Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    La Teoria de l’Embut Educatiu

    Joan Subirats Berengué
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    Combatre l’oligarquia multimilionària amb l’educació

    Com continuarem tenint una democràcia (que es basa, almenys en teoria, en una opinió pública informada) en una esfera pública tan deslluïda? Fa la impressió que ha estat deliberadament enverinada.
    Temi Vivesmarç 5, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Si examinem de prop el panorama mediàtic actual, el que veiem és desolador. Ens enfrontem a una allau constant de presentadors de notícies histriònics, fragments de vídeo descontextualitzats, fake news, negacionisme descontrolat, manies especulatives, continguts en streaming destinats a alimentar la set insaciable de “drama” de les xarxes socials. En lloc d’un pluralisme que reflecteixi les diferents opinions i opcions dels individus, tenim una cacofonia que acaba donant pas a la monotonia, un estrèpit insuportable que embota la ment i els sentits. Els responsables emeten deliberadament soroll i descàrregues emocionals. Les plataformes estan controlades per una oligarquia de multimilionaris tecnològics que parlen a l’estil orwellià de llibertat d’expressió, però que en realitat només els interessen els guanys, el poder i el control. Tot i que sembla que mai no ha estat més fàcil per a qualsevol compartir lliurement les seves opinions amb el món, l’aparell que modela els pensaments i sentiments del públic mai no ha estat en mans de menys homes. Sí, tots són “Homes”, de moment no s’entreveuen dones. Què voldrà dir aquest biaix sexual? Estem davant d’un fenomen transcendent?

    Les possibilitats d’un debat públic raonat i mínimament il·lustrat (com és el cas d’aquest diari que esteu llegint i d’altres) semblen estar reduint-se dia a dia. Com continuarem tenint una democràcia (que es basa, almenys en teoria, en una opinió pública informada) en una esfera pública tan deslluïda? Fa la impressió que ha estat deliberadament enverinada. El problema de la manipulació i la deformació de l’opinió no és nou. Fa un segle que certs intel·lectuals i professionals de la informació, han sostingut que les qüestions de govern a la societat moderna eren massa complicades per a la majoria de la gent i, per tant, havien de deixar-se en mans de les elits i els experts. Per a molts, el paper de l’opinió pública era simplement dir “sí” o “no” a les propostes de les classes competents. “Cal posar el públic al seu lloc” s’ha dit, perquè la societat funcioni de manera eficient i progressi. Sens dubte, aquesta podria ser una manera d’evitar els problemes que avui sorgeixen a les xarxes socials. Però el veritable problema és el pseudopopulisme dels oligarques tecnològics d’avui, que volen obtenir l’aclamació pública de la seva visió profundament elitista de la societat, mantenint alhora el públic dòcil i submís.

    Quines alternatives tenim, doncs? El filòsof i reformador educatiu nord-americà John Dewey va proposar una alternativa participativa basada en la idea d’una ciutadania cada cop més informada i formada, ja que només en aquestes condicions la veritable democràcia pot ser positiva. Sona molt atractiu, però ¿com fer l’experiment deweià, quan els mecanismes d’informació i educació són precisament el problema? El filòsof alemany Jürgen Habermas creu en el potencial emancipador d’una esfera pública activa on tots els seus membres deliberen amb llibertat. Però fins i tot en els moments més optimistes, Habermas ha hagut d’admetre que l’entorn contemporani de consumisme compulsiu, manipulació dels mitjans de comunicació i control burocràtic crea un món molt diferent del que va viure la burgesia alfabetitzada del segle XVIII. L’escriptora i filosofa Hannah Arendt pensava que les opinions s’havien de formar, acceptant i coneixent el punt de vista dels altres fins que un, arribés a veure els fets des d’una perspectiva desinteressada, però així i tot exigia que hi hagués fets reals (no falsedats) per interpretar. Les condicions que van fer que tots aquests ideals fossin possibles, encara que fos en teoria, avui estan sotmeses a una pressió considerable per part de la mateixa tecnologia que se suposava que els convertiria en un bé universal.

    Personalment, m’agradaria tenir presents aquests models de deliberació pública genuïnament il·lustrada mentre escric aquesta columna i que dirigís una mirada crítica als mals que afligeixen la democràcia, sent alhora escrupolosament demòcrata. Si hagués de triar un dels grans teòrics de l’opinió pública com a guia, potser triaria Arendt, que va escriure que “en matèria d’opinió… el nostre pensament és veritablement discursiu, va, per dir-ho així, d’un lloc a un altre, d’una part del món a una altra, a través de tota mena de punts de vista conflictius, fins que finalment arriba a una opinió general imparcial”.

    Els escriptors i els columnistes no poden assolir aquesta hercúlia i universal tasca per si sols. Però si intenten honestament fer la seva part (i modestament també he de dir la meva part), alguna cosa començarà a canviar.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Comunicació fake news informació
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Memòria gràfica del franquisme
    Next Article
    Opinió
    Policia a les escoles?
    Temi Vives

    Biòleg, filòsof, professor honorífic de la UB i Federalista d'Esquerres, insisteix a intentar publicar a Catalunya Plural. Escriu a El Triangle i El Diari de Girona

    Related Posts

    Opinió
    Comunicat de RELLA a la ciutadania i als poders polítics sobre el genocidi de Gaza

    juny 12, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}