Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Dues setmanes del curs de la Covid

    Jose Martín Tellosetembre 29, 20203 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En aquest article intentaré expressar el missatge que van enregistrar però no van emetre en un programa interessant, però amb un punt d’autocomplaença que no ajuda a fer autocrítica sobre les dificultats que està comportant aquest inici de curs. Malauradament, ja no ens sorprèn que la televisió pública de Catalunya sigui més una eina de propaganda del Govern que un servei públic d’informació.

    En primer lloc, cal fer esment de la manca de recursos humans per dur a terme la gran fita que hem pogut assolir aquest curs, que ha estat la reducció de les ràtios. Cada centre ha fet el que ha pogut amb el personal que disposava. Aquesta carència no és un fet nou, ja que molts reptes importantíssims de l’educació, com són la resposta a la immigració massiva amb les aules d’acollida o la darrera aposta per l’escola inclusiva, s’han posat en marxa, i mantingut en el temps, sense els recursos necessaris per fer-ho amb la qualitat desitjada. Altres recursos com podrien haver estat la instal·lació d’aixetes a les aules per facilitar la higiene de mans són directament desitjos prohibits.

    Una bona part del professorat es va incorporar el mateix dia 14 a centres educatius en els quals tothom ens enfrontàvem a noves rutines, hàbits i canvis organitzatius, per possibilitar que es minimitzés el risc per la salut de tota la comunitat. Aquest menyspreu pel professorat interí és totalment inacceptable.

    En segon lloc, el Departament d’Educació ha delegat completament en les direccions dels centres el disseny de la resposta a unes necessitats noves i desconegudes amb els grans canvis organitzatius que han comportat. Aquest fet, que pot semblar positiu ja que ningú coneix millor la realitat dels centres, té un efecte molt negatiu associat i és que en un mateix barri o poble es pot donar la situació que cada escola hagi fet solucions molt diferents que siguin difícils d’entendre per la ciutadania en general. Hi ha hagut una clara mancança de lideratge del Govern, incapaç de fer normes clares com l’obligació de complir ràtios de menys de 20 alumnes o la instauració de la jornada contínua per possibilitar un millor desenvolupament de les activitats del menjador i extraescolars.

    Per acabar, l’escolarització obligatòria ha de ser presencial per garantir el dret a l’educació. En un moment com l’actual en el que vivim una retallada de llibertats sense precedents, en pro de la salut, cal ser molt curosos per evitar veure com no es garanteix el dret a l’educació del nens i les nenes. L’escola és l’espai en el que poden descobrir els altres. Altres nens i nenes, altres adults i altres models de vida. La diversitat social, ideològica i cultural que només pot oferir l’escola pública és el nexe d’unió de la comunitat i el Departament d’Educació té l’obligació de garantir l’assistència a classe amb seguretat. Els Entorns Virtuals d’Aprenentatge (Moodle, Classroom) són una gran eina, essencial a l’escola del segle XXI, però no són una solució vàlida per garantir el dret a l’educació, ja que exclouen moltes famílies que no poden atendre els seus fills i filles, per motius diversos.

    Aquestes dues primeres setmanes han estat superades amb una certa normalitat, però caldria tenir molt present el concepte «nova normalitat» per entendre que ens cal fer molts canvis a nivell social. Per garantir l’educació de qualitat a tots els nens i nenes caldran iniciatives polítiques que canviïn horaris, reforcin plantilles i prioritzin la inversió en educació, que és la millor inversió pel futur.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    A El Repartidor s’alimenta el futur dels joves
    Next Article
    Actualitat
    El 87% dels ‘grups bombolla’ confinats no registren cap més contagi
    Jose Martín Tello

    Related Posts

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.