Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Coeducació i educació afectivosexual en el nou decret d’ensenyament infantil

    Ana Basantafebrer 7, 20233 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Govern català ha aprovat el Decret d’ordenació dels ensenyaments de l’educació infantil, que inclou dos cicles: de 0 a 3 anys i de 3 a 6 anys, i que incorpora com a novetat la coeducació i l’educació afectivosexual en aquesta etapa.

    La norma arriba mesos després que ja s’aprovessin els decrets dels ensenyaments de batxillerat i d’educació bàsica (primària i ESO). El nou decret presenta el 0-6 com una etapa educativa única i aposta per posar l’infant en el centre de les decisions, tenint en compte el desenvolupament de les seves capacitats i el reconeixement del seu propi aprenentatge.

    Prioritzar el benestar és un dels eixos de l’educació infantil, així com promoure situacions d’aprenentatge amb sentit, funcionals, significatives i contextualitzades, tot respectant els ritmes i les sensibilitats de cada etapa. Així, el nou currículum d’infantil vol implicar l’alumnat i facilitar l’acompanyament de les famílies per tal que l’escola esdevingui una autèntica comunitat educativa.

    En la roda de premsa posterior a la reunió del Consell Executiu, la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ha destacat que “hi ha estudis de la Unesco des del 2009 que remarquen la importància de l’educació afectivosexual a la primera infància”. “Ajuda a identificar les relacions sanes d’aquelles que no ho són, i també a prevenir violències masclistes i possibles assetjaments en el futur”, ha afegit.

    Documents orientatius

    El Departament d’Educació ha elaborat una web amb una guia específica i recursos que s’aniran actualitzant, en paral·lel a la formació bàsica a les direccions i als centres educatius, que es va iniciar a l’octubre. La web incorpora documents que aporten explicacions i orientacions sobre el desplegament del currículum i l’avaluació dels infants i que han estat elaborats amb l’ajuda de professionals de la pedagogia i la docència.

    Així, en el primer cicle d’educació infantil, es destaca la importància del desenvolupament de les habilitats socials, afectives, motrius i comunicatives, i convida a fer que l’infant pensi, es comuniqui i tingui iniciativa, tot prenent com a base l’Informe Delors de la Unesco.

    Pel que fa a l’avaluació de 0 a 3, aposta per centrar-se en les necessitats dels infants i compartir la informació amb les famílies amb l’objectiu de cohesionar-se com a equip. Per a això, es posa el focus en el progrés de l’infant, en detectar les dificultats de desenvolupament i en proporcionar els suports més adequats.

    Orientacions del Departament d’Educació

    Quant al segon cicle d’infantil, es planteja l’escola com a espai de benestar i aprenentatge, en un ambient segur on l’infant se senti atès, apreciat i acceptat, per a la qual cosa la curiositat infantil ha d’anar acompanyada de la confiança del mestre. A més, incideix que el procés d’aprenentatge es pot donar en qualsevol espai i en qualsevol moment, per exemple, a través del joc o de les preguntes.

    El document d’orientacions per a l’avaluació de segon cicle assenyala que “en el procés avaluador el mestre ha de ser capaç d’acceptar el dubte, la contradicció, la provocació, les equivocacions i els riscos, i de donar cabuda a la sorpresa perquè la interpretació dels ritmes dels infants es pugui convertir en una eina de diàleg amb ells, amb les famílies i amb la resta de l’equip docent”. A més, convida a fer-se preguntes com si les actuacions de l’equip són les que necessita l’infant, o quins són els mecanismes més adequats per avaluar la pròpia tasca dels mestres.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Currículum decret Educació infantil petita infància
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Josep Maria Espinàs, l’ofici d’observar i escriure
    Next Article
    Opinió
    Calen nous marcs conceptuals i metodològics en segregació escolar
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Anàlisi
    Contes per a la Coeducació: Fomentant la igualtat i diversitat des de la primera infància

    abril 22, 2025

    Actualitat
    Així serà el batxillerat des del curs 2026-27

    abril 16, 2025

    Opinió
    El joc a l’etapa del 0-3: un pilar fonamental en el desenvolupament infantil

    març 25, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.