Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Combatre l’ansietat davant l’EBAU

    Redacciójuny 3, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Més del 96% de l’alumnat que es presenta cada any a l’Avaluació del Batxillerat per a l’Accés a la Universitat (EBAU) aprova, segons dades del Ministeri d’Universitats, però passar aquestes proves garanteix que s’obtingui la nota per cursar el grau desitjant, per la qual cosa pot ocasionar nervis o ansietat, dos a l’hora d’afrontar-se als exàmens, que a Catalunya se celebren els pròxims 4, 5 i 6 de juny,

    Mireia Cabero, professora col·laboradora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), destaca l’emocionalitat que desperta la selectivitat any rere any: “Sabem l’impacte que té fallar, hi ha autoexigència, expectatives pròpies i alienes, pressió social, il·lusions que dependran del resultat que traguem”.

    A això se suma la idea que el resultat d’aquestes proves pot condicionar la resta de la teva vida acadèmica i professional: “Quan una experiència reuneix tanta càrrega vital en una edat en què la maduresa emocional encara no ha pogut desenvolupar-se, el cervell viu amb molta intensitat les emocions. Com que no és fàcil gestionar-les, i menys a determinades edats, costa que aquesta intensitat es redueixi fàcilment”, afirma.

    Segons Cabero, una emoció amb alta intensitat sense ser ben gestionada és una bomba de rellotgeria, “en qualsevol moment explota i ens juga males passades”.

    Relativitzar la importància dels exàmens

    Per a Montserrat Lacalle, també professora col·laboradora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la UOC, el més probable és que no siguin només nervis, sinó que, segurament, si l’alumne es queda en blanc o no es capaç de respondre de la millor manera és molt probable que “el que li està passant és que ja està en el rang de l’ansietat. Hem de ser capaços de diferenciar el que serien els nervis i la inquietud o una preocupació sana pel rendiment en aquest examen del que és l’ansietat, en què el rendiment es pot veure dificultat”.

    La clau per combatre aquest estat emocional, tant en els dies previs com en el dia de l’examen, és “focalitzar-se a canviar el nostre pensament”, afirma Lacalle. “Moltes vegades el que passa és que els alumnes s’estan exigint aprovar, els apareixen pensaments com ‘no puc suspendre’ o exigències absolutistes i irracionals davant l’examen, i molts d’ells es condemnen en el seu pensament si no aconsegueixen bona nota i comencen a pensar que, si no són capaços, el seu valor individual es veurà compromès amb pensaments com ‘no serveixo’”.

    Així, es recomana intentar afrontar l’examen amb una importància relativa, mirant de no creure’s que marcarà el futur i que pot tenir greus repercussions perquè, si persisteix amb aquesta idea, és molt probable que el sistema nerviós respongui amb ansietat, dificultant el rendiment.

    La relaxació física, la respiració profunda i la confiança en un mateix pot jugar a favor per perdre la por a fallar, concentrar-se en l’examen i afrontar-lo amb més tranquili·ltat i seguretat.

    Durant les proves

    A més d’aquestes tècniques perquè els nervis no juguin males passades, Sylvie Pérez, professora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la UOC, recomana evitar aquestes conductes durant els exàmens de l’EBAU:

    • Contestar les preguntes en l’ordre en què apareixen a l’examen. Durant l’examen, es recomana fer una primera lectura de les preguntes i, després, tornar a fer una segona lectura i començar per les preguntes que tinc la seguretat de saber.
    • Posar-se nerviós si hi ha un bloqueig. En cas que hi hagi un bloqueig i a l’alumne no li vingui res al cap, el consell és parar perquè posar-nos nerviosos l’únic que fa és incrementar encara més el bloqueig. Cal esperar un temps i intentar pensar en una altra cosa que ajudi a desconnectar. Després, tornar a intentar començar l’examen i deixar que vinguin petites idees.
    • Comprovar les respostes entre examen i examen .Després de cada examen, els experts aconsellen apartar la matèria per preparar-se mentalment per al següent.
    • Continuar estudiant durant la selectivitat. Aprofitar els dies dels exàmens per continuar estudiant i ampliant coneixements tampoc és bona idea, en opinió dels experts. Sí es pot repassar una mica, però és bo trobar moments de tranquil·litat per deixar descansar el cervell.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ebau Examens PAU Selectivitat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleCau l’ocupació de la població estrangera, es disparen els fixos discontinus entre els joves
    Next Article
    Opinió
    La carta
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025

    Opinió
    La Metamorfosi Educativa. Un canvi paradigmàtic cap a la transformació del sistema educatiu

    abril 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.