Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El lleure educatiu també és una feina. I farem vaga.

    Montse Rosfebrer 5, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Catalunya té una tradició pedagògica riquíssima en l’educació en el lleure. Esplais, colònies, casals, extraescolars, tantes activitats que són un patrimoni de l’educació, del millor de l’educació: valors humans, identitat, solidaritat, coneixement del país, compromís, creativitat, responsabilitat, salut, cultura…  Un patrimoni educatiu fet d’esforç voluntari, fet d’economia submergida i fet de treball precari.

    Davant del voluntariat, cal donar les gràcies. Gràcies a les persones, joves i grans, que dediquen caps de setmana, i vacances, o un dia de tant en tant a sostenir activitats per a infants, joves i no tant joves. Cal donar les gràcies al professorat que ha fet colònies, i sortides i teatres, i corals i… sense rebre cap remuneració a canvi. I als pares i a les mares de les AMPAs. Tot i així, prefereixo apostar per models cooperatius, on el benefici és mutu. Solidaritat millor que paternalisme.

    I no n’hi ha prou amb el voluntariat. Moltes activitats són diàries, es regulen, s’amplien, es professionalitzen. Les feines s’han de pagar. Però sabem que durant anys s’han pagat en negre, a qualsevol preu.  Encara avui queda lleure educatiu en l’economia submergida amb què malviuen dones i jovent, sobretot. Molt menys que abans, perquè hi ha hagut organització sindical.

    Organitzar aquestes persones no va ser fàcil. Treballen poques hores (tres o quatre al dia, de mitjana) i sovint en cobren menys, en horaris no fixos, a temporades. Potser podeu pensar que la majoria de la gent que treballa al sector ho fa en empreses petites. Doncs no. Hi ha empreses petites, però la major part del sector, amb o sense ànim de lucre, està constituït per empreses per sobre de cinc-cents treballadores i treballadors, però dispersats en milers de centres de treball amb poca gent a cada centre. Cada vegada hi ha més gent que treballa en aquestes condicions, però m’atreviria a dir que les treballadores i els treballadors del lleure tenen els minijobs amb més tradició.

    L’any 2005 aconseguim signar el  primer conveni col·lectiu del lleure educatiu i sociocultural. L’any 2005!!! Abans del conveni, trobàvem de tot: salari mínim interprofessional, contractes en frau de llei, sobres a banda del contracte, horaris canviants a discreció del contractador. El conveni va regularitzar salaris i contractes, que van evolucionar cap al fix discontinu, va assegurar formació i acreditació adequades per assegurar la qualitat de la feina, i sobretot va donar capacitat negociadora a aquest conjunt de professionals. Un cop signat, el conveni es va convertir en receptacle d’altres tipus de feines, igualment precàries, que serveixen les mateixes empreses: hi ha vetlladores que fan el suport a l’alumnat amb discapacitat, monitores de menjadors escolars, personal de suport de les escoles bressol, talleristes, PIJs, animadors, ludotecaris, personal de cases de colònies, ….

    Vam aconseguir signar un segon conveni el 2008, i fa 1100 dies que negociem el tercer. No ens en sortim. Les patronals volen jugar a la baixa, però és que no hi ha més baix. Comença a sortir més a compte viure de prestacions que del treball, perquè després d’haver treballat un mes, moltes persones no han cobrat 400€. La conseqüència de rebaixar més les condicions és tornar a l’economia submergida, al frau, al campi-qui-pugui. Que equival a estripar el conveni. No sé què hi poden guanyar, a la llarga, les empreses, tampoc. Fer més lloc als pirates?

    Ens agrada aquesta feina. És preciosa. I ha de ser digna.

    La classe treballadora té el seu principal repte en l’organització i la dignificació del precariat. La gent del lleure educatiu estan obrint camí. Demanem solidaritat. Exigim el conveni.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    CCOO mobilitzacions opinió vaga
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Lleis pels ciutadans servides en formats que no ajuden a entendre-les
    Next Article
    Actualitat
    El govern brasiler crearà una base de dades pública de graduats
    Montse Ros
    • X (Twitter)

    Portaveu de CCOO de Catalunya.

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}