Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El lleure, llaços i vincles que perduren en el temps

    Santi Amoresagost 3, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Colònies de cuina de la Fundació Pere Tarrés
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Cal especificar que l’eix central de tot procés educatiu és la relació interpersonal i, molt especialment, la relació entre un adult i un infant. Sabem que existeixen altres relacions molt importants que formen part del procés educatiu: relacions entre iguals, institucionals, etc., però ens volem centrar, molt especialment, en la relació infant i monitoratge i viceversa.

    Evidentment, hi ha diferències essencials en la relació que estableixen les  diferents monitores i monitors amb els seu grup d’infants. Tot i això, la relació entre un infant i monitor o monitora, tant en l’escenari educatiu com en el terapèutic, està fortament impregnada per l’amor, l’augment d’autoestima i els afectes i sentiments que s’originen d’aquest vincle. Aquest pot arribar a crear un ric entramat de desitjos, sentiments, identificacions i projeccions que catalitzen qualsevol tasca professional  per part de l’equip de monitors i monitores.

    Per això, des que inicien la seva primera colònia o activitat de lleure, els monitors i monitores han de treballar en crear aquests llaços d’afecte, empatia, diàleg, comprensió, suport i respecte entre les dues parts.

    De fet, serà en els seus primers anys de lleure quan es comencin a forjar aquests vincles amb els seus referents i si des d’aquell moment es creen bones relacions emocionals, això els influirà significativament en la seva vida dins del lleure i també com a futurs monitores i monitors.

    Segons afirmen diversos estudis, els infants que tenen un vincle ampli i proper amb els seus referents se senten més acompanyats, estimats i importants, i tenen més seguretat i confiança, i això els ajuda a tenir menys dificultats a l’hora de relacionar-se amb els altres i entaular amistats.

    Alhora, en el moment en què tinguin algun problema o inquietud recorreran a aquests monitors o monitores referents perquè els ajudin. Sens dubte, moltes d’aquestes monitores i monitors amb el pas dels anys se sentiran satisfets en observar que són un important punt de referència per als infants que han tingut a l’esplai, al cau, al casal o a les colònies.

    Sabem que la bombolla que es crea a les colònies i casals és creadora de vincles afectius i que aquests es poden fomentar amb més força com més temps disposem per demostrar l’amor, la confiança i el respecte envers als nostres infants, dedicant més presència, sabent estar i sabent ser-hi. És molt important, i més en aquests temps de pandèmia, dedicar un temps especial a cada infant que tinguem al grup, sigui quina sigui la seva edat, perquè se senti singular, acompanyat i comprès.

    No obstant això, també és fonamental destacar que aquests llaços no només es creen quan l’equip de monitoratge lloa els bons comportaments dels infants, sinó que, tot i que cal que reconeguin allò que fan bé, també han de ser els que els indiquin quan o en quin moment s’equivoquen i ensenyar-los el camí correcte, sempre dins de la relació de confiança i amb l’objectiu d’ajudar-los a millorar.

    Per tot això, és important que des que inicien la seva primera activitat dins del món del lleure, l’equip de monitