Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
En xarxes socials, sovint es parla de divulgació d’una manera una mica superficial però, com ja hem comentat en ocasions anteriors , no tot el contingut que trobem en xarxes és de qualitat o hauria de ser inclòs sota el paraigua de la divulgació. Amb tot això, resulta fonamental poder destacar la tasca de grans divulgadors que treballen tant a través de xarxes socials com a les seves pròpies pàgines o blocs.
A continuació, oferim informació sobre alguns d’ells, i som conscients que hi ha molts noms que han quedat fora per qüestions d’extensió. Igualment, no s’ha pogut fer una llista exhaustiva d’àrees implicades. Sigui com sigui, esperem que aquesta breu revisió pugui servir com a punt de partida per trobar altres perfils interessants dels quals continuar aprenent, tant des d’un punt de vista teòric com pràctic.
Altes capacitats i autisme
Si parlem d’altes capacitats, cal destacar els investigadors Javier Tourón i Marta Tourón. El web de Javier Tourón és una font inesgotable d’aprenentatge i de recursos per entendre les AACC. Aquesta mateixa línia és seguida per Marta Tourón, que recentment, juntament amb Paulina Bánfalvi , han elaborat una guia d’accés obert , per a la millora de la resposta educativa inclusiva a l’alumnat amb altes capacitats.
Pel que fa al TEA, una bona combinació la tenim als perfils d’Iris Carabal, mestra d’educació primària i especialista de pedagogia terapèutica, i Miguel Lois Mosquera, investigador i docent universitari. Iris ens ofereix una visió molt pràctica de l’autisme, així com d’altres neurodivergències. Tant a la seva web, Avançant amb emocions, com al vostre compte d’Instagram trobem una quantitat ingent de recursos descarregables i recomanacions de gran utilitat. Per la seva banda, Miguel Lois Mosquera té una gran presència a X, xarxa en què comparteix els últims estudis i investigacions sobre neurodiversitat, especialment sobre TEA.
Inclusió, DUA, accessibilitat i lectura fàcil
Per parlar d’inclusió, DUA i activisme recomanem tots els materials que Ana Fernández Sancho ens ha deixat disponibles. Des de la seva web Camí dret a la inclusió, així com des de totes les xarxes en què estava present, l’Ana ens ha fet més conscients de tots els passos que ens queden per fer per a una inclusió real. Recomanem també el vostre podcast, així com el curs que té en obert sobre programació i DUA.
A l’àrea d’inclusió i accessibilitat trobem tres perfils a Instagram molt interessants que ofereixen contingut pràctic i reflexiu per a l’aula: @maestrovictorpt, que comparteix recursos i estratègies per atendre la diversitat; @psico_mporienta, que divulga continguts sobre desenvolupament emocional, neuroeducació i atenció a la diversitat; i, finalment, @lamediapt, que inclou materials adaptats i propostes inclusives per a la pràctica docent.
Finalment, si parlem d’accessibilitat i lectura fàcil, no ens podem oblidar d’una gran experta en la matèria com és Elia Zapico , que, tant a les seves xarxes socials, a X oa Linkedin, entre d’altres, com a través dels seus blocs, Cuinant materials i Visual Thinking a Educació, ens ofereix contingut i reflexions molt útils. Com en el cas d’Anna, també podem trobar un curs obert sobre accessibilitat i lectura fàcil, disponible a la mateixa pàgina.
Trastorns d’aprenentatge, atenció i lectoescriptura
Si parlem de dislèxia, és imprescindible seguir la feina de Luz Rello , una reconeguda referent en aquest àmbit. A través de la seva pàgina web Superar la dislèxia posa a disposició de la comunitat educativa nombrosos recursos, investigacions i materials pràctics que faciliten la comprensió i la intervenció en dificultats de lectura i escriptura, oferint un suport valuós tant per a docents com per a famílies.
Per descomptat, no ens podem oblidar d’un referent per a tots els que intervenen, investiguen i avaluen en trastorns de l’aprenentatge i del llenguatge, Julián Palazón , expert i investigador consolidat amb gran presència a xarxes com X, Instagram i Linkedin. Destaca l’excel·lent tasca de divulgació i pràctica basada en l’evidència que duu a terme al seu bloc Dificultats Específiques d’Aprenentatge.
D’altra banda, destaca Juan Cruz Ripoll , professional amb una presència notable en xarxes com X, autor de nombroses publicacions de referència internacional i d’un bloc emblemàtic dedicat a la investigació sobre lectura i comprensió lectora. A les seves publicacions comparteix estudis, anàlisis i recursos que contribueixen a aprofundir en els processos implicats en l’adquisició de la lectura i en les estratègies més efectives per a l’ensenyament.
En aquest sentit, al bloc de Belinda Haro, pedagoga i mestra d’audició i llenguatge, Siembra Estrellas en xarxes, es poden trobar recursos pràctics sobre comunicació i llenguatge. Igual que al bloc de Maite, MaitechuALandia , també mestra d’audició i llenguatge.
Perfils neuro
Els investigadors i neuropsicòlegs Iban Onandia i Aaron del Olmo duen a terme una interessant tasca de divulgació des dels seus perfils de X, fàcilment localitzables. A ells se’ls suma Ruth Cerdán, neuropsicòloga infantojuvenil que ens ofereix molts recursos des del seu compte d’Instagram.
No podíem acabar aquesta llista sense esmentar la neuropediatra María José Más i tota la valuosa informació que es pot trobar a la seva web Neuronas en crecimiento, referida a trastorns, neurodesenvolupament i malalties, des del TDAH fins a l’epilèpsia, per exemple. Contingut de qualitat que també comenta a X molt sovint amb interessants fils divulgatius.
Mantenir-se alerta
Com avançàvem, aquesta és únicament una selecció de tots els perfils de qualitat que podeu trobar a xarxes socials, així com als blocs i pàgines web d’aquests divulgadors i divulgadores.
Sigui com sigui, distingir la divulgació responsable i adequada de la qual no ho és, no és fàcil. Us convidem a mantenir sempre una mirada crítica per poder distingir el contingut que es basa en l’experiència i en la investigació dels reels o publicacions que només pretenen fer-se un lloc parlant del tema de moda, sigui quin sigui.

