Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    Ares Biescas (Verificat)

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Educació 360: una aposta socioeducativa

    Opinió
    Educació 360: una aposta socioeducativa

    Si estem convençudes que l’educació es dona més enllà de l’escola, també cal que acceptem que les desigualtats educatives no es poden abordar només des del sistema educatiu
    Marta Domènech Gutiérreznovembre 6, 20243 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’escola garanteix el dret a l’educació, però no podem assegurar l’èxit educatiu de tots els alumnes sense atendre la diversitat de necessitats educatives i, encara menys, sense tenir en compte les necessitats socials i econòmiques de cadascú. Si volem garantir l’equitat educativa, no podem ignorar que el 30% dels infants i adolescents catalans viuen en situació de vulnerabilitat i que l’11,6% pateixen una privació material severa.

    No es tracta d’afegir capes de complexitat a una realitat ja prou complexa, sinó de fer-nos càrrec que les necessitats educatives i socials estan estretament lligades.

    Des de l’Aliança Educació 360 sabem que les desigualtats educatives (dins i fora de l’escola) són factors d’exclusió social i perpetuació del cicle de la pobresa i, defensem que les oportunitats educatives que van més enllà de l’escola són determinants en les trajectòries futures d’infants i joves. El futur acadèmic, professional, personal, social i també comunitari està estretament vinculat amb la participació en activitats i experiències fora del temps lectiu.

    Per tant, la nostra visió d’una educació 360 completa, equitativa i connectada és necessàriament una aposta socioeducativa. Les polítiques públiques que han de garantir aquesta educació no consistiran només en la provisió de més activitats, ni en l’establiment de mesures per vèncer les barreres econòmiques més evidents. Cal informar adequadament, acollir, orientar, prescriure i vincular, especialment, aquells infants, adolescents i joves d’entorns més desafavorits. Però per fer-ho, hem de comptar no només amb l’ecosistema educatiu sencer tal com l’hem mirat fins ara, sinó també agents que sovint no hem entès com a “educatius”.

    Les oportunitats educatives que van més enllà de l’escola són determinants en les trajectòries futures d’infants i joves

    I si els serveis socials i el gran ventall d’agents educatius avancessin de la coordinació puntual o la col·laboració (que sabem existeix en alguns municipis i algunes iniciatives) a una resposta integral a les necessitats i una continuïtat en les intervencions? En Jordi Plana dibuixava aquest repte fa unes setmanes en aquest article.

    Ens plantegem això en un context en què l’educació escolar, el dret universal per excel·lència, avança en la detecció de necessitats i es planteja com personalitzar l’atenció a cada alumne. I, en el mateix moment, els serveis socials, que l’imaginari col·lectiu sovint vincula a la resposta a situacions de major necessitat, volen avançar cap a l’acció preventiva i la universalitat.

    S’obren noves preguntes per als reptes d’una educació 360: Quins agents han de treballar conjuntament i a quina escala territorial? Com es construeix una governança socieducativa? Què suposa integrar la perspectiva comunitària a la intervenció educativa i social? Quines són les claus per establir equips interdisciplinaris? Qui assumeix cada rol?

    Són aquestes preguntes i moltes altres que se’n deriven les que volem abordar a la nostra propera Jornada Anual de l’Aliança Educació 360 i que hem titulat, precisament, Educació 360: una aposta socioeducativa. Per poder-ho fer, necessitem comptar amb moltes veus i moltes perspectives. Podrem afrontar plegats les desigualtats si ens plantegem també conjuntament els reptes i les solucions.

    Responsables tècnics i polítics de les àrees d’educació, serveis socials, cultura o infància; direccions de centres, mestres i professorat; educadors socials, tècnics d’integració social, dinamitzadors comunitaris, membres d’entitats, talleristes, monitors i un llarg etcètera. Ens trobarem el dijous 14 de novembre, durant tot el dia, al Campus Ciutadella de la UPF. Us hi esperem.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    educació 360 equitat Equitat educativa Lleure educatiu opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Un grup de psicòlegs elabora una guia per ajudar l’alumnat després de la catàstrofe de València
    Next Article
    Opinió
    Atenció!
    Marta Domènech Gutiérrez

    Coordinadora de l’Aliança Educació 360

    Related Posts

    Opinió
    D’etiquetes i diagnòstics  

    juny 30, 2025

    Opinió
    Tancar la bretxa entre l’aula i acadèmia

    juny 27, 2025

    Opinió
    No hi ha dilema: defensar l’escola pública és defensar la Catalunya de tothom

    juny 27, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}