Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El Consell Escolar recrimina al Ministeri d’Educació que les seves beques generen una “greu inestabilitat” als estudiants

    Sofía Pérez Mendoza - eldiario.esjuny 8, 20173 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Educació, a punt d'aprovar el decret anual de beques, no accepta les esmenes però es compromet a encarregar un "estudi d'impacte" a Hisenda
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Consell Escolar de l’Estat, el màxim òrgan representatiu de la comunitat educativa, ha carregat de nou contra el decret de beques per al curs vinent, una norma –encara en fase de projecte– que continua amb el model de dues quanties implantat per l’exministre Wert el 2013.

    Tots els membres de la Comissió Permanent, excepte els representants de l’administració, comparteixen aquest rebuig i ho han mostrat votant en bloc a favor de diverses esmenes al projecte de reial decret de beques 2017-2018 de l’associació estudiantil CANAE per augmentar l’import i estudiar “la viabilitat d’un nou model de gestió” que eviti que els estudiants rebin la segona part de la beca gairebé a final de curs.

    “La convocatòria de beques de caràcter postobligatori es publica a principis del mes d’agost i dona termini per presentar sol·licituds fins a octubre. D’aquesta manera, els estudiants coneixen la resolució de la seva sol·licitud de beca entre el novembre i el desembre i reben l’ingrés entre el gener i el febrer. Aquesta situació provoca una greu inestabilitat entre l’alumnat, ja que no coneixen el resultat de la sol·licitud de la beca fins ben començat el curs, de manera que no poden realitzar cap tipus de planificació econòmica, fet que els causa els ja coneguts problemes d’inestabilitat”, diu una de les esmenes de CANAE.

    “Estem en una situació crítica: rebre la beca entre el segon i tercer trimestre del curs crea una inestabilitat terrible, és una decisió política”, afegeix el president de l’associació estudiantil, Carles López.

    No és la primera vegada que el Consell Escolar posa entrebancs al sistema de beques. Porta fent-ho diversos anys sense resposta per part del Ministeri, que aprova anualment un decret de beques sobre el qual “no ha canviat ni una coma”, denúncia CANAE.

    El dictamen del Consell Escolar no és vinculant i el Ministeri ja ha dit que no acceptarà les esmenes al decret que regularà les ajudes del pròxim curs, però s’ha compromès a encarregar un “estudi d’impacte” a Hisenda sobre el model actual sense donar més detalls.

    Així funciona el sistema actual

    Amb el sistema actual, herència de José Ignacio Wert, les beques, universitàries i no universitàries, es divideixen en dues parts: una fixa i una variable. La fixa inclou quantitats concretes en funció de si es compleixen o no determinats requisits: per exemple, a un universitari que viu en la Península, no supera el llindar més baix de renda i estudia lluny d’on viu la seva família li corresponen 3.000 euros.

    L’estudiant pot saber per endavant quina part de la quantia fixa ha de rebre segons els requisits que compleix. Aquesta part li concedeixen uns mesos després, començat el curs, però sense saber quant rebrà en total perquè fins a final de curs no rep la resolució definitiva amb l’últim pagament corresponent a la part variable. Aquesta segona quantitat es calcula a través d’una fórmula matemàtica pràcticament indesxifrable.

    El mètode de distribució del pressupost de beques és el següent: una vegada que s’han assignat totes les quantitats fixes, el Ministeri d’Educació reparteix els diners que li sobren entre tots els becaris. I d’aquí surt aquesta part variable, que es reparteix ponderant la nota i la renda de cada estudiant amb la nota i la renda de la resta d’alumnes. És a dir, la quantia que rebrà un estudiant no solament depèn dels seus resultats acadèmics i de la seva situació econòmica; també depèn dels de tots els estudiants que han rebut beca al país i dels diners que li quedin disponibles al Ministeri.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    beques Consell Escolar de l'Estat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Avis i àvies connectats
    Next Article
    Actualitat
    Les AMPA temen que el futur decret de menjadors escolars posi en perill l’autogestió
    Sofía Pérez Mendoza - eldiario.es

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}