Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Com modificar radicalment la relació teoria-pràctica? Millora de la formació inicial [i 3]

    Jaume Carbonelloctubre 22, 20185 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    Com implementació de les reflexions contingudes en el MIF: Programa de Millora i Innovació a la Formació de Mestres (vegeu articles anteriors) s’ha obert un debat amb agents socials i educatius per a proposar algunes accions estratègiques. Amb el propòsit de millorar la competència docent del futur es plantegen dos objectius: aconseguir un màster universitari com a nivell mínim de formació inicial per al professorat de l’etapa obligatòria, i disposar d’una estructura d’estudis flexible que s’adapti als perfils que necessita el sistema educatiu, per fer possible un cos únic de docents d’educació bàsica amb la capacitat de canviar de perfil en el marc d’una carrera professional. Així, es planteja que professors i professores de secundària puguin compartir activitats a primària i a l’ESO, així com diversificar els requisits de titulació per a impartir la docència en les dues etapes. Tot això serà possible en la mesura que es vagin creant Instituts-Escola que unifiquen l’ensenyament primari i secundari en un únic centre públic.

    S’aposta per un model que prioritza un tronc comú formatiu en els primers cursos en contrast amb l’especialització prematura per tal de facilitar l’adquisició de visions educatives globals compartides entre el professorat que exerceix en diferents nivells i àrees, així com les passarel·les entre tots dos. Es tracta d’un pas important en l’avanç del cos únic d’ensenyants, una reivindicació que en un pla més pedagògic va plantejar ja la Institución Libre de Enseñanza (ILE) fa segle i mig, i que diferents sindicats i grups polítics han recollit a partir de la premissa “a igual treball, igual salari”. Aquesta unificació docent evita la jerarquització professional: “Per què un catedràtic d’universitat ha de tenir més ciència i reconeixement que un mestre de pàrvuls?”, es preguntava Giner de los Ríos, l’ànima de l’ILE. Aquesta aposta per la dignificació incloïa processos formatius similars, diàleg i col·laboració entre docents de qualsevol tipus i unificació en les condicions salarials i de treball.

    Més en concret, les millores afecten, almenys, aquests quatre àmbits:

    1 – El pràcticum. La clau de les pràctiques resideix en l’estreta col·laboració entre la tutoria universitària i l’escola, a partir d’un pla formatiu compartit que es tradueix en un acompanyament intensiu tant durant el grau com en el transcurs d’un postgrau professionalitzador mitjançant un model de docent resident. Per això es fixen una sèrie de criteris: selecció de centres educatius com a centres formadors de pràctiques; l’existència d’un responsable del pla de formació en cada lloc per garantir la coordinació pedagògica entre totes les tutories, així com el seguiment d’estudiants. Per aquesta figura es contempla una dedicació especial amb un complement retributiu. Aquest tipus de mesures comporten un canvi substantiu en la cultura i organització del centre no universitari, així com una ampliació mínima de les plantilles, ja que sense una disponibilitat de temps suficient pot quedar-se en mera retòrica.

    2 – El professorat universitari. La millora del pràcticum està associat a la millora de la qualitat docent universitària i de l’aprenentatge de l’alumnat, fomentant el treball col·laboratiu, la investigació i les competències en els diferents àmbits. Com establir les necessàries sinèrgies per aconseguir el necessari acostament universitat-escola? Per a això es pensa en tres tipus de docents per impartir els graus d’Educació Infantil i Primària:

    • a) Els perfils acadèmics típicament universitaris, actualment el més habitual sinó l’únic, per ocupar-se de les matèries teòriques. Es tracta d’un professorat amb escassa o nul·la experiència i relació amb el món escolar no universitari i que ha hegemonitzat una oferta formativa majoritàriament al marge de les necessitats reals.
    • b) Docents que combinen una formació acadèmica amb una experiència docent en l’escolarització obligatòria i que, per tant, poden estar en disposició de connectar la teoria amb la pràctica.
    • c) Docents que exerceixen en l’ensenyament infantil, primària i secundària però que dediquen un temps a la formació inicial, sobretot en l’àmbit del pràcticum, didàctiques i altres qüestions més enganxades a la pràctica escolar. A aquest perfil se l’anomena professor vinculat, i formaria part del claustre de la Facultat d’Educació.

    Així mateix es contempla la possibilitat que el professorat universitari pugui impartir docència en etapes obligatòries. Aquesta desitjada trilogia docent exigeix ​​una revisió radical dels processos formatius –com i qui forma el professorat universitari, inicialment i al llarg de la seva carrera professional? – i dels processos de selecció. I comporta també la superació dels departaments actuals, concebuts com a compartiments estancs, i la seva substitució per equips docents que impulsen un projecte educatiu global que marqui l’agenda formativa del futur professorat.

    3 – Accés a la professió. Ja ho dèiem en l’article anterior: cal trencar amb el model tradicional de les oposicions memorístiques i d’un altre tipus de proves que es limiten a quantificar la quantitat de coneixements dels aspirants, arbitrant un altre tipus de mesures que valorin la competència professional, l’experiència i un altre tipus de variables més lligades a l’exercici de la professió.

    4 – Formació permanent. Aquesta no es concep deslligada de la formació inicial: sigui per seguir un postgrau, participar en una investigació o experimentar una innovació. Tot és un continu. No obstant això, sorgeixen diversos interrogants. Quines són les seves finalitats? De quins continguts es dota? Com es porta a terme? Qui la imparteix i la dinamitza? Com es combina l’autoformació amb la formació externa? En quins temps i espais es realitza? Pot valorar-se l’eficiència de les diverses modalitats i estratègies formatives? Quines aportacions ens han proporcionat l’intercanvi d’experiències, els seminaris i grups de treball, la formació en el mateix centre, la visita comentada a altres centres, les xarxes virtuals i presencials, l’observació compartida de la nostra pròpia aula i d’altres, el viatge, el diari de classe i altres recursos narratius, la simple xerrada informal? Hi ha molta, moltíssima experiència acumulada que circula en diverses direccions. Però ja va sent hora que es procedeixi a un diagnòstic per esbrinar què cal prioritzar i rebutjar: des de la llibertat d’elecció però també des del coneixement sòlid i fonamentat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Lleida és la ciutat amb més desigualtat en la distribució d’alumnes després de Barcelona
    Next Article
    Actualitat
    Personalització de l’aprenentatge des d’una visió comunitària
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}