Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Cinc anys del Pacte contra la Segregació Escolar, pas a pas fem camí

    Manel Pulidojuny 12, 20243 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Catalunya pateix segregació escolar des de fa molts anys, ja que molts centres educatius tenen una composició social molt diferent de la de la seva zona, amb elevada concentració de complexitat educativa en molts centres, sobretot públics. Aquesta situació afecta la totalitat de l’alumnat, la convivència i la cohesió social present i futura, i opera contra la creativitat, contra la solidaritat i contra la mateixa construcció del coneixement.

    Davant d’aquesta situació les CCOO ens hem posicionat, ja des del Pacte Nacional per l’Educació el 2006, durant la tramitació de la Llei d’Educació de Catalunya el 2009, i en moltes altres ocasions. Les nostres propostes bàsiques són regular el procés d’admissió per evitar el “mercat” educatiu, escolaritzant equilibradament l’alumnat amb necessitats educatives específiques entre els diferents centres educatius, limitar l’autonomia pedagògica quan genera segregació, compensar els centres amb una composició social desafavorida i garantir la gratuïtat de l’educació.

    Són unes propostes que es corresponen amb les dels informes que el Síndic de Greuges ha anat elaborant des del 2008 i que van portar, el gener del 2017, a treballar per un Pacte contra la Segregació Escolar, signat finalment el març del 2019. Un pacte refusat per algunes organitzacions que potser esperaven que aquest problema tan complex se solucionés de forma simple i màgica. En canvi, les CCOO ens hem implicat completament, aportant les nostres propostes, cercant els acords per complicats que fossin i fent el seguiment de les mesures acordades.

    Si haguéssim deixat que les lleis del mercat continuessin governant el nostre sistema educatiu, la segregació global al sistema no s’hauria reduït més del 20%

    Aquest Pacte ha comportat actuacions molt importants, com modificar el Decret d’Admissions, així com elaborar una sèrie d’informes molt importants, que haurien de ser tinguts en compte pel Govern de la Generalitat a l’hora de definir les polítiques educatives. Parlem de l’informe del cost de la plaça escolar, únic a tot l’Estat, el de la dotació de personal i la gestió dels equips educatius en els centres amb elevada complexitat, o l’informe de la comissió d’escola inclusiva.

    Totes aquestes actuacions han donat uns resultats que van en el camí de reduir la segregació escolar i que no els tindríem si no s’hagués aconseguit el Pacte. Perquè si haguéssim deixat que les lleis del mercat continuessin governant el nostre sistema educatiu, la segregació global al sistema no s’hauria reduït més del 20% i més del 35% dins dels municipis. No s’hauria reduït un 76% la diferència d’alumnat d’origen estranger entre centres públics i concertats a primer d’ESO. Tampoc estaríem multiplicant per sis la detecció d’alumnat amb necessitats socioeconòmiques. I els centres amb elevada complexitat continuarien rebent el 27% de la matrícula viva que ara no estan rebent.

    Però encara falta molta feina per donar compliment total a algunes actuacions de les trenta de les que consta el Pacte, tant a escala municipal, com del Govern de la Generalitat, així com des de la comissió de seguiment del Pacte. Hem de garantir unes zonificacions escolars que evitin la segregació, desplegar immediatament la proporció màxima d’alumnat amb NEE, que els centres educatius disposin dels recursos econòmics i les plantilles necessàries per atendre la complexitat i la diversitat en funció de les seves necessitats i no de forma lineal, entre moltes altres mesures.

    Per CCOO les polítiques que treballin contra la segregació escolar i la millora dels resultats educatius dels centres amb més complexitat han de ser prioritàries. Cal decisió política per dur-les a la pràctica i confiem que el nou Parlament hi treballi des del compromís i el consens.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    CCOO Educació Pacte contra la Segregació Escolar Segregació segregació escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Jaume Padrós: “Els estudiants de Medicina són els que prenen més analgèsics i ansiolítics”
    Next Article
    crònica
    La por com a facilitador perquè l’assetjament escolar sigui tan present a les aules
    Manel Pulido

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Reportatge
    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    maig 29, 2025

    Actualitat
    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    maig 27, 2025

    1 comentari

    1. Gerard on juny 19, 2024 12:56 pm

      Des del despatx i sobre paper tot és molt lloable però, quí s’atreveix amb Salt (Gironés)?. Anys i anys mantenint un status quo cada cop més desigual, això és equitat?

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}