Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Els centres públics seleccionen docents per primer cop mitjançant currículums i entrevistes

    Pau Rodríguezsetembre 1, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Imatge d'arxiu / Edu Bayer
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Per primer cop, desenes de docents catalans han accedit a una plaça en un centre educatiu públic enviant el seu currículum i passant una entrevista. El departament d’Ensenyament ha detallat que han estat poc més de 1.000 les places que els centres han ofertat a través dels webs dels seus Serveis Territorials en els nomenaments del mes de juliol. El que no han comptabilitzat encara és quantes d’aquestes ofertes han estat finalment ocupades.

    • Inici de curs: S’estendrà als mestres la formació per prevenir radicalitzacions
    • Inici de curs: Les classes començaran amb 5.514 docents més

    Si fins ara la cobertura de places vacants era a través de l’ordenament de la borsa de treball, aquesta novetat permet als directors dels centres seleccionar més directament docents que responguin a un perfil professional concret, com pot ser un mestre que acrediti domini de l’anglès o coneixement del treball per projectes. La intenció d’Ensenyament és que d’aquesta forma els centres puguin incorporar docents d’acord amb el seu projecte educatiu. “Estem determinats a fer realitat l’autonomia dels centres”, ha declarat la consellera d’Ensenyament, Clara Ponsatí, en la roda de premsa d’inici de curs.

    Així doncs, els centres que hagin de cobrir una vacant per tot l’any poden anunciar la plaça –amb el perfil concret– als webs d’Ensenyament, a través dels quals els aspirants poden enviar el seu currículum. A partir d’aquí, els directors dels centres han d’escollir un mínim de dos aspirants (i un màxim de vuit) per fer-los una entrevista de feina. En aquesta entrevista, el reglament preveu que hi sigui el director del centre acompanyat almenys d’una altra persona. “Això no és només per garantir la transparència del procés, sinó perquè una avaluació col·legiada és de més qualitat”, ha precisat a aquest diari Ignasi Garcia-Plata, director general de Professorat.

    Amb aquesta fórmula està previst que els centres públics puguin cobrir com a màxim un 50% de la seva plantilla, amb l’excepció de les escoles i instituts de màxima complexitat, que poden fer-ho amb el 100% amb l’objectiu de que tinguin equips “més cohesionats”, segons Ensenyament. A la pràctica, però, des d’Ensenyament detallen que actualment són 4.456 els llocs de treball coberts amb perfils específics, al voltant d’un 5% del total de la plantilla docent catalana. 

    Els qui s’han oposat a aquesta via de selecció de docents han estat els sindicats, que des que el 2014 es va aprovar el decret de plantilles –la normativa a partir de la qual es regula el nou procés–, han afirmat que obre la porta a que els directors puguin contractar de forma discrecional. Marta Tejedor, responsable de centres públics a CCOO, critica que “la nova fórmula fa possible conductes arbitràries en la contractació”. Més contundent és el portaveu d’USTEC, Ramon Font, que assegura que “una entrevista és una cosa subjectiva i no objectiva, i això en la funció pública no es pot permetre”. “Tanta potestat per les direccions dels centres no té cap utilitat pedagògica, perquè pot generar clientelismes i desnaturalitzar el protagonisme del claustre”, expressa. 

    Per la seva banda, Garcia Plata ha defensat aquest model tot afirmant que l’única forma de garantir projectes educatius sòlids als centres és que els directors tinguin “competències” per garantir “el lideratge pedagògic”, i ha afirmat que ja hi ha previstos mecanismes de denúncia en cas que es detectin pràctiques que no siguin ètiques per part dels directors. En aquest sentit, ha assegurat que per ara Ensenyament no ha rebut queixes sobre els processos de selecció.

    La nova selecció de substituts, paralitzada

    La fórmula de selecció estrenada aquest mes de juliol, segons Ensenyament, està restringida a aquelles places vacants que s’hagin d’ocupar per tot un curs, tant si són per interins com per funcionaris sense plaça fixa. En queden excloses, doncs, les substitucions per baixes temporals, les que es donen al llarg del curs. En aquests casos, el procés de contractació també ha estat polèmic, i ara mateix es troba paralitzat d’acord amb la llei d’acompanyament dels pressupostos de 2017, un dels punts pels quals va negociar la CUP en l’acord amb el Govern.

    Als Serveis Territorials del Maresme-Vallès Oriental, Vallès Occidental, Barcelona Comarques i Girona, on ja s’havia implantat el pla pilot, es mantindrà el nou model, que contempla que els centres puguin cobrir les substitucions a través d’entrevistes. Quan els centres necessiten un substitut, la borsa de treball els proporciona els vint docents més ben posicionats que corresponen al perfil requerit, dels quals els directors n’han de seleccionar almenys tres per fer-los l’entrevista.

    Aquest és el model que s’havia d’ampliar a la resta de Serveis Territorials, però que ha quedat paralitzat amb els nous pressupostos. Així, al Consorci de Barcelona, Terres de l’Ebre, Baix Llobregat, Catalunya Central, Lleida i Tarragona es mantindrà el procediment habitual de selecció, per via telemàtica i per ordenament a la borsa.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Decret de plantilles funció pública Interins selecció de professorat substituts
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’escola pública començarà el curs amb 5.514 docents més que l’any passat
    Next Article
    Actualitat
    Estratègies per afrontar l’horror
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Entrevista
    Belén López: “El sistema educatiu ha de millorar en tots els sectors, des de l’educació primària fins a la formació professional o universitària”

    abril 17, 2025

    Actualitat
    Eduardo Núñez, nou secretari general de la Federació d’Educació de CCOO Catalunya

    març 31, 2025

    Actualitat
    Més drets i més democràcia centren el 14è congrés de CCOO Educació

    març 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}