Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Com fer de l’art sonor una eina d’aprenentatge curricular

    Pablo Gutiérrez de Álamonovembre 24, 20236 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Presentació d'‘Un llarg ressò’ al Centre del Carme Cultura Contemporània. Arxiu fotogràfic del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana | Juan Peiró
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Jo no sé res de música”. “Jo no sé tocar un instrument”. Acostumen a ser respostes habituals quan es parla d’art sonor, però ja no són (o no haurien de ser) excusa per no llançar-se a les diferents disciplines que componen la, segurament, més desconeguda de les arts contemporànies.

    Dins del projecte de PLANEA en el qual l’art s’imbrica amb l’escola i els seus quefers, s’ha publicat el manual Un llarg ressò. Aprenentatges i accions des de la creació sonora, l’objectiu del qual, explica María Andueza, una de les seves autores, és fer “un manual que et faci venir ganes de fer”.

    Originalment, el manual està pensat per utilitzar-se en les classes de primària (la col·lecció a la qual pertany ja havia editat un altre manual similar per a secundària), però Andueza sosté que, en realitat, és prou obert perquè pugui utilitzar-se en altres etapes, fins i tot en la universitat. “Hem tractat de plantejar les coses de manera suggeridora perquè qualsevol s’apropiï” del llibre.

    Aquest llibre forma part d’una col·lecció Art i Currículum, elaborat pel Consorci de Museus de València, des de Permea i amb el suport del projecte Planea. És el segon dels volums que editen, ja que el 2022 van presentar La terra sota els meus peus, en el qual es posava en el centre el passeig com a eina de construcció artística.

    Els autors del nou volum, María Andueza (professora en el departament de Disseny i Imatge de la facultat de Belles Arts de la Universitat Complutense de Madrid) i Fran MM Cabeza de Vaca (compositor, artista sonor i professor de música) han volgut facilitar la labor docent tot el possible. A més de facilitar propostes pedagògiques per al professorat, han volgut ensenyar sobre creació sonora, perquè els mestres puguin arribar a l’aula ja amb uns certs referents sobre els quals poder treballar.

    “Això ho fem treballant amb obres d’artistes més o menys contemporanis. La gent pot tenir així referències, i així es va creant una motxilla de recursos per poder ser autònoma després”, explica Andueza.

    En aquest sentit, explica Clara Boj, artista, investigadora cultural, docent a la Universitat Politècnica de València i una de les responsables del node valencià de la Red Planea, que el que es pretén amb la col·lecció és que “més enllà de les actuacions en centres educatius que es realitzen, que hi hagués un material que perdurés i servís de testimoniatge teòric per a fomentar el creixement d’art i escola”.

    “Els textos no són llibres de textos, no com a manuals, però tampoc són assajos purament”, aclareix. “Es tracta d’un híbrid, amb un llenguatge que aprofundeix però que és accessible per als docents, amb molts exemples pràctics”. Una forma, en definitiva, de portar art d’avantguarda a les aules.

    Presentació d’‘Un llarg ressò’ al Centre del Carme Cultura Contemporània. Arxiu fotogràfic del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana | Juan Peiró

    Què trobaràs

    El llibre està organitzat en nou capítols que, alhora, s’estructuren en tres parts titulades sempre de la mateixa manera: escoltar i coneixes; fer i jugar.

    El primer d’ells proposa diferents peces a escoltar a classe amb la idea que condueixin a determinades qüestions. Per exemple, comenta Andueza, una obra que tingui a veure amb l’aigua i que pugui donar suport al treball en classe sobre el cicle de l’aigua. “Que l’escolta, el flux d’un riu, ens porti a parlar del tema de la circularitat de l’aigua”.

    “Una altra escolta pot ser el soroll de la ciutat”, el que pot obrir la possibilitat de “parlar de contaminació no només de gasos, també sonora, acústica”. És a dir, es proposa una escolta concreta i, al mateix temps, “donem algunes claus per a parlar sobre li temi, com apropiar-t’ho a l’aula”.

    La segona part del capítol tracta d’aterrar aquesta informació i aquesta conversa en un producte físic. L’alumnat ha de fer alguna cosa en relació al tractat, sigui un fanzine sobre un paisatge sonor sigui una instal·lació sonora amb una sèrie de dispositius, per exemple, estudiant com sona el cos, exemplifica Andueza.

    Finalment, està la part de jugar, amb la qual volen fer de l’aula un context, no només d’aprenentatge, sinó lúdic també basat en la reflexió que “ho passem bé i aprenem”. “El que fem és portar una obra amb un component lúdic i generar una dinàmica”, com Duchamp amb la seva obra Un soroll secret, consistent a ficar algun element en una caixa; alguna cosa que fa soroll però no es veu el que és i cal jugar a pensar què pot ser. Amb una dinàmica semblant en classe es poden fer el mateix exercici d’endevinació i, per exemple, intentar descriure el que se sent.

    La idea força del llibre és que mestres i mestres es tirin a la piscina. Efectivament, no tothom podrà treure-li tot el partit, però els qui han escrit el volum estan pensant que “els docents busquem tirar endavant les coses” i per a això és molt positiu “trobar un recurs fiable, que sense massa esforç, t’animis a fer les coses”.

    Presentació d’‘Un llarg ressò’ al Centre del Carme Cultura Contemporània. Arxiu fotogràfic del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana | Juan Peiró

    Enganxat al currículum

    “El llibre t’habilita per fer segons llegeixes”, comenta Andueza, a més que han renunciat a fer coses complicades amb tecnologia, encara que obrim finestres”, en el sentit que assenyalen alguns camins que altres col·lectius ja han transitat en l’ús de l’art sonor. Per exemple, encara que s’esquiva entrar en la part més tècnica del que podria fer-se amb edició de so, si s’esmenta l’existència d’Audacity i les seves possibilitats en classe.

    Tant Andueza com Cabeza de Vaca han revisat el currículum de primària amb la intenció que totes les activitats que es proposen en el llibre puguin suposar el desenvolupament, almenys, d’algunes parts del que apareix en el text.

    Això sí, el seu acostament més aviat té a veure amb el suggeriment de possibles camins, no amb activitats tancades que puguin resoldre amb detall el que es demana en els decrets autonòmics. La idea és “que els profes que busquen vegin com treballar el paisatge, el llenguatge i la rima”, exemplifica Andueza. “Posem exemples perquè ressonin al cap el docent”.

    “La proposta de la col·lecció, explica Boj, és activar les connexions entre els continguts, els aprenentatges dels diferents nivells i les pràctiques artístiques, pràctiques transdisciplinars com la recerca”, continua Boj, que afegeix que intenten “que es creï currículum com a full de ruta que guia però no limita, obre possibilitats, genera troballes”.

    El pròxim volum de la col·lecció, que apareixerà la primavera de 2024, està orientat a les pràctiques artístiques comunitàries.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    aprenentatge Art
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El vell roure
    Next Article
    Opinió
    Palestina: Milers d’infants assassinats (1)
    Pablo Gutiérrez de Álamo
    • X (Twitter)

    Periodista especializado en educación. Director de El Diario de la Educación. Antes en Periódico Escuela

    Related Posts

    crònica
    La fe en l’escriptura i altres formes d’estimar sense proves

    maig 22, 2025

    Anàlisi
    El valor d’ajudar el talent jove autòcton

    maig 20, 2025

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    maig 15, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}