Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Classe a l’aire lliure: un institut de Castelldefels estrena dues ‘aules de bambú’ al pati

    Víctor Sauranovembre 9, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Una alumna treballant el primer dia
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’arquitecta Greta Tresserra fa més de deus anys que treballa amb el bambú, un material que, segons afirma, “és molt més sostenible que la fusta, ja que és una planta, té una gran capacitat d’absorció de CO2, i creix molt més ràpidament que un arbre, amb la qual cosa tampoc es desforesta”. Tresserra ha treballat en projectes constructius fets a partir del bambú a diversos llocs del món, des d’Alemanya a l’Índia, passant per Kenya i Colòmbia, i ara fa un temps que tracta d’importar aquesta experiència a Catalunya. La pandèmia i la necessitat d’espais ben ventilats ha fet la resta, i juntament amb el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC) han tirat endavant un projecte pilot per construir aules de bambú, que no serien una fotocòpia en bambú de les aules de totxo, ciment, taules i cadires que coneixem, sinó unes estructures situades al pati el principal ús de les quals ha de ser lectiu.

    Aquesta primera experiència s’ha dut a terme a l’Institut Josep Lluís Sert de Castelldefels, que ja ha treballat en altres projectes amb el Col·legi d’Arquitectes, entre altres raons perquè porta el nom d’un cèlebre arquitecte que també dona nom a l’escola d’arquitectura del COAC. Però, a més, aquest institut de quatre línies i cinc centenars d’alumnes té l’avantatge de tenir força espai exterior, per la qual cosa trobar el lloc on situar aquestes instal·lacions no ha estat gens complicat. Les aules s’havien de fer en dos divendres, però el temps s’ha tirat a sobre i està previst que la construcció es completi aquest mateix matí.

    “Els patis acostumen a tenir un gran dèficit d’ombres i de vegetació –diu Tresserra– i una part del que aconseguim és crear un entorn més verd i amigable”. Hi coincideix el director de l’institut, Juan Manuel Cazorla: “Els patis sempre giren al voltant de la pista de futbol, i està bé canviar aquesta dinàmica, perquè no tothom vol jugar al futbol”, diu.

    Greta Tresserra, amb una maqueta del para-sol del pati posterior | Foto: VS

    En el projecte hi han col·laborat els alumnes de l’institut, els quals al llarg de dos dies (i mig) han ajudat a serrar i polir les canyes de bambú, a relligar-les i a situar les estructures al seu lloc, seguint les instruccions de Tresserra i els seus ajudants. Inicialment havia de ser una activitat de cap de setmana, amb la participació voluntària d’alumnes i famílies, però a causa de les restriccions es va decidir situar-la en horari lectiu de dos divendres. En total hi ha participat uns 80 alumnes de 3r i 4t d’ESO i de 1r i 2n de batxillerat, “sempre respectant els grups bombolla”, segons adverteix Cazorla. Es van triar els grups que fan el batxillerat tecnològic i, pel que fa als d’ESO, es van agafar aquells grups que havien tingut més voluntaris en la crida inicial. A banda, la tarda de divendres passat també hi va anar a ajudar un grup d’estudiants d’un cicle formatiu de fusteria de l’institut Provençana de L’Hospitalet.

    Biodiversitat i càlcul

    “En realitat els alumnes han fet molt més que manipular el bambú, també han treballat altres aspectes, perquè a partir del bambú han parlat sobre biodiversitat i canvi climàtic, i també han hagut de fer càlculs per saber quants metres de bambú feien falta per cadascun dels espais”, comenta Tresserra, la qual no ha treballat directament amb l’alumnat a classe, però sí que va tenir una sessió preparatòria amb el professorat més directament involucrat amb el projecte “perquè traspassessin tot aquest coneixement”. Per l’arquitecta, aquest mateix taller, adaptant-lo a cada circumstància, es podria fer amb alumnes de primària i amb universitaris.

    Les aules de bambú de l’Institut Josep Lluís Sert finalment són un mena de cobert situat al pati de l’entrada, amb uns bancs en els quals hi poden haver al voltant de dotze persones assegudes, encara que Tresserra sosté que poden ser unes quantes més si ho fan a terra. “Hi ha un professor de literatura al qual li encanta la poesia que m’ha dit que té moltes ganes de provar aquest espai”, explica l’arquitecta. La segona estructura és una mena de triple para-sol situat al pati del darrere, al costat de les pistes de futbol i basquet, que pot acollir a un grup de sis o set persones, i que té l’avantatge que en el futur es podrà canviar d’ubicació.

    “Al costat s’hi ha de plantar un arbre, i quan sigui prou gran i doni molta ombra aleshores això es podrà traslladar a una altra part del pati i tindràs dos llocs amb ombra”, comenta l’arquitecta. Pel director, “hem de pensar bé com usem aquests nous espais, segurament s’hi podran fer desdoblaments i activitats en grups reduïts”, diu, al mateix temps que explica que aques curs el menjador i el gimnàs els han reconvertit en aules per esponjar els grups.

    Un grup d’alumnes, el segon dia de treball | Foto: VS

    A la pàgina de Tresserra, Bamboohub, es poden veure algunes de les seves construccions en bambú, entre les quals una escola de tres pisos construïda principalment amb bambú a Santiago de Cali (Colòmbia), o la Singapore International School de Barcelona, en la qual va col·laborar amb el despatx d’arquitectes b01 perquè té una part de la seva estructura d’aquest material. També hi ha molta informació sobre el bambú, sobre la gran quantitat d’espècies que existeixen (1.500!), sobre els diferents colors, sobre els seus múltiples usos, sobre la seva resistència i a la vegada la flexibilitat i lleugeresa, i sobretot sobre la capacitat de reproducció i d’absorció d’emissions contaminants d’aquesta gramínia gegant.

    El principal problema és que no es troba a Europa, només es produeix a Àsia o Llatinoamèrica, però Tresserra argumenta que “la petja ecològica del seu transport representa menys del 20% de les emissions de CO2 que ha absorbit la planta durant el seu creixement”. I no es podria conrear a Europa?, li preguntem. “Aquest seria un camp d’investigació molt interessant”.

    Foto: Anna Mas
    Foto: Anna Mas

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Arquitectura dels centres biodiversitat ecologia patis sostenibilitat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Les ràtios a educació infantil
    Next Article
    Actualitat
    Bargalló confirma que un sanitari supervisarà les automostres per la PCR
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}