Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Del dret i el deute

    Jaume Martínez Bonaféfebrer 17, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La nena arriba a la porta de l’escola amb el somriure posat. Té 3 anys i els seus ulls s’inunden en els de la mestra en un brot d’esperança. És l’educació. És el seu dret. Són milers, milions, les nenes i els nens que esperen que l’escola compleixi amb el seu dret a l’educació. Van a escola a desenvolupar plenament la seva personalitat, a aprendre a construir la llibertat, a viure l’autonomia i la capacitat de judici crític, a aprendre a llegir la realitat que els va tocar viure amb els ulls de la crítica i la transformació, van l’escola a educar-se… és el seu dret!

    Aquesta nena que amb tres anys arribava a la porta de l’escola amb el somriure posat, avui surt del centre de secundària amb setze anys i una ganyota de fastig i avorriment en el rostre. Quin jutge podrà interpretar com un robatori el procés de transformació del somriure en el rostre fastiguejat? Què se’ls ha anat llevant, d’aquell dret que es va iniciar amb el seu naixement, al llarg del camí de l’escolarització?

    L’inventari del deute pot ser llarg i cruel. La cultura, l’experiència quotidiana, el sentit i significat de la classe social, el territori, la identitat i l’opció sexual, el reconeixement, la llengua, el cos, la llibertat, l’autonomia, la creació, l’aventura, l’emoció, el temps… són conceptes que remeten a un debat encara no obert sobre la tasca inconclusa de l’escola, sobre el que moral i jurídicament se li va sostreure a la infància i la joventut.

    L’escola obre les seves portes cada dia recolzada en la promesa de l’educació. És la seva legitimitat, i se sosté amb l’esforç tributari de la població i el desig i la creença col·lectiva en el seu valor d’ús. La seva universalització va ser una conquesta popular, (encara no aconseguida, per cert, en alguns països del planeta on a l’absència de l’escola li acompanya la fam i la pobresa). Però aquesta inicial obertura a la promesa és al final un cop de porta de sortida, sense voler mirar enrere, sabent que ens anem amb molta d’aquesta promesa incomplida. Se’m dirà, ja ho estic sentint, que gràcies a l’escola els nens i les nenes de qualsevol condició, aprenen a llegir i escriure, els joves van a l’institut i la universitat, obtenen diplomes i graduacions que, probablement els serveixi per trobar treball i etcètera, etcètera. Però home, no! Jo estic parlant d’una altra cosa, jo parle de l’educació, del que els devem, els sostraiem, als nens i els joves, quan diem que els hem educat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Francisco Giner de los Ríos, el valor de la regeneració educativa
    Next Article
    Actualitat
    Les doules, un fenomen polèmic que aprofita les llacunes de l’atenció a l’embaràs
    Jaume Martínez Bonafé

    Related Posts

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}