Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Curiositat i aprenentatge

    Sven Huberjuny 21, 20233 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | AdobeStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Depenent del país, a Europa, al voltant del 20 al 30% dels estudiants acaben l’escola primària sense les habilitats necessàries de comprensió lectora per estudiar de manera efectiva. Això impacta significativament en els seus resultats d’aprenentatge de manera general. A més, la tendència és negativa en la majoria de països.

    No hi ha cap dubte que el confinament durant la pandèmia no va ajudar, i en moltes aules, el percentatge d’alumnat nouvingut que s’enfronten al repte d’aprendre una nova llengua ha augmentat al llarg dels anys. Com passa a molts països, a Alemanya, el meu país d’origen, molts educadors culpen la manca de professors i de recursos econòmics en el sistema educatiu pel nivell insuficient dels alumnes.

    Quin és el camí a seguir?

    En un estudi recent, vam preguntar al voltant de 300 professors i directors d’escoles de primària quins eren els seus principals reptes a l’hora d’ensenyar lectura i alfabetització. La raó número u que van mencionar va ser la “manca de motivació per part dels estudiants”.

    Si això és cert, com podem augmentar la motivació per la lectura o la motivació per l’aprenentatge en els nens i adolescents a dia d’avui?

    Com detalla Steven Kotler, autor i expert en rendiment màxim, en el seu llibre L’art de l’impossible, “la motivació és la suma de determinació, perseverança i metes, i els impulsors intrínsecs més potents són la curiositat, la passió, el propòsit, l’autonomia i el domini”.

    Seguint la recerca de Kotler, no hauríem de dedicar molts més esforços a crear un entorn d’aprenentatge favorable a l’escola i a casa per a fomentar la curiositat innata i el desig d’aprendre d’un nen? En la recerca cap a aquesta nova realitat desitjada, m’agradaria compartir alguns pensaments que em vénen al cap:

    Què poden fer les escoles?

    • Fer que l’aprenentatge sigui divertit: Els professors han de buscar la manera d’incloure jocs, activitats pràctiques i multimèdia en les seves lliçons per tal que el procés d’aprenentatge sigui més agradable i interactiu
    • Establir metes clares i assolibles: Les escoles han de guiar els estudiants per establir i assolir petites metes d’aprenentatge manejables. Això pot ajudar els estudiants a experimentar l’èxit, augmentant la seva confiança i motivació. La tecnologia i les solucions d’EdTech poden ajudar a personalitzar l’aprenentatge per a cada estudiant.
    • Promoure la mentalitat de creixement: Els professors haurien de crear un ambient a l’aula que consideri els reptes i els errors com a oportunitats de creixement en lloc de fracassos. Això pot fomentar la resiliència i l’amor per l’aprenentatge entre els estudiants.

    Com podem marcar la diferència des de casa?

    • Proporcionar reforç positiu: Hauríem de reconèixer i elogiar de manera constant els esforços i els assoliments dels nostres fills en l’aprenentatge, independentment de la seva magnitud. Això pot augmentar l’autoestima dels nostres fills i motivar-los a seguir aprenent.
    • Modelar l’aprenentatge continu: Mostrant als nostres fills que l’aprenentatge és una part continuada i gratificant de la vida, els podem inspirar perquè es converteixin en aprenents de per vida. Això també és cert per a la lectura: com més llegim com a pares, més fàcil serà motivar els nostres fills a llegir.
    • Fomentar l’aprenentatge autodirigit: Permetent que els nens tinguin autonomia en el seu aprenentatge a casa, podem ajudar a cultivar un sentiment de propietat i orgull en el seu procés d’aprenentatge. Això pot significar deixar-los triar els llibres que volen llegir o els projectes en els quals volen treballar.

    Podem revertir la tendència negativa, però hem d’estar disposats a revisar les estratègies que ens han portat a on som avui.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat|Reportatge
    El ‘Me Too’ dels abusos a la universitat posa en evidència un “sistema feudal”
    Next Article
    Entrevista
    Marina Subirats: “Moltes dones m’han dit: ‘A mi la mare no m’estimava’”
    Sven Huber

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}