Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El Constitucional tomba deu anys després una part de la LEC, però no la que afecta a la llengua

    Pau Rodríguezabril 25, 20195 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Tribunal Constitucional. / Foto: K370.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Tribunal Constitucional s’ha pronunciat sobre la Llei d’Educació de Catalunya deu anys després de l’aprovació de la norma el 2009. La sentència, avançada per la cadena SER, desestima la major part de les impugnacions del PP, entre elles les que afectaven el model lingüístic, però sí que anul·la diversos articles sobre el currículum i els ensenyaments de Primària i ESO ja que entén que envaeixen competències de l’Estat.

    En total, l’Alt Tribunal declara inconstitucionals i nuls deu dels 38 articles recorreguts pels populars. Entre ells, el 58, 59 i 61, que regulen les etapes de Primària, ESO i Batxillerat, amb referències al currículum i a l’avaluació, ja que entén que repeteixen en part la llei orgànica i que envaeixen competències de l’Estat. La “còpia literal” de la normativa estatal fa per exemple que es vegi “afectada” per les modificacions introduïdes posteriorment per la LOMCE.

    La inconstitucionalitat d’aquests articles es deu principalment, segons el Constitucional, al fet que el redactat de la llei catalana entra a descriure, encara que de forma genèrica, qüestions de les diferents etapes educatives que estan recollides ja a la LOMCE. Entre elles, els objectius dels ensenyaments, les competències que pretenen traslladar a l’alumnat o el fet que l’avaluació ha de ser continuada.

    El TC tomba també els articles que regulen els ensenyaments artístics i esportius, i tot el que té a veure amb el desenvolupament d’un Cos de Catedràtics d’Educació de la Generalitat. Sobre això últim, la sentència considera que existeix un desajustament entre els diferents cossos docents fixats per llei orgànica i els que estableix la llei d’educació catalana.

    Des del Departament d’Educació de la Generalitat, el conseller Josep Bargalló ha expressat que l’anul·lació d’aquests articles es deu a una qüestió formal i tècnica, com és el fet que se superposen a la legislació estatal, però que afectarà la configuració dels actuals currículums i etapes educatives. En aquest sentit, ha expressat que esperaran a modificar qualsevol redactat de la llei catalana al fet que es formi un nou govern de l’Estat després del 28A, per si acaben derogant o canviant la LOMCE.

    El recurs més antic sobre la taula del TC

    Poc després que el Parlament donés llum verda l’any 2009 a la LEC, amb el tripartit al capdavant del Govern, els populars van portar el text al Constitucional amb el suport de 50 dels seus diputats al Congrés. Consideraven que la nova llei d’ensenyament blindava el català com a llengua única a les aules i permetia desenvolupar un currículum i un cos docent al marge dels estatals. Aquest era el recurs més antic que tenia el TC sobre la taula.

    La sentència, amb data 10 d’abril, ha transcendit en la recta final d’una campanya electoral molt marcada pel conflicte català. Malgrat que no desmantella el sistema lingüístic, la part més sensible per als sectors sobiranistes i més atacada per partits com a PP i Ciutadans, sí que qüestiona el desplegament competencial en matèria educativa de la Generalitat.

    Cap canvi sobre el model lingüístic

    Entre els articles impugnats figuraven el 10.2 i 10.4, sobre el “suport lingüístic específic” als alumnes que s’incorporen al sistema i sobre l’oferta educativa en català per a garantir que la població conegui la llengua. També recorrien una part del preàmbul que feia referència a “reforçar la importància del català i el seu aprenentatge com a llengua pròpia de Catalunya” i una disposició transitòria que suposava no aplicar la llavors polèmica tercera hora de castellà. Però cap d’aquestes parts ha estat anul·lada per part del Constitucional.

    La sentència actual avala a més l’article 9.2 sobre l’ensenyament de les llengües, en el qual s’estableix que la Generalitat és la responsable de determinar el currículum de les assignatures d’idiomes, així com la seva avaluació i marc horari.

    Amb tot, el Constitucional no s’arriba a pronunciar concretament sobre el model d’immersió lingüística, és a dir, sobre l’ús del català com a única llengua vehicular dels ensenyaments, ja que el PP no va recórrer l’article 11 que fa referència a aquest model. “Com no s’impugnen els apartats 1 i 3 de l’art. 11 del mateix cos legal, el recurs no qüestiona realment la constitucionalitat del sistema de conjunció lingüística”, precisa la sentència.

    De totes maneres, anteriorment l’Alt Tribunal sí s’ha pronunciat sobre aspectes del model lingüístic català. A la seva sentència sobre l’Estatut el 2010 va establir que, malgrat que es considerava el català com a llengua vehicular d’ensenyament, això no podia significar l’exclusió del castellà de les aules. Aquesta va ser la base per al posterior desenvolupament de la llei Wert, que fixava una “proporció raonable” de castellà a les aules, o les sentències judicials que instaven els centres a donar un 25% de les classes en castellà si ho demanava una família.

    D’altra banda, el TC també ha deixat clar en sentències precedents que les famílies no tenen dret a triar la llengua amb la qual estudien els seus fills.


    Aquest article s’ha publicat originalment a eldiario.es

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    LEC Tribunal Constitucional
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Una xarxa d’experiències
    Next Article
    Opinió
    Reflexions després d’un debat electoral d’educació
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    Opinió
    Pacte nacional per la llengua i educació

    maig 26, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}