Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    Ares Biescas (Verificat)

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    SOS Educació

    M. Victòria Gómez Serés
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » D’etiquetes i diagnòstics  

    Opinió
    D’etiquetes i diagnòstics  

    En una societat obsessionada amb classificar-ho tot, les persones amb perfils com l’autisme, les altes capacitats intel·lectuals, la doble excepcionalitat, el TDAH o les disfuncions de l’aprenentatge sovint es troben atrapades entre la invisibilització i el malentès.
    Ferran Casadó i Anna Escobarjuny 30, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Un diagnòstic no és pas un destí” (Olivier Revol)
    Aquest article vol anar més enllà de les etiquetes per explorar la complexitat d’aquests perfils i recordar-nos que entendre és molt més que posar un nom. Compartim una anàlisi i reflexió a partir de la tesi doctoral d’Isabelle Tremblay, que estudia tres perfils psicològics amb característiques úniques. En dones, a més, la perspectiva de gènere hi juga un paper fonamental. Vivim en una societat que simplifica i classifica. Però, quan es tracta de l’autisme, les altes capacitats o la doble excepcionalitat (2E), aquesta simplificació pot ser nociva. Pot invisibilitzar talents, amplificar dificultats o —encara pitjor— impedir que les persones rebin el suport que necessiten. Quan explores el món de les neurodivergències, és fàcil identificar-se amb més d’un perfil. De fet, segur que aquesta imatge et sona si ho has explorat alguna vegada:
    La Imatge original és de Katy Higginns Lee. Font: https://www.instagram.com/p/CxJHqypvGjb
    Imatge original de Katy Higgins Lee. Font: https://www.instagram.com/p/CxJHqypvGjb
    Les xarxes socials se’n van omplir, amb la traducció de l’anglès i es va fer viral. Moltes persones confoses, identificant-se amb diverses característiques: “Serà que soc autista?”; “Tindré doble excepcionalitat?”; “Hi ha coses que em quadren… Però això no li passa a tothom?” L’autora d’aquest diagrama ho va deixar clar quan el va actualitzar el 2023: “Recorda que això és només amb finalitats informatives i no està pensat per al diagnòstic. Autisme, TDAH i Altes Capacitats són termes acceptats actualment, però tots tenen limitacions i no descriuen amb precisió l’experiència real.” Aquestes àrees superposades representen trets compartits, no exclusius. Malgrat això, sovint fem servir aquestes imatges i les publicacions de xarxes socials com si fossin eines diagnòstiques. Busquem respostes al sentiment de diferència, al malestar, al fet de no encaixar en un món dissenyat per a la norma. Les etiquetes poden orientar, però també limitar. Cal temps, treball profund i, sobretot, escolta. No n’hi ha prou amb identificar-se amb una llista. Cada persona és un univers. Ara bé, detectar patrons i perfils comuns ens ajuda a construir eines útils a casa, a l’escola i a la societat. No es tracta de patologitzar per gust o per tendència. Aquest article vol posar el focus en el qual sovint es difumina entre etiquetes i llistes que han saltat de la clínica al carrer. Encara que et reconeguis en alguns trets, el camí cap a un bon diagnòstic i una millor comprensió és molt més complex.

    Tres perfils sovint confosos: autisme, altes capacitats i doble excepcionalitat

    Quan pensem en una persona autista, ens venen al cap dificultats socials, rigidesa o hipersensibilitat. Quan pensem en altes capacitats, pensem en excel·lència i genialitat. Però què passa quan tot això conviu en una mateixa persona? És la doble excepcionalitat (2E): habilitats brillants, amb dificultats per connectar o gestionar estímuls. Aquesta combinació sovint passa desapercebuda, es camufla o es malinterpreta com a falta de voluntat, extravagància o rebel·lia. Per entendre’ls cal mirar més enllà del diagnòstic i els llistats que fan descripcions impersonals. Hi ha infants i adults lluitant internament, que viurien amb més lleugeresa si fossin vistos en tota la seva complexitat.
    Una detecció proactiva i rigorosa hauria de ser un dret educatiu bàsic; no per etiquetar, sinó per comprendre, sostenir i regular
    Un dels gràfics més il·lustratius de l’estudi d’Isabelle Tremblay mostra com les dones amb 2E s’assemblen més, en patrons, a les dones autistes, mentre que les dones amb alta capacitat intel·lectual s’aproximen més als perfils neurotípics de la població general tot i que també tenen diferències en les dimensions avaluades respecte de la resta de la població.
    Gràfic de Tremblay, I. i Gilbert, E. (2024)
    Aquest és un exemple clar de com un bon diagnòstic pot ajudar a entendre’s, conèixer-se i desenvolupar-se, fins a deixar enrere l’etiqueta i viure el més plenament possible. La detecció precoç és essencial. El context pot modular aquestes condicions cap a més funcionalitat i autonomia. La infància, amb la seva plasticitat cerebral, és una etapa clau per prevenir comorbiditats que apareixen al llarg del neurodesenvolupament. No podem alimentar una escola que diagnostica per desesperació i medicalitza per supervivència. Calen xarxes preventives, equips estables i treball conjunt dins dels centres. Cal trencar el mur entre educació i salut. I sense diagnòstic ni cribratge universal, molts perfils —com la doble excepcionalitat i com d’altres condicions— passen desapercebuts. La seva complexitat no es detecta amb observacions puntuals. No fer cribratges no és neutre: estem deixant alumnat vulnerable a la intempèrie. Per això, el dret a una detecció proactiva i rigorosa hauria de ser un dret educatiu bàsic. No per etiquetar, sinó per comprendre, sostenir i regular. Perquè mentre debatem protocols, hi ha alumnes i adults que es trenquen en silenci cada dia.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    altes capacitats detecció precoç Escola inclusiva opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Què es pot fer per augmentar l’assistència dels universitaris a les aules?
    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Ferran Casadó és educador i assessor en Alta Capacitat Intel·lectual. X: @AdultsGifted / Instagram: @gifted_adults || Anna Escobar és psicòloga sanitària especialitzada en adults d’alta capacitat intel•lectual, presidenta d’ACACIA (associació catalana d’adults amb alta capacitat intel•lectual). Escriu a la seva web www.encrisis.net / Instagram: @de_encrisis / X: @aescobaro

    Related Posts

    Opinió
    Tancar la bretxa entre l’aula i acadèmia

    juny 27, 2025

    Opinió
    No hi ha dilema: defensar l’escola pública és defensar la Catalunya de tothom

    juny 27, 2025

    Opinió
    Tinc dos anys i estic cansat

    juny 26, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}