Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
És durant els primers anys de vida quan es configuren identitats, vincles i maneres d’entendre el món. I és en aquest context que la coeducació esdevé una peça clau, no pas com una opció afegida, sinó com a principi fonamental per garantir que cada infant pugui créixer amb llibertat, respecte i igualtat d’oportunitats. Parlar de coeducació a les escoles bressol és parlar de sembrar, des de ben aviat, les llavors d’una societat més justa i inclusiva.
La importància de començar des del principi
Sovint es pensa que els estereotips de gènere i les desigualtats socials apareixen més tard, quan els infants ja tenen un cert domini del llenguatge i del pensament simbòlic. Tanmateix, les investigacions mostren que des dels primers mesos de vida, les criatures ja reben missatges diferenciats en funció del seu gènere, del seu origen o de les expectatives que els adults projecten sobre elles. Colors, joguines, paraules i actituds acaben configurant un univers de rols que condiciona la manera com cada infant es veu i és vist.
L’educació en igualtat, la diversitat com a valor i la inclusió com a principi no s’improvisen: es construeixen en el dia a dia, en les petites interaccions, en els materials que s’ofereixen i en la manera com s’organitza l’entorn.
Què vol dir coeducar a l’escola bressol?
Significa educar des de la igualtat, però també des de la diferència. Vol dir reconèixer la pluralitat d’identitats, de formes de ser, d’expressar-se i de relacionar-se. No es tracta d’homogeneïtzar, sinó d’oferir les mateixes oportunitats perquè cada criatura pugui desplegar el seu potencial, lliure de prejudicis i limitacions.
En la pràctica, implica revisar constantment els materials que es posen a l’abast dels infants, el llenguatge que es fa servir, les expectatives que es projecten i les interaccions que es promouen. Vol dir, per exemple, oferir nines i cotxes indistintament, permetre que tothom pugui disfressar-se de qualsevol personatge, o mostrar contes on apareguin famílies diverses. També significa donar espai a totes les emocions, sense associar-les a un gènere concret, i acompanyar cada infant en el seu procés de descobriment amb respecte i sensibilitat.
Un llenguatge inclusiu i respectuós, una mirada que no condiciona ni etiqueta, una actitud oberta a qüestionar les pròpies creences… tot això fa que la coeducació sigui real i transformadora. Quan una educadora ofereix el mateix reconeixement a un nen que juga a fer de cuiner i a una nena que s’aventura a construir una torre, envia un missatge poderós: tots i totes poden ser allò que desitgin.
Materials i espais que parlen
Els espais educatius no són neutres: transmeten missatges, conviden a determinades pràctiques i limiten o potencien possibilitats. Una estança que separa nines d’una banda i cotxes de l’altra, o que decora les parets amb imatges estereotipades, reforça rols tradicionals. En canvi, un entorn pensat des de la coeducació convida a experimentar sense fronteres.
Els contes són una eina privilegiada. Quan els infants veuen històries amb protagonistes diversos —nenes valentes, nens sensibles, famílies de moltes formes, persones amb capacitats diferents—, entenen que el món és ampli i que hi ha moltes maneres de viure i estimar. Els espais, per tant, han de ser flexibles, oberts i enriquidors.
Una aposta de futur
Invertir en coeducació no és només una qüestió pedagògica: és una aposta de futur. Les criatures que creixen en entorns inclusius, respectuosos i lliures d’estereotips esdevenen persones més obertes, empàtiques i capaces de conviure en una societat diversa. La igualtat no es pot ensenyar com una lliçó abstracta: s’ha de viure, sentir i practicar des del primer dia.
Quan un infant descobreix que pot jugar, imaginar i expressar-se sense límits, quan se sent valorat tal com és, quan veu reflectida la seva realitat i la de les altres persones amb respecte, està rebent molt més que educació: està rebent dignitat.
Coeducar és creure en la força de l’educació com a motor de canvi. És començar des de ben aviat, amb tendresa i professionalitat, a construir un futur on totes les persones tinguin les mateixes oportunitats per viure, estimar i somiar.

