Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    El dèficit massiu de docents seguirà privant a milions de nens i nenes del dret a l’educació

    Neus Giménez Turoctubre 8, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    JRS Maban brings host community youth to teach basic English to internally displaced South Sudanese at an informal IDP settlement, Maban, South Sudan (Andrew Ash/Jesuit Refugee Service)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Andy Ash, Jesuit Refugee Service

    Dilluns va ser el Dia Mundial dels Docents que se celebra anualment el 5 d’octubre des de 1994. Aquest any es produeix just després de l’adopció dels Objectius de Desenvolupament Sostenibles (ODS) a Nova York. Aquesta és una oportunitat única per recordar el paper fonamental que els docents han d’exercir en la nova agenda de l’educació.

    Dèficit massiu de docents

    Avui en dia, prop de 74 països s’enfronten a una greu escassedat de mestres, mentre que uns 59 milions de nens i nenes estan exclosos de l’ensenyament primari i milions més lluita per aprendre en aules superpoblades. Per aconseguir que tots aquests infants vegin complert el seu dret a l’educació primària el 2015, el món hauria de contractar un extra de 2,7 milions de mestres de primària, segons dades de UNESCO. De la mateixa manera, UNESCO calcula que per aconseguir l’ensenyament primari universal per a l’any 2030, els països hauran de contractar un total 3,2 milions de mestres de primària.

    Què és la Campanya Mundial per l’Educació (CME)

    La Campanya Mundial per l’Educació és una Coalició Internacional d’ONG, sindicats, centres educatius i moviments socials compromesos amb el dret a l’educació. Aquesta coalició neix l’any 2000 amb l’objectiu d’exigir als governs l’accés i el compliment del dret a l’educació de tots i totes, reflectit pràcticament en totes les declaracions, fòrums i cimeres internacionals. Ens coordinem internacionalment i treballem a nivell estatal i regional en més de 100 països perquè totes les persones tinguin accés a una educació de qualitat, gratuïta, equitativa i inclusiva.

    A Catalunya, la coordina EDUCO i les entitats membres són: Ajuda en Acció, CCOO Educació, Col.legi de Pedagogs de Catalunya, FISC, Sonrisas de Bombay i VOLS.

    Quines son les nostres reivindicacions des de la CME?

    • Més professorat i limitar les ràtios d’alumnat a les aules, ja que això és determinant en l’aprenentatge.

    • De la mateixa manera, la seva formació i motivació marca de forma inequívoca els progressos dins l’aula i la seva capacitat, no només per transmetre coneixements, sinó per gestionar els problemes que puguin sorgir a l’aula, donar atenció personalitzada a l’alumnat i proposar fórmules d’ensenyament que ajudin a eliminar desigualtats, com ara les desigualtats entre nens i nenes.

    • Desenvolupar plans pressupostaris de personal docent, per tal d’esmenar per complet el dèficit de professorat qualificat i distribuir-lo de manera equitativa.

    • Calcular i publicar la proporció alumnat-professorat qualificat, íntegrament i en el sector públic, incloent variacions regionals, que haurà de ser inclòs en informes al Pacte Internacional de Drets Econòmics, Socials i Culturals (PIDESC).

    • Realitzar una revisió sobre l’equitat de gènere en els plans sectorials d’educació nacionals i desenvolupar estratègies a llarg termini per contractar, formar, donar suport i compensar les dones professores.

    • Desenvolupar i implementar estàndards de formació elevats amb referència a estàndards internacionals i desenvolupar conjuntament amb el personal docent.

    • Garantir una formació inicial prèvia per a les persones que s’incorporin a la docència, que abasti, entre d’altres, coneixements del tema, pedagogia i formació en diagnosi de les necessitats d’aprenentatge dels i les estudiants.

    • Proporcionar formació continuada i desenvolupament professional a tot el professorat i consolidar la formació adquirida.

    • Garantir que tot el professorat rep un salari digne i professional. Negociar i acordar escales salarials. Enfortir el lideratge escolar i promoure la creació de comitès de direcció a l’escola, que incloguin estudiants, professorat, pares i mares i membres de la comunitat local.

    • Assignar un mínim del 20% del pressupost nacional, o el 6% del PIB a educació, i almenys un 50% a educació bàsica. Així mateix, una proporció considerable del finançament a l’educació post-secundària s’hauria d’enfocar cap al desenvolupament de programes d’alta qualitat per a la formació del professorat.

    Podeu trobar més informació de la Campanya Mundial per l’Educació a:

    www.cme-espana.org / educo@educo.org / 933 001 101

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Campanya Mundial per l'Educació Dia Mundial del Docent Dret a l'educació
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Melissa Benn: “Si hi introdueixes l’ànim de lucre l’educació es converteix en una altra cosa”
    Next Article
    Actualitat
    El dèficit massiu de docents seguirà privant a milions d’infants del dret a l’educació
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025

    Opinió
    Sense casa no hi ha educació

    abril 24, 2025

    Opinió
    En defensa dels drets fonamentals

    desembre 4, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}