Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Continua l’esperança en l’educació a Mèxic

    Josep Segalés Mirallesjuny 17, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Manuela Carmena i Claudia Sheinbaum en una reunió el 2018 | Viquipèdia
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Com a mestre em refereixo al tema educatiu. En el sexenni anterior es va iniciar una profunda transformació. Mala herència ens va deixar el neoliberalisme que es va imposar durant més de trenta anys en promulgar una reforma educativa la fi oculta de la qual era la privatització de l’educació. Amb l’arribada de López Obrador es van modificar, per exemple, els plans educatius de la primària, totalment obsolets, per uns altres més adequats a la pedagogia i a la realitat mexicana, actualitzant i reprenent aspectes humanístics rebutjats en l’època anterior, com el valor de les cultures indígenes, de la sexualitat, de la història, de l’antropologia, de l’ètica, etc. Igualment, es van oferir canvis profunds en la pedagogia per a la nova docència. Va haver-hi i hi ha molta resistència dels mestres a aquests plans, en gran part, per la qual cosa suposa d’esforç d’adaptació.

    Durant el període neoliberal, de més de 30 anys, es van anar retallant els drets adquirits pels mestres, com els sous, les prestacions, les pensions, l’estabilitat laboral, etc. El govern de MORENA va atorgar la base a centenars de milers de mestres, que laboraven en precària situació. Igualment va augmentar els salaris en quantitat significativa. Aquesta trajectòria continuarà amb Claudia.

    Els oferiments del govern federal per millorar els immobles de les escoles, en temps neoliberals o porfiristas, es perdien en el camí. López Obrador va crear el ‘Programa L’escola és nostra’ oferint a una bona quantitat d’escoles oficials de preescolar, primària i secundària una quantitat de diners segons el nombre d’alumnes. Si tenen menys de 50 alumnes perceben 11.000 euros cada any; si tenen entre 51 a 150 alumnes perceben uns 14.000 euros i si tenen més de 150 alumnes reben 33.000 euros. Un Comitè escolar format per alumnes, pares de família i mestres reben directament els diners d’Hisenda i l’apliquen lliurement segons acordin: per pintar o aixecar un saló, comprar computadores, protegir els immobles etc. Seguirà i s’ampliarà a totes les escoles públiques aquesta manera reeixida de millorar les instal·lacions confiant en l’honradesa del comitè.

    S’ampliarà a totes les escoles públiques aquesta manera reeixida de millorar les instal·lacions

    Des de l’administració anterior, molts alumnes de primària i tots els alumnes de les escoles públiques de secundària d’ara endavant perceben una petita ajuda econòmica mensual d’uns 35 euros per a útils, transport o una altra necessitat. Aquest suport surt directament de la Hisenda Pública al beneficiari, a través d’una targeta electrònica que es pot cobrar en algun dels més de tres mil nous bancs del BENESTAR, creats en aquesta administració i repartits per tot el país, sent, doncs, el banc amb més quantitat de sucursals. Claudia ha promès que les beques arribaran ara a tots els nens de Primària de les escoles públiques.

    Amb López Obrador s’estan oferint més de 150 euros al mes a tota persona de més de 65 anys. Ara Claudia va prometre que les dones rebran l’ajuda a partir dels 60 anys. També reben ajuda de més de 70 euros al mes els discapacitats i les mares solteres, segons l’edat del nen o la seva discapacitat, també reben un suport. Aquestes ajudes serveixen per a rebaixar la deserció escolar. Claudia ha promès igualar el nombre de secundàries amb el nombre de preparatòries a fi i efecte de facilitar la continuïtat en l’educació dels egressats de secundària molts dels quals ja no prosseguien els seus estudis.

    També en aquest sexenni passat s’han aixecat unes dues-centes noves universitats de nombre limitat d’assistents i repartides pels estats més pobre que ha permès ingressar als estudis superiors a milers d’alumnes de ciutats petites i allunyades dels grans nuclis urbans. Aquests programes d’ajuda a la població de baix se sumen a molts altres programes socials com a compliment de l’eslògan del President: “Pel bé de tots, primer els pobres”. A ningú sorprendrà la votació massiva per a la continuïtat d’aquest projecte polític i pacífic de la IV Transformació. (Les altres tres transformacions violentes van ser: la independència, la implantació del liberalisme i la revolució mexicana).

    Els canvis en els plans educatius han estat importants, però també ho ha estat de summa importància la pesada insistència amb què el nostre president Andrés López Obrador ha ressaltat el valor de la cultura mexicana, que prové de les cultures mil·lenàries que han configurat l’ànima i el quefer del mexicà durant segles. Aquesta manera de ser, aquest “humanisme mexicà” ha permès sobreviure a tantes adversitats i destrosses, iniciats per la mateixa conquesta espanyola i continuats amb tants anys de nefast i recent neoliberalisme. López Obrador sempre al·ludeix a Guillermo Bonfil, escriptor del llibre ‘Mèxic profund’, com a inspiració en el reconeixement a la cultura prehispànica. Amb l’arribada de Claudia segueixen els temps d’esperança per a l’educació a Mèxic.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleEducar des de la calor
    Next Article
    Actualitat
    El 25% de l’alumnat nouvingut és del Marroc, té necessitats educatives i va a la pública
    Josep Segalés Miralles

    Mestre

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}