Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » De la creativitat a la innovació

    Opinió
    De la creativitat a la innovació

    Jordi Badiellafebrer 20, 20182 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    (c) Acistock

    El que segueix és un conjunt desordenat de pensaments, un cant de cigne, potser.

    Creativitat

    Un dia, vam abandonar el confort de les coses que havíem fet des de sempre perquè hi havia una piscina, la vam imaginar sense sense aigua, i ja no ens va fer falta saber nedar.

    Abans de conèixer les propietats de la tipografia, les virtuts de la lectura, el secret d’una recepta de cuina, ja existien les bledes.

    La diferència entre creativitat i innovació, la saben els entesos. Els mestres i els professors hauríem d’entrar a l’aula amb una, i sortir-ne amb l’altra.

    Si ser creatiu és posar-li un pal a una bola de caramel i innovar és vendre’l, caldria decidir com apliquem aquesta genialitat a l’escola i l’institut. Amb la didàctica?

    Didàctica

    Per improvisar cal tenir molt ben preparats els materials de la sessió. Conèixer-ne a fons els continguts i, si l’atmosfera ho permet, volar.

    Si hom coneix bé la melodia d’una lliçó pot assajar-ne variacions. Tot depèn dels estímuls que es reben i de les conviccions que es tenen.

    Els materials de l’ensenyament tenen poca importància, llevat de la comercial. Allò rellevant és l’art del mestre i del professor, que és fet de paraules, gestos, mirades.

    Hi ha lliçons que no s’escriuen. Apareixen inesperadament en el fons i la forma, capturen els alumnes, i prosperen en silenci fins a fondre’s.

    Un dia interpretarem una lliçó com si fos una peça de jazz. I en acabat, seurem a la cadira amb un somriure plàcid i els ulls tancats. A les ninetes dels ulls, hi lliscarà la innovació.

    Innovació

    A infantil i primària, 15 alumnes per grup; a secundària, 20. Sense aules, amb espais per a la ciència, les humanitats, l’art.

    A les escoles i instituts, més jardí i menys espais tancats. Unió constant amb l’entorn (persones, animals i coses) real i virtual.

    Treball interdisciplinari, ensenyament global, objectius vertebradors d’aprenentatge servei. Ve Sant Joan? Cremem els pupitres.

    Tirem envans. Sala d’actes? Àgora. Pati? Jardí. Aula? Espai. Biblioteca? Sí… 2.0. Mestres i professors? Mestres i professors també sense envans.

    I els alumnes, sense exclusió. Alumnes amb necessitats educatives especials? Alumnes, només alumnes, sisplau.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    creativitat innovació opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Ensenyament endarrereix un mes el període de preinscripcions
    Next Article
    Actualitat
    El TC anul·la els articles de la Lomce que obligaven que el castellà fos vehicular a Catalunya
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    Qui és el centre de l’educació, l’alumnat o el professorat?

    desembre 15, 2025

    Opinió
    Tecnocentrisme obscur versus  un nou antropocentrisme

    desembre 12, 2025

    Opinió
    Un congrés per reforçar la Coeducació contra la Violència envers les Nenes i les Dones

    desembre 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.