Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Educació ja ha repartit 222.000 ordinadors a alumnes i 72.000 a professors

    Víctor Sauraabril 23, 20215 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Dues alumnes, amb els seus portàtils | Foto: Departament d'Educació
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Departament d’Educació ha fet balanç del primer any d’execució del Pla d’Educació Digital, presentat inicialment el desembre de 2019 i reformulat i accelerat el setembre de 2020 per fer front a un dels efectes que de seguida va posar en evidència la pandèmia, com és la bretxa digital entre l’alumnat segons els recursos econòmic de cada família. La setmana vinent el Departament haurà completat la distribució de 222.379 ordinadors entre l’alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de batxillerat i cicles formatius públics, així com 72.400 portàtils a docents de centres públics de totes les etapes. També s’han millorat o instal·lat connexions wifi de 1.272 centres educatius i s’han adquirit 44.357 paquets Mifi per assegurar la connectivitat de l’alumnat vulnerable.

    El conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha volgut subratllar que cap altra administració educativa, de l’Estat o dels països del nostre entorn, ha fet un esforç similar en la compra d’equipaments informàtics, que s’han acompanyat a més d’un programari específic pensat pel sistema educatiu perquè “no volem repartir ordinadors, sinó eines de treball”. “Tenim l’orgull de situar-nos a l’avançada de la transformació digital del sistema, a nivell estatal i europeu”, ha dit Bargalló, que també ha recordat que el pla neix de la necessitat de transformar els centres educatius amb el motor de la digitalizació, no de la pandèmia, si bé aquesta l’ha accelerat.

    “Quan vam presentar el pla el debat que hi havia era si calia o no introduir la tecnologia mòbil a l’aula, i si la competència digital era una competència central o no. Aquest debat ja no hi és, perquè és evident que la tecnologia mòbil és útil per la docència i ara el debat és com usem aquestes tecnologies”, ha subratllat.

    Segona fase i nou Govern

    El pla, que estima un desemborsament de 139 milions d’euros fins al 2023 (36 milions més de la xifra que es va donar al setembre), inclou altres aspectes a banda de la compra de maquinària i programari. La secretària general del Departament, Núria Cuenca, ha recordat que el pla digital compta amb tres eixos principals: la transformació tecnològica dels centres, l’adquisició per part dels alumnes de les competències digitals i la capacitació del professorat. Segons Cuenca, “nou de cada deu treballs futurs requeriran les competències digitals i l’escola ha de garantir que els nostres alumnes tinguin aquestes competències”.

    En aquest sentit, aquest curs hi ha hagut 36.000 docents que han rebut algun tipus de formació relacionada amb la cultura digital, que és una xifra que multiplica per sis la que s’acostumava a registrar fins ara. També s’han ofert 144 accions formatives, 104 webinars, i 120 vídeos formatius.

    D’esquerra a dreta, Núria Cuenca, Josep Bargalló i Mar Camacho, a la roda de premsa d’avui | Foto: Departament d’Educació

     

    Per al curs vinent, la previsió del Departament és incrementar aquest vessant formatiu i que els dispositius puguin arribar també a l’alumnat de 5è i 6è de primària, i 1r i 2n d’ESO, i per això el conseller ha demanat la creació d’un nou Govern perquè “cal un Govern capaç de prendre amb urgència aquestes decisions pressupostàries i polítiques”. Malgrat aquesta al·lusió (per iniciativa pròpia) a les negociacions entre JxCat i ERC per la constitució del nou Govern català, Bargalló no ha volgut anar més enllà a preguntes dels periodistes. “No sé com estan les negociacions i si ho sabés diria que no ho sé”, ha afirmat.

    L’alumnat vulnerable de la concertada

    En aquesta segona fase es preveu que uns 30.000 ordinadors arribin a centres concertats. El conseller ha recordat que el bon estat dels equipaments com la formació del professorat de cada centre concertat és responsabilitat de les respectives titularitats, però que en canvi els seus alumnes ho són, com la resta, del sistema educatiu. I per això, després de donar-hi voltes, han trobat una fórmula per no deixar de banda l’alumnat vulnerable que està escolaritzat en centres concertats. D’aquesta manera, el Departament ha obert una convocatòria de subvencions perquè els centres concertats puguin presentar-s’hi per finançar aquestes compres per als seus alumnes amb pocs recursos.

    Hi ha també una partida de 42.000 ordinadors que ha de facilitar el Ministeri d’Educació, si bé, segons ha assegurat el conseller, aquesta compra encara no està ni tan sols licitada.

    Des d’una vessant de gestió i organització pedagògica dels centres, s’han publicat orientacions per a l’avaluació de la competència digital a infantil, primària i secundària, i properament es faran públiques del batxillerat. També s’ha elaborat un document per tal que els centres puguin elaborar la seva estratègia digital de centre, les funcions de la comissió digital de centre i un altre per definir les funcions del coordinador/a digital de centre.

    La directora general d’Innovació, Recerca i Cultura Digital, Mar Camacho, ha ressaltat que “si volem dur a terme un canvi tan estratègic, la peça clau és el centre educatiu. Per això, hem generat tot un seguit de publicacions, normativa, orientacions, i manuals que acompanyin als centres en el desplegament que es farà en els propers mesos i anys. No podem tenir centres que no contemplin en el seu projecte la línia de treball digital, perquè és essencial la competència digital”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Josep Bargalló Pla d'Educació Digital de Catalunya
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Educateca (4): Llibres d’educació per Sant Jordi
    Next Article
    Reportatge
    Fatiga pandèmica a les universitats: “Hem perdut els millors anys de la vida”
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}