L’any 1990 el moviment de Ciutats Educadores comença a donar les seves primeres passes. Iniciàvem un camí des d’una posició privilegiada, ja que en ser aquesta una iniciativa de l’Ajuntament de Barcelona, se’ns van obrir moltes portes i això ens va permetre transmetre una visió de ciutat i de l’educació i un model de governança que avui comparteixen més de 500 municipis, grans i petits, d’arreu del món. No és casualitat que, d’aquestes, prop d’una cinquantena estiguin ubicades a la província de Barcelona, ja que la Diputació de Barcelona va jugar un paper actiu per afavorir la seva incorporació i participació en aquest diàleg estatal i internacional.
Les ciutats signants de la Carta de Ciutats Educadores compartim el convenciment que la interacció entre les persones i les institucions, associacions, empreses o grups té la virtualitat de transmetre valors i generar estímul per al creixement i la plenitud de totes les persones que conviuen en l’espai urbà. La Ciutat Educadora és, a més, una ciutat que transmet passió, innovació, que respecta els drets humans i educa en valors democràtics. És així que davant les inèrcies i forces deseducadores presents a les ciutats – com les desigualtats, la manca de relació entre generacions i grups socials, la prioritat dels vehicles privats, l’especulació… – les ciutats educadores cerquen solucions posant a les persones al centre de les seves prioritats, reforçant principis com la igualtat, la justícia social, la solidaritat i la construcció d’un espai públic habitable i sostenible.
Al llarg d’aquests 30 anys, a l’igual que les nostres ciutats, la Carta ha registrat canvis però ,alhora, ha mantingut intactes valors com la inclusió, el respecte, la convivència, el diàleg, la defensa d’allò que és públic, la sosteniblitat i l’afany per transformar les ciutats amb les persones que les habiten en llocs millors per viure, a través de l’educació.
Partíem d’un model de ciutat i una visió de l’educació, per a alguns utòpica, però el camí recorregut i les transformacions assolides en les diverses ciutats que en formen part no han estat fruit de la casualitat, sinó de la feina, l’esforç, l’entrega i la il·lusió de moltes persones convençudes del poder transformador de l’educació.
Realment 30 anys donen molt de si, per poder desenvolupar idees i posar en marxa projectes apassionants i esperançadors que han marcat un estil propi i una manera de treballar en xarxa, avui assentada i que caracteritza les Ciutats Educadores. S’ha fet molta feina, tant individualment, a l’intern de cada municipi, com col·lectivament al conjunt de la xarxa, ja que no es pot entendre la Carta sense el diàleg i la solidaritat entre ciutats. La celebració d’aquest 30è aniversari és una oportunitat excel·lent per explicar la tasca que hem fet, reforçar el compromís dels governs locals amb l’educació ciutadana i per transmetre a la societat el gust per aprendre i formar-se al llarg de tota la vida.
En els primers temps les polítiques i iniciatives que majoritàriament van posar en marxa els Ajuntaments amb voluntat educadora tenien com a objectiu donar suport a la tasca educativa de l’escola, oferir un oci educatiu, promoure el coneixement de la ciutat i de les seves institucions, així com iniciatives de prevenció adreçades als ciutadans i ciutadanes més joves. Des de l’Associació reforçàvem, però, la necessitat de treballar amb altres àrees municipals per fer de l’educació una tasca compartida de tot l’equip municipal.
Avui, a les Ciutat Educadores aquesta visió ampla de l’educació es va fent permeable a altres esferes de la vida municipal, a altres entitats dels municipis i s’ha anat guanyant en transversalitat. Així, altres àrees o serveis municipals, a més de les regidories d’educació, han anat adquirint consciència del seu paper educatiu i són moltes les propostes que abracen tota la població, al llarg de tota la vida, amb especial atenció a les persones en situació de vulnerabilitat.
Són molts els municipis compromesos amb la Carta que, independentment de les competències que tinguin atribuïdes pel que fa a l’educació formal, s’han consolidat com espais educatius, demostrant el poder que tenen els governs locals per generar aliances i sinergies amb els agents educatius que conviuen al territori. D’aquesta suma d’oportunitats i d’aquesta estratègia de responsabilitat compartida amb tota seguretat surten propostes més innovadores i sostenibles per fer d’aquest món un lloc millor per viure-hi on tots i totes puguem desenvolupar el nostre potencial.
Aquest aniversari ha de servir per explicar els orígens de la proposta, les fites assolides i el llegat o aprenentatges adquirits, però també és un bon moment per donar a conèixer el que estem fent i per assolir molts més reptes engrescadors. És per aquest motiu que el Comitè Executiu de Associació Internacional de Ciutat Educadores ha impulsat una re-lectura de la Carta de Ciutats Educadores de forma participativa, perquè segueixi sent un document de referència i d’inspiració que ens ajudi en el nostre treball quotidià a fer front a nous reptes socials, educatius, mediambientals i de cura de les persones. La feina no s’atura, la nostra tasca continua!