Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    “El Govern destina 32 milions a lluitar contra la pobresa i Unicef ​​calcula que en fan falta 9.000”

    Laura Olíasoctubre 29, 20149 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Marta Arias, directora de Sensibilitat i Polítiques d'Infància d'Unicef. / Unicef.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Els 41 països més rics del món deixen xifres vergonyoses. Al voltant de 76 milions de nens viuen en situació de pobresa, segons recull l’Unicef ​​en un informe presentat aquest dimarts. Una situació que s’ha estès durant els anys de crisi econòmica a 2,6 milions de noves víctimes. No obstant això, els nivells mitjans amaguen un dels punts més importants: “Aquesta evolució no era inevitable”, afirma aquesta agència de l’ONU. Com a exemple posa els 18 països que han reduït la seva taxa de pobresa infantil en aquesta època de dificultats.

    Espanya, una vegada més, lidera les llistes de la vergonya dels que tenen però no fan el necessari per reduir aquesta xacra social. Es col·loca com el tercer país amb major augment net d’infants pobres entre 2008 i 2012, amb uns 800.000 menors més. Per davant, els dos milions més de Mèxic i els 1,7 dels Estats Units. En termes relatius, l’estudi Els nens de la recessió. L’impacte de la crisi econòmica en el benestar infantil als països rics estima que el 36,3% dels menors espanyols viuen en aquesta situació de precarietat.

    El pitjor: que els que prenen les decisions posen més pedres que solucions per sortir d’aquesta situació. Les polítiques socials, les transferències i els impostos, que països com el Regne Unit o Austràlia estan utilitzant per reduir el problema, tenen a Espanya l’efecte contrari. “Augmenten més la desigualtat”, apunta Sudhanshu Handa, cap de Política Social i Anàlisi Econòmica del Centre d’Investigacions d’UNICEF (Innocenti), responsable d’aquest últim informe sobre pobresa infantil. Segons l’índex Gini, un coeficient de desigualtat, Espanya és el país amb pitjors dades de la Unió Europea.

    Sudhanshu Handa i Marta Arias, directora de Sensibilitat i Polítiques d’Infància d’Unicef ​​analitzen l’evolució d’Espanya en comparació amb altres països durant la crisi.

    Les xifres de pobresa infantil a Espanya han estat subestimades en alguna ocasió i la fluctuació de les dades, entre uns informes i altres, de vegades confonen. D’on surt aquest 36,3% de taxa de pobresa infantil (dada més elevada de les que es manegen de moment)?

    Marta Arias: El que et pots trobar en una situació de crisi és que les estadístiques amaguen un empobriment real. És a dir, com baixa l’ingrés mitjà del país, tu pots estar amb el mateix ingrés o pitjor i passar a ser tècnicament rica perquè ha baixat el llindar de la pobresa. Com que hi ha més gent pobra, comparativament sembla que estàs millor. Llavors per mesurar l’impacte directe de cadascuna de les famílies el que es fa és ancorar el llindar. Comparar els ingressos d’avui amb el llindar de 2008, amb el que era ser pobre llavors. D’aquí surt aquest 36,3%, que és superior a altres xifres que s’havien donat anteriorment, com el 29,9%.

    Quan s’aborda la pobresa se ​​sol destacar que és un problema evitable perquè sí que hi ha recursos per evitar l’escassetat. En països rics, encara més. Com s’expliquen aquestes xifres?

    Sudhanshu Handa: Té a veure, en primer lloc, amb els valors d’un país. Del pressupost i de veure a on va el pressupost. Si va a les famílies més pobres, als més desfavorits o altres parts de l’economia. Aquesta és una raó per la qual fem aquest informe, per fer notar que també en els països rics hi ha pobresa i veure a on van els recursos pressupostaris.

    Diuen que és un problema que consisteix a veure a què es destinen els pressupostos. Estem parlant de decisions polítiques i veiem que no s’estan emprant els recursos per lluitar contra aquest problema.

    MA: Una de les coses més interessants d’aquest tipus d’informes és que fan una anàlisi comparada. Dins d’aquesta xifra global de 76,5 milions de nens pobres i d’aquests 2,6 milions que han augmentat durant la crisi hi ha històries molt diferents. Hi ha països en els quals ha augmentat la pobresa infantil, entre els quals es troba Espanya, però hi ha altres que han aconseguit reduir-la durant la crisi. I no són un ni dos, sinó diversos. El missatge final que es transmet d’aquí és que les polítiques importen i són les que marquen la diferència. Òbviament la situació ha estat complicada, però hi ha reaccions diferents en les quals es veu en quina mesura es té més o menys en compte la protecció dels infants i de les famílies.

    SH: Sí que és una qüestió de valors, que es mostra en els pressupostos d’un país. Són països que s’han regit de formes diferents, que han actuat de manera diferent.

    Quins valors té Espanya, un país que ja tenia una pobresa infantil alta, i que a més és dels que més empitjoren els seus índexs durant la crisi?

    SH: Hem comparat cada país amb si mateix abans de la crisi, per precisament poder comparar l’evolució en aquesta etapa de recessió. Per exemple, països on el nivell era baix abans però el canvi és gran. En altres, com Xile, tenien dades elevades però ha baixat en gran mesura.

