Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Denuncien el Ministeri d’Educació per les “mentides” que s’ensenyen a Religió

    Carolina Martínez - eldiario.esoctubre 20, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    S’acosta el final de la legislatura i la LOMCE, més coneguda com la Llei Wert, segueix aixecant ampolles. El Tribunal Superior de Justícia de Madrid ha acceptat a tràmit la denúncia interposada per l’Associació Madrilenya d’Ateus i Lliurepensadors (AMAL) que advoca per la il·legalitat del currículum de l’assignatura de Religió, la matèria insígnia de la reforma d’educació de l’exministre Jose Ignacio Wert.

    AMAL va presentar al juny un recurs contra les dues resolucions del Ministeri d’Educació, Cultura i Esport publicades al BOE del 24 de febrer de 2015, en les quals s’estableixen les directrius de l’assignatura de Religió Catòlica per a Primària, ESO i Batxillerat.

    L’associació atea reivindica en la seva demanda el “dret a rebre educació veraç” i assegura que dins del programa de l’assignatura s’inclouen continguts “de la veracitat de la qual no hi ha ni una mínima prova” i que per tant vulneren la Llei Orgànica de Protecció Jurídica del Menor. Una legislació que vetlla per la veracitat dels continguts impartits en les aules i protegeix el dret dels alumnes a rebre informació adequada al seu desenvolupament.

    L’associació denunciant fixa el seu objectiu en paràgrafs concrets del currículum que segons el mateix president de l’associació atea, Luis Vega, pretén “ensenyar coses que no són certes” als nens, una cosa que “els pot crear confusió” ja que “a Religió els ensenyen que el món es va crear en set dies i en ciència els diuen que va trigar milers d’anys”.

    La denúncia, signada per Vega, estableix recurs contra afirmacions com: “La incapacitat de l’ésser humà per ser feliç reclama la salvació”, “la plenitud de l’ésser humà està en relació amb Déu”, “els signes del regne: els miracles”, “l’home, obra mestra de la creació”, o “la bíblia narra el que Déu ha fet en la història”.

    A més, AMAL assenyala que el currículum inclou un epígraf en el qual s’explica la creació de l’ésser humà titulat “Ruptura de l’home amb Déu: Adam i Eva”. L’associació considera que la història de la parella “conté un evident ensenyament moral contrària a la igualtat de gènere” i denuncia que és un contingut masclista.

    Les pegues de l’Estat

    AMAL va interposar el primer recurs contra el programa de l’assignatura insígnia de Wert al juny. El litigi va ser apel·lat immediatament per l’Advocacia de l’Estat, que va al·legar que l’associació madrilenya no estava legitimada per interposar aquesta demanda.

    L’Advocacia va argumentar que els madrilenys no tenien rellevància suficient com per a recórrer una ordre nacional. Així mateix va adduir que només tenen dret a reclamar legalment “entitats que resultin afectades o estiguin legalment habilitades per a la defensa dels drets i interessos col·lectius”.

    Però aquest discurs no va obtenir fruits, ja que després del reclam de la procuradora dels tribunals en nom de l’associació, la demanda ha estat acceptada a tràmit tres mesos després de ser interposada en considerar la justícia que AMAL sí que té legitimitat per interposar-la.

    La pressió del lobby catòlic

    La LOMCE va ser el projecte insígnia de l’exministre José Ignacio Wert. Una nova normativa en matèria d’educació a la qual es van oposar alumnes, professors i associacions de pares i mares i que algunes comunitats s’han negat a aplicar. La reforma entre altres coses va augmentar la importància de l’assignatura de Religió en el currículum escolar, una matèria que ara torna a comptar per a la nota.

    La nova norma va eliminar l’assignatura d’Educació per a la Ciutadania i va donar més pes a Religió augmentant-ne les hores de classe i equiparant-la amb la resta de matèries obligatòries. Un enaltiment de la religió a l’escola que el president d’AMAL, Luis Vega, espera que “canviï al final de la legislatura”. 

    “Veiem difícil que el Tribunal falli al nostre favor perquè a Espanya el lobby catòlic és molt fort”, explica Vega, que assegura que “ara mateix hi ha molts ministres lligats a l’Opus Dei”. Encara que confia que si hi ha un canvi de govern a la fi de la legislatura, “els partits polítics compleixin els seus compromisos i deroguin la Llei Wert”. 

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Currículum Lomce religió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La majoria de nens prefereix jugar amb l’ampolla de lleixiu que amb una joguina
    Next Article
    Opinió
    No sé si sóc mestre o buròcrata
    Carolina Martínez - eldiario.es

    Related Posts

    Opinió
    L’escola que educa en l’escolta. El llegat del papa Francesc en l’àmbit educatiu

    abril 29, 2025

    Actualitat
    Així serà el batxillerat des del curs 2026-27

    abril 16, 2025

    Reportatge
    Jordi Balbín: “Les persones aprenen a diferents ritmes, però tothom pot tenir èxit matemàtic”

    març 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}