Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Decidir: escola pública, estatal o mercat

    Montse Rosmaig 7, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Montse Ros és secretària general de la federació d’educació de CCOO

    El nucli dur de la Llei d’Educació de Catalunya ja està en marxa.

    Funciona a tot ritme la conversió de l’educació pública en un mercat escolar. El mercat és el mercat: mai no ha garantit drets de ciutadania. I els drets mercantils, els que genera un contracte, per exemple la matrícula, tampoc no sempre.

    He dit conversió. Perquè és amb la fe del convers que alguns centres públics s’han llançat a competir per l’alumnat, sobretot per determinat tipus d’alumnat, de clientela. Competeixen entre ells, però en condicions legals de desavantatge respecte dels centres privats pel que fa a procediments i terminis. Encara no per preu, però tot va arribant. Els cicles superiors de la Formació Professional pública ja tenen taxes. La LEC va obrir la possibilitat de finançament privat per als centres públics i va obrir noves modalitats de finançament públic per als centres privats.

    Hores d’ara, quan sabem que el nombre total d’alumnes segueix creixent, la consellera ja ha anunciat el tancament de 275 grups classe. Seran força més després de les preinscripcions. I la responsabilitat dels tancaments serà del professorat, o de la direcció, que no ho fa prou bé. El mercat haurà triat. La consellera no hi tindrà res a veure. També es denegaran concerts. Més tard. A l’estiu, o al setembre o al novembre. L’avantatge és l’avantatge, però el mercat és el mercat.

    Com ens poden haver enganyat d’aquesta manera? En què han de competir els centres quan la política del ministre i de la consellera són més intervencionistes que mai? Ens diuen, com feia molts anys que no es veia, què hem d’ensenyar, com ho hem d’ensenyar, com hem de fer els “reforços” i després ho avaluen i classifiquen els centres en quatre categories dolents, regulars, bons i molt bons. I la LOMCE farà que aquesta classificació sigui pública, per ajudar a triar escola.

    Per fer això, està en marxa també el desempoderament de la comunitat educativa. Les decisions són de la Generalitat (en pugna amb el Ministerio) i dels titulars i directors dels centres. Ni els poders locals, ni les famílies associades en AMPAs, ni els consells escolars, ni el professorat, ni els professionals de suport i complement al sistema educatiu, ni els estudiants tenen cap paper proactiu. La LEC s’ha trobat amb la LOMCE i s’han fet amigues en tot excepte en si mana més el ministre Wert o la consellera Rigau. Els projectes educatius no són ja de la comunitat educativa. Si el projecte ha sigut reduït al ridícul…  per què es porta la selecció del 50% de les plantilles a les direccions? Esbaldint responsabilitats de la conselleria?

    Això no és l’educació pública. És un mercat estatalitzat i amb una regulació discriminatòria. El que era públic, era nostre: dels poders públics i de la comunitat educativa, en equilibri, inestable necessàriament. Érem amos i ens han convertit en clients. Triar escola no és fer escola.

    Tot això és la LEC, i és la LOMCE. Si hem de decidir, jo dic que aquesta no és la meva decisió. Que la meva decisió és pel dret universal a l’educació, per la cooperació i no per la competència, per l’equitat i no per la segregació, per la coresponsabilitat i no per la centralització, per la millora educativa basada en l’evidència científica i la formació, per obrir les escoles que falten, arrelades al territori. L’educació pública catalana.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Llei d'Educació de Catalunya Lomce opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Boko Haram ja ha segrestat 276 nenes a Nigèria per evitar la seva escolarització
    Next Article
    Actualitat
    Aliança humanitària, quan l’alimentació infantil ja no pot esperar
    Montse Ros
    • X (Twitter)

    Portaveu de CCOO de Catalunya.

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}