    MA: Nosaltres des del Comitè Espanyol, en el nostre informe que presentem al juny, ja vam advertir que a Espanya partim d’un sistema de protecció a la infància feble i s’ha format la tempesta perfecta per així dir-ho, amb una crisi amb un impacte enorme en la desocupació i una reacció política que ha desprotegit a la infància.

    El punt de partida previ és un dels treballs inacabats de la Transició, creiem, en la qual sí que es va prestar una atenció especial a altres sectors de població, com els majors de 65 anys. I les conseqüències es veuen, i no només a Espanya. També en altres països en els quals comparativament estan més protegits la gent gran que els nens. No es tracta de desprotegir a uns, és clar, sinó de veure que quan hi ha hagut aquesta aposta de protegir un col·lectiu, ha donat resultat. Cal fer això mateix amb la infància, així que demanem un pacte d’estat similar al Pacte de Toledo amb les pensions.

    Quines reaccions a la crisi han vist adequades en altres països i quines mesures han estat inadequades a Espanya, vistos els resultats?

    SH: En l’informe hem fet un resum de les reaccions durant la crisi dels diferents països, en els quals hem donat un més o menys a les polítiques en funció si eren positives o negatives per als nens i les seves famílies. Podríem destacar la política d’Austràlia, que ha augmentat una ajuda per a les famílies amb nens i han implementat una ajuda escolar, per a compra de material, per exemple. Són exemples de polítiques interessants que es noten en els resultats.

    MA: També en el Regne Unit, fa ja uns anys, es va abordar la pobresa infantil com un problema d’Estat. Es va donar pressupost i es va convertir en un dels països que reduïa l’impacte de la pobresa amb polítiques socials, però que ha empitjorat amb l’austeritat dels últims anys. A Espanya, a més de les retallades en l’escolarització per a menors de tres anys i d’altres que té en compte aquest informe, ja vam parlar de la reducció en les polítiques d’infància de gairebé un 15%.

    ¿Quines són les polítiques concretes? Per exemple, el Govern ha retallat en un 90% el pressupost per a educació compensatòria, pensada per als alumnes amb més necessitats. Què s’està fent a Espanya?

    MA: Retallades. En l’educació compensatòria, en els ajuts de 0 a 3 anys, a les beques escolars, en les ajudes de llibres de text… Nosaltres venim parlant de pobresa infantil, ja amb informes forts, des de 2010. Ha estat un tema que ens ha costat assumir com a país. La reacció inicial era d’escepticisme, es considerava que això no passava a Espanya. Lamentablement, la realitat ens ha donat la raó perquè la crisi ha fet que el problema s’hagi generalitzat. Ara hem aconseguit un consens en el diagnòstic, com mostra el Pla Nacional d’Inclusió Social amb les dades de l’INE.

    ¿I què s’està fent un cop detectat el problema?

    MA: Hi ha mesures que s’estan prenent, però són molt petites. Els 17 milions d’euros contra la pobresa per a l’any passat en els pressupostos de 2015 seran 32. L’anàlisi que nosaltres fem d’una prestació per fill a càrrec són 9.000 milions d’euros. Estem parlant d’unes mesures diminutes davant d’una situació que afecta un percentatge molt alt de nens.

    A més, d’altra banda, la reducció de les partides de prestacions d’atur, de sanitat, d’educació ha estat molt gran. No podem afrontar el tema des d’un ministeri o una àrea concreta, com la de Serveis Socials, que fa petits programes de suport. Cal un disseny de polítiques públiques global, que involucri al conjunt dels organismes de l’Estat.

    A Espanya el debat ja ha arribat a les institucions, de vegades amb reaccions molt criticades com les burles del Partit Popular a Pedro Sánchez (PSOE) al Congrés. Els polítics es prenen seriosament el problema?

    MA: El debat sí que ha arribat, però fins ara no ha estat constant. Saltava amb el tema dels menjadors socials a l’estiu o quan es publicava un informe, però després s’oblidava. No és un tema que hagi rebut una atenció constant, d’iniciatives parlamentàries. En el ple del Congrés hi ha hagut poc debat sobre el tema. Encara cal un nivell més, com va passar amb les pensions. És un tema que està sempre en l’agenda política, com un assumpte de màxim nivell. Això és el que volem per a la infància i no el que passa ara, que cada vegada que surt s’utilitza més com a arma llancívola d’uns contra els altres. En realitat, ningú té moltes coses per tirar-se en cara perquè cap govern des de la Transició fins ara ha abordat en profunditat el tema de la infància.

    Nosaltres proposem mirar endavant. Assumir uns i altres que no hem completat aquest circuit de protecció dels més vulnerables, i que anem ara a acabar la feina i ho farem bé, com amb la gent gran. Sobretot per altitud de mires. Perquè a curt termini pot ser que no s’apreciï tant, però a llarg, un país en què la natalitat cau, amb uns índexs de pobresa elevats, amb un alt percentatge de fracàs escolar… no és un horitzó molt bo per a ningú.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El benestar de les famílies amb fills retrocedeix una dècada
    Next Article
    Actualitat
    Per què hi ha tantes queixes de la formació inicial del professorat de secundària?
    Laura Olías

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}