Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    Ares Biescas (Verificat)

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    SOS Educació

    M. Victòria Gómez Serés
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Descontent, canvis i vaga al sistema escolar: propostes de millora amb pedagogia

    Opinió
    Descontent, canvis i vaga al sistema escolar: propostes de millora amb pedagogia

    Martí Teixidómarç 18, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: VS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En la meva actual situació de jubilat com a mestre, director, inspector i professor d’universitat que he estat i sóc, intento contribuir amb propostes d’acció que integren experiència, coneixement i estudi. Ho faig com a deure professional del que no m’he jubilat. Atent a l’actualitat, analitzo, fonamento i proposo, i així ho he anat comunicant al Departament d’Educació. En ressenyo algunes que han estat publicades als blogs Educació ComunicActiva i Política d’Educació ComunicActiva.

    Horari i calendari escolar. Repartir en horari bàsic comú per a tots i horari diversificat. Així, quatre hores col·lectives comunes i temps d’aprenentatge personal o en equips. El temps personal es podria fer abans del temps col·lectiu (entre les 8 i 10 h del matí) o després (entre les 15 i les 17 h). L’opció variable descongestiona, organitza i facilita la compatibilitat a a les famílies. Calendari escolar: jornades comunes d’octubre a juny ajustables al clima i territori completat amb quinzenes complementàries al juliol o setembre ateses per alguns professors amb monitors, practicants i estudiants mentors. Aquestes quinzenes o setmanes es programarien acordades amb les famílies i no de manera uniforme per a tots els alumnes. Més sobre això.

    Ràtios d’alumnes per grup. No s’han de reduir els grups de 24 o 30 alumnes i si en canvi cal completar les plantilles (ràtios actuals professors/grup: 1,6 a EP 2,8 a ES) fins a assignar dos mestres o professors estables per grup que atendran docència, orientació, personalització i substitucions emergents.

    Agrupament d’alumnes. Cicles de dues o tres edats a educació primària amb continuïtat de mestres i recomposició evolutiva de grups. Els alumnes poden acomodar-se amb més grans o més petits i seguir amb ells oblidant el problema de les repeticions. Crèdits variables de cicle a educació secundària, on es troben alumnes de diferents edats compartint activitat. Continuïtat de professors tutors que atenen un grup per dos o tres cursos per a una efectiva orientació personalitzada.

    Ensenyament de llengües. Ineficaços els repartiments d’hores amb pèrdues. (català, castellà, anglès). Inútils els percentatges 25% o 50%. En la societat multilingüe cal superar l’ensenyament separat de llengua i llengües estrangeres. Cal garantir la llengua comuna, el català, amb relació a les llengües vives, el castellà i acollir la diversitat de llengües dels alumnes nouvinguts. Cal aprendre una llengua transnacional, avui l’anglès majoritari. L’alternativa és completar la immersió amb el plurilingüisme amb al intercomprensió com a mètode pedagògic. Català, castellà i anglès (o altra) són llengües meta, però cal aprendre-les amb intercomprensió i fent tastets, un plus d’intercomprensió, de les llengües d’altres cultures que aporten els alumnes. Més sobre això.

    Currículum escolar o pla d’estudis. L’administració com a executiu de la política educativa ha de concretar el pla d’estudis entès com un marc d’ensenyaments que cal garantir. El desenvolupament, currículum escolar (concepte introduït per Dewey referit a l’itinerari de l’alumne per assolir els objectius del pla d’estudis), correspon als professionals, que avui poden cooperar amb xarxes d’intercanvi de recursos i propostes. Un currículum prescriptiu extens inhibeix la decisió dels docents que com a professionals han de saber què és fonamental aprendre i com s’incorpora l’actualitat a l’aprenentatge. La responsabilitat del currículum és dels professionals a través de col·legis, associacions i xarxes de cooperació. L’administració establirà determinades prescripcions que s’aplicaran de manera generalitzada.

    Dotació de plantilles i recursos. D’entrada cal garantir dos mestres o professors per grup, promovent la paritat per a l’efectiva coeducació (veiem com  ja s’aplica en informatius de tv o en patrulles de policia). Cal incrementar el pressupost d’educació, com admet tothom. L’assignació s’ha de fer de manera uniforme general en una part. L’altra part s’ha d’aplicar de manera variable amb coneixement del centres, sigui per necessitats o sigui per projectes rellevants. Això s’ha de fer amb supervisió educativa directa i correspon a la inspecció d’educació, que haurà de prendre decisions compromeses i donar-ne compte a la direcció superior de l’educació i als mateixos docents.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Cap acostament després de tres dies de fortes mobilitzacions a l’educació
    Next Article
    Opinió
    Per què li diuen ‘transformació’ quan en realitat és ‘reconversió’?
    Martí Teixidó

    Mestre i pedagog. President de la Societat Catalana de Pedagogia – IEC (2007-2019). President de la Comissió de deontologia del Col·legi de Pedagogs de Catalunya (2011-2018). Mestre, director (1968-1982), inspector d’educació (1982-2016), professor associat d’universitat (1992-2012).

    Related Posts

    Opinió
    D’etiquetes i diagnòstics  

    juny 30, 2025

    Opinió
    Tancar la bretxa entre l’aula i acadèmia

    juny 27, 2025

    Opinió
    No hi ha dilema: defensar l’escola pública és defensar la Catalunya de tothom

    juny 27, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}