és un centre de màxima complexitat. És l’únic centre públic a Lleida que ofereix totes les etapes de l’educació obligatòria, dels 3 als 16 anys, i un dels 25 a tot Catalunya.

    Va néixer fa dos anys de la fusió de dos centres de primària del barri -l’Escola Ginesta i l’Escola Terres de Ponent- amb l’objectiu d’aconseguir que s’hi matriculessin més famílies i fos més representatiu del barri. “Ara tenim la meitat d’alumnes immigrants i a P3 sí que s’han matriculat famílies que han manifestat que els és indiferent compartir l’aula amb alumnes d’origen immigrant, perquè la societat és així”, explica la directora Maite Torrelles.

    Alumnes jugant al pati de l’institut escola Torre Queralt | Foto: Victòria Oliveres

    Unificar els dos centres no va ser fàcil perquè les famílies i els mestres eren reticents al canvi. “L’ambient del Terres de Ponent era més complex i teníem por a la barreja dels nens i de les cultures”, diu la Rosa, mare d’una alumna de 1r que va començar l’escola a l’antic centre Ginesta. Explica que en aquell moment es va plantejar canviar a la seva filla de centre però que ara està “contentíssima” d’haver-se quedat. “Crec que han apostat molt per aquest projecte i hi tinc molta confiança”, diu la Rosa.

    La directora també es mostra satisfeta amb el canvi. “Tot el que s’ha sentit d’aquest institut escola ha estat positiu, i això és molt bo”, diu la Maite. Avisa, però, que hi ha un perill al ser institut escola: que es converteixi en un gueto. “Això és el que més por em fa com a directora. Hem de vigilar que l’alumnat tingui un molt bon professorat, que es vegi la tasca que fan aquests alumnes, que estiguin ben connectats al barri, que fem treball amb xarxa amb altres instituts…”.

    A l’administració, li demana “que deixessin de parlar de centres de màxima complexitat, que els posin un altre nom”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    centres de màxima complexitat cmc demanda Lleida Segregació segregació escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Pacte contra la cohesió o com negociar un dret innegociable
    Next Article
    Actualitat
    Contigoeduca: nova oferta agregada d’assegurances i banca per a la comunitat educativa
    Victòria Oliveres
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Actualitat
    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    maig 27, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}