Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Combatre l’ansietat davant l’EBAU

    Redacciójuny 3, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Més del 96% de l’alumnat que es presenta cada any a l’Avaluació del Batxillerat per a l’Accés a la Universitat (EBAU) aprova, segons dades del Ministeri d’Universitats, però passar aquestes proves garanteix que s’obtingui la nota per cursar el grau desitjant, per la qual cosa pot ocasionar nervis o ansietat, dos a l’hora d’afrontar-se als exàmens, que a Catalunya se celebren els pròxims 4, 5 i 6 de juny,

    Mireia Cabero, professora col·laboradora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), destaca l’emocionalitat que desperta la selectivitat any rere any: “Sabem l’impacte que té fallar, hi ha autoexigència, expectatives pròpies i alienes, pressió social, il·lusions que dependran del resultat que traguem”.

    A això se suma la idea que el resultat d’aquestes proves pot condicionar la resta de la teva vida acadèmica i professional: “Quan una experiència reuneix tanta càrrega vital en una edat en què la maduresa emocional encara no ha pogut desenvolupar-se, el cervell viu amb molta intensitat les emocions. Com que no és fàcil gestionar-les, i menys a determinades edats, costa que aquesta intensitat es redueixi fàcilment”, afirma.

    Segons Cabero, una emoció amb alta intensitat sense ser ben gestionada és una bomba de rellotgeria, “en qualsevol moment explota i ens juga males passades”.

    Relativitzar la importància dels exàmens

    Per a Montserrat Lacalle, també professora col·laboradora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la UOC, el més probable és que no siguin només nervis, sinó que, segurament, si l’alumne es queda en blanc o no es capaç de respondre de la millor manera és molt probable que “el que li està passant és que ja està en el rang de l’ansietat. Hem de ser capaços de diferenciar el que serien els nervis i la inquietud o una preocupació sana pel rendiment en aquest examen del que és l’ansietat, en què el rendiment es pot veure dificultat”.

    La clau per combatre aquest estat emocional, tant en els dies previs com en el dia de l’examen, és “focalitzar-se a canviar el nostre pensament”, afirma Lacalle. “Moltes vegades el que passa és que els alumnes s’estan exigint aprovar, els apareixen pensaments com ‘no puc suspendre’ o exigències absolutistes i irracionals davant l’examen, i molts d’ells es condemnen en el seu pensament si no aconsegueixen bona nota i comencen a pensar que, si no són capaços, el seu valor individual es veurà compromès amb pensaments com ‘no serveixo’”.

    Així, es recomana intentar afrontar l’examen amb una importància relativa, mirant de no creure’s que marcarà el futur i que pot tenir greus repercussions perquè, si persisteix amb aquesta idea, és molt probable que el sistema nerviós respongui amb ansietat, dificultant el rendiment.

    La relaxació física, la respiració profunda i la confiança en un mateix pot jugar a favor per perdre la por a fallar, concentrar-se en l’examen i afrontar-lo amb més tranquili·ltat i seguretat.

    Durant les proves

    A més d’aquestes tècniques perquè els nervis no juguin males passades, Sylvie Pérez, professora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la UOC, recomana evitar aquestes conductes durant els exàmens de l’EBAU:

    • Contestar les preguntes en l’ordre en què apareixen a l’examen. Durant l’examen, es recomana fer una primera lectura de les preguntes i, després, tornar a fer una segona lectura i començar per les preguntes que tinc la seguretat de saber.
    • Posar-se nerviós si hi ha un bloqueig. En cas que hi hagi un bloqueig i a l’alumne no li vingui res al cap, el consell és parar perquè posar-nos nerviosos l’únic que fa és incrementar encara més el bloqueig. Cal esperar un temps i intentar pensar en una altra cosa que ajudi a desconnectar. Després, tornar a intentar començar l’examen i deixar que vinguin petites idees.
    • Comprovar les respostes entre examen i examen .Després de cada examen, els experts aconsellen apartar la matèria per preparar-se mentalment per al següent.
    • Continuar estudiant durant la selectivitat. Aprofitar els dies dels exàmens per continuar estudiant i ampliant coneixements tampoc és bona idea, en opinió dels experts. Sí es pot repassar una mica, però és bo trobar moments de tranquil·litat per deixar descansar el cervell.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ebau Examens PAU Selectivitat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleCau l’ocupació de la població estrangera, es disparen els fixos discontinus entre els joves
    Next Article
    Opinió
    La carta
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    Infrafinançan l’escola pública i aquí no passa res

    maig 26, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}