Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Diner públic a centres privats

    Redaccióagost 31, 20226 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En el camp de l’ensenyament s’està proporcionant diners públics, de tothom, a les famílies que porten els seus fills o filles a les escoles concertades. A Catalunya no s’ha arribat al nivell de la Comunidad de Madrid, que regala espais públics, construeix escoles amb diners públics i després ho adjudica a entitats que gestionen i fan negocis amb escoles privades. Però arreu de l’Espanya, amb més o menys mesura, es subvenciona amb diners que surten dels impostos de les persones que treballen a escoles que segreguen per motius econòmics i d’altres.

    L’existència de les tres xarxes escolars, que hem denunciat força vegades, a més de segregar alumnat i ajudar a l’estratificació social de la societat, perjudica els infants de les classes treballadores; arriben menys recursos a les escoles públiques, tots els que absorbeix la xarxa concertada es detreuen de la pública. Amb les dades existents la pública escolaritza més alumnat amb dificultats de tota mena, tant d’aprenentatge com derivades de l’arribada recent al país o de la seva situació socioeconòmica o cultural, que els centres concertats. El sector públic escolaritza 2,5 vegades més alumnat pobre que el concertat, mentre que l’escola concertada escolaritza gairebé 2 cops més alumnat ric[1].

    Però també, segons les dades publicades, rep, en proporció a les necessitats que atén, menys recursos. Hi haurà qui dirà que coneix centres concertats que acullen el mateix tipus d’alumnat que la pública: és cert, però una flor no fa estiu (i menys actualment); també hi ha algunes escoles públiques que segreguen alumnat; però en una visió conjunta de la realitat del país l’afirmació escrita és vàlida. No es tracta del que passa a cada centre escolar, es tracta del conjunt del sistema públic i del concertat-privat. Els centres concertats roben recursos als centres públics: el contrari de la llegenda de Robin Hood.

    Recentment ha mort Eliseo Aja, jurista expert en dret constitucional. Vaig col·laborar amb ell en una col·lecció, Conciutadania Intercultural, que va editar la Fundació Bofill fa uns quants anys (2006-2012). Aja demostrava amb arguments jurídics que no existeix el dret a escollir centre per part de les famílies (tampoc està prohibit); és a les administracions a qui correspon assegurar un lloc escolar adequat a totes les criatures del país. Si s’acceptés la norma constitucional es reduiria una part important de les segregacions escolars i podríem apostar per l’escola de proximitat, per portar la canalla al centre més proper al domicili familiar. Si s’hagués presentat recurs d’inconstitucionalitat contra la LEC o la LOMCE segurament hauria prosperat en aquest punt. La Constitució (i els estatuts autonòmics) recolzen la llibertat a crear escoles privades, però no que hom pugui escollir escola si aquesta és sostinguda amb diners públics (Eliseo Aja dixit).

    Ens domina un sistema econòmic de transvasament de pobres a rics que afecta les persones en tots els aspectes: aprenentatges, salut, habitatge, convivència, relacions interculturals

    La realitat que vivim és un xic diferent. Això fa pensar que segurament hi ha un consens social majoritari en la població que dona suport a l’existència d’escoles concertades i al “dret” a triar escola per als seus infants. Probablement hi tingui també a veure el fet que gran part dels parlamentaris de tots els parlaments d’Espanya inscriguin els seus fills o nets a centres privats o concertats, i que això no els faci perdre vots.

    Potser els resultats acadèmics, l’èxit o fracàs escolars, també tenen a veure amb aquest transvasament de recursos públics a entitats privades. L’existència de diferents xarxes escolars determina un augment de la desigualtat d’èxit escolar. No tot depèn de la feina que fan mestres i professorat, els recursos de que disposen ajuden o desajuden en la seva tasca. Cal continuar reivindicant l’augment de recursos, de finançament del sistema públic d’ensenyament.

    És bona l’autonomia de centre, però dins uns paràmetres adequats. Excessiva autonomia pot mantenir o augmentar les desigualtats dels resultats de l’alumnat. Potser una adequada supervisió evitaria malbaratament dels recursos (insuficients) tant al sector públic com, sobre tot, al concertat. Una supervisió que ajudaria a millorar el funcionament i evitar la competitivitat entre escoles o instituts.

    Ara bé, enmig d’una societat i un sistema econòmic que valora i promou la competitivitat es percep l’educació que dona l’escola com una ajuda a l’ascensor social; la qual cosa justifica (i proporciona més arguments a moltes persones) l’existència d’escoles privades i concertades que seleccionen l’alumnat i permeten una formació adequada a les elits socials per mantenir el seu estatus de privilegi. Amb el perill que centres públics entrin a competir-hi i, amb l’autonomia de que disposen, participin dels intents d’afavorir als que ja tenen més recursos personals i familiars.

    Valorant els resultats de les anomenades proves de competències bàsiques, que es continuen fent, el Departament atribueix la baixada dels resultats als confinaments per la Covid[2]. La no presencialitat deixa al descobert la influència de l’entorn en els aprenentatges. L’èxit escolar, ho hem de repetir, està determinat en gran part per l’entorn socioeconòmic de l’alumnat. I aquest entorn també pateix les polítiques de privatització: la sanitat és un exemple palpable, el sistema públic pateix retallades i insuficiències que animen (alguns polítics ho fan descaradament) a apuntar-se a les mútues privades. Un altre transvasament de diners públics al negoci privat. Les administracions estan externalitzant (eufemisme de privatització) els serveix socials personals. L’augment d’habitatges controlats pels anomenats “fons voltors” es pot considerar un fet anàleg a les privatitzacions de serveis: un greu inconvenient per aconseguir habitatge digne per a moltes famílies. I el dret a l’habitatge sí que l’emparen la constitució i els estatuts. Tot un conjunt d’actuacions que afecta a les famílies amb més dificultats i que lògicament afectarà els resultats acadèmics de les seves criatures i adolescents. Sanitat precària, habitatges cars, desnonaments, alimentació inadequada o insuficient, pobresa energètica provoquen a les criatures que viuen en aquestes situacions moltes dificultats als seus aprenentatges escolars. Sense oblidar els estats anímics, conseqüència de les inseguretats, angoixes i pors davant un futur incert que, a vegades, són més determinants que les condicions materials de vida.

    El sistema econòmic que ens domina, el transvasament de pobres a rics, afecta les persones en tots els aspectes: aprenentatges, salut, habitatge, convivència, relacions interculturals. Els darrers conflictes violents que es donen a diferents localitats són un altre símptoma de les situacions que estem vivim i patint. Un ensenyament arrelat a la realitat, la potenciació del pensament crític ajudaran a donar elements de consciència i de recursos per lluitar i intentar revertir la greu situació. Està en joc el futur de les generacions que ens seguiran. Seria un bon propòsit per al curs que comença.


    [1] https://fundaciobofill.cat/blog/infografia-escola-concertada-equitat-recerca

    [2] https://www.vilaweb.cat/noticies/proves-competencies-basiques-resultats/

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió redistribució de la riquesa segregació escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Educació ofereix revertir l’hora lectiva de primària i secundària per evitar més vagues
    Next Article
    Actualitat
    El curs 2022-23 arrenca amb menys alumnes, més professors i zero restriccions sanitàries
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}