Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    De la mirada utòpica a la distòpica?

    Jordi Jubanydesembre 14, 20162 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Una imatge de la pel·lícula 'Ex-Machina' / Flickr
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Em vaig acostar a l’educació amb la voluntat de millorar la societat, amb el compromís vers un món més just per a tothom. Actualment l’alt impacte que les noves tecnologies tenen en el nostre context social i cultural pot ajudar a minvar o a fer augmentar les desigualtats ja existents. Per això, insisteixo en la necessitat d’educar-nos en l’entorn digital, en un escenari cada vegada més globalitzat i mediat per actors externs. Cal que coneguem com afecta la nostra privacitat, seguretat i llibertat com a individus i com a societats.

    Així doncs, ens trobem en una cruïlla on la tecnologia ens fa possible guanyar oportunitats que no havíem gosat imaginar o ser dòcils consumidors d’aparells i de continguts mediàtics que ens facilita la xarxa. És un recurrent debat entre escenaris marcats per la utopia i la distòpia, un món perfecte o un món que controla la ciutadania. Ho recullen llibres i pel·lícules com el pioner ‘Nosaltres’ de Zamiatin, ‘Un món feliç’ de Huxley, ‘1984’ d’Orwell, ‘Fahrenheit 451’ de Bradbury, ‘Jo, Robot’ d’Asimov, ‘V de Vendetta’, ‘Blade Runner’, ‘Matrix’, ‘Her’, ‘WallE’, ‘In time’ o ‘Avatar’.

    Per tal de reflexionar des d’una òptica actual recomano especialment la següent selecció:

    – El llibre: ‘El cercle‘ de Dave Eggers, sobre els efectes dels mitjans socials a partir de la història d’una gran empresa que en pro de la transparència defensa que no cal cuidar la privacitat.

    – La pel·lícula: ‘Ex-Machina‘ d’Alex Garland, sobre com pot afectar la intel·ligència artificial en les relacions humanes.

    – El disc: ‘Drones‘ de MUSE, sobre la deshumanització de la guerra moderna quan s’ataca a través de les pantalles.

    – La sèrie de televisió: ‘Black Mirror‘, la inquietant sèrie britànica que especula sobre les sorprenents conseqüències de la incorporació de les noves tecnologies a la vida quotidiana.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    dispositius mòbils distòpic opinió tecnologia TIC
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El Congrés demana regular els deures escolars
    Next Article
    Actualitat
    Denuncien dues joguines que poden recopilar informació dels teus fills
    Jordi Jubany

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}