Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    Diàleg i desacord: confrontant creences infundades de l’alumnat

    Paula Miguel (Verificat)juny 26, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Unsplash
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    A les nostres formacions a instituts fem una activitat que anomenem “T’ho creus?”.  Primer, projectem un vídeo on una noia explica que la radiació, la wifi, les antenes de ràdio i televisió i el Bluetooth són perjudicials per a la salut perquè suposadament afecten l’estructura genètica de les cèl·lules i poden arribar a provocar des de migranyes fins a càncer. L’objectiu de l’activitat és que l’alumnat respongui de forma intuïtiva (com se sol fer a xarxes) i, a partir d’aquí, plantejar com som de vulnerables a la desinformació. A la projecció l’acompanya una verificació on s’explica que no hi ha cap evidència que permeti afirmar que la radiació emesa per aquests dispositius estigui lligada amb l’aparició de càncer ni amb cap altra afectació a la salut.  

    Ara bé, sovint els alumnes ens expliquen que a casa seva apaguen la wifi a la nit perquè així poden dormir millor, que la radiació provoca migranyes a algú de la seva família o altres comentaris en la mateixa línia. Des d’un punt de vista estrictament científic, tenim les eines per explicar que no hem de tenir por d’aquesta mena de radiació. Vam dedicar un article a parlar de l’electrosensibilitat i el 5G. Però no som els únics que ens dediquem a verificar aquesta mena d’afirmacions. Recentment, un expert en radiació i salut ha publicat un altre article a The Conversation que vol transmetre un missatge de tranquil·litat en aquest aspecte. 

    La recerca feta sobre la possible associació entre ones electromagnètiques i salut és de baixa qualitat i no permet demostrar cap relació entre els dos factors. L’Organització Mundial de la Salut i la Unió Europea recomanen tractar la simptomatologia dels qui creuen que la wifi o el mòbil afecta la seva salut, que és real i pot arribar a incapacitar la persona afectada, però no consideren que l’exposició a les ones sigui el detonant i descarten centrar-se en la necessitat percebuda de la persona per reduir aquesta exposició. Per dir-ho ras i curt, “la ciència” no considera que l’exposició a aquest tipus de camps electromagnètics per sota dels límits segurs —com els telèfons mòbils o els dispositius wifi— tingui conseqüències per a la salut física. 

    A l’hora de confrontar les creences de l’alumne, però, ens cal alguna cosa més que el (molt necessari) suport de l’evidència científica. Hem de fer-los veure que això no és cert amb molt de compte de no invalidar ni els seus referents ni la seva experiència, o correrem el risc d’aconseguir l’efecte contrari. 

    Estratègies i espais per conversar

    Què passa quan el referent de l’alumnat és algú amb qui comparteix un vincle emocional? Això implica la família, però també els amics o fins i tot els influencers que admiren. És la nostra feina fer de policies i imposar-nos amb autoritat sobre el referent parental de l’alumne? O, en realitat, sobre qualsevol referent que valori i estimi? 

    És un equilibri delicat perquè els pares, com qualsevol altre, s’equivoquen. I, com ells, tots funcionem així. Hi ha coses que desconeixem, tenim por de possibilitats que sabem absurdes i que, tot i això, ens esforcem a prevenir. Apagar la wifi a la nit “per si de cas” no ens farà mal i potser així dormirem més tranquils, però tenim un problema quan aquestes creences no ens deixen fer la nostra vida amb normalitat, quan la por i tots aquells “i si…” es fan massa grans i no els podem controlar. 

    L’experiència ens diu que per confrontar aquests casos és millor posar l’atenció sobre el missatge i tenir cura de no invalidar els referents. Prenem l’exemple d’apagar la wifi a la nit. En comptes de confrontar l’acció, mirem d’esbrinar què pensa aquesta persona que passa amb les ones que justifica apagar la wifi. No assumim les seves raons, sinó que preguntem i només el fet de trobar una resposta és un impuls perquè l’alumne formi, estructuri i verbalitzi un argument. D’aquesta manera és més fàcil centrar-se a analitzar i desmuntar el missatge sense entrar a qüestionar els referents. Apropant-nos a la seva resposta des de la curiositat establim l’exemple que pauta la conversa, establim un precedent d’obertura i interès en allò que l’altre té a dir. 

    Al llibre Ensenyar pensament crític, bell hooks dedica un capítol a parlar de la conversa i explica com “aprenent i parlant tots junts, ens allunyem de la idea que l’experiència d’adquirir coneixements és privada, individual i competitiva. Escollint i fomentant el diàleg, ens impliquem mútuament en una associació per a l’aprenentatge”. 

    Hem de valorar la intervenció de l’alumne, encara que això ens posi davant un repte enorme, complex i sense respostes clares de manual. Si bé és difícil gestionar aquests casos, és impossible saber què creu l’alumnat quan no ho diu, quan calla. Que aixequi el braç i expressi el seu desacord —fins i tot si el que vol és trencar el ritme de la sessió— implica que es troba a gust per dir la seva. És difícil treballar la conversa, l’aproximació crítica al pensament i a les nostres creences, quan l’alumnat té por de discutir o simplement està avorrit, ha desconnectat i no participa. 

    Transformar l’aula en un espai de diàleg segur i sense judici no vol dir un espai on tothom pensi igual i es trobi còmode en les opinions compartides, sinó un espai on, especialment en moments de conflicte i desacord, tothom se senti segur. És en aquestes converses lliures de judici, motivades per la curiositat, que trobarem moments en què la confrontació sigui possible. I potser, no aconseguirem canviar totes les idees que enfrontem, potser l’alumne encara creurà que és millor apagar la wifi abans d’anar a dormir, però res no canvia fins que no s’enfronta.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    alumnat informació participació Participació juvenil
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi|CRÒNICA
    Missió Antoni Benaiges: un projecte necessari i actual
    Next Article
    Opinió
    Final de curs. Contents?
    Paula Miguel (Verificat)

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Anàlisi
    Com es construeix una teoria de la conspiració

    maig 28, 2025

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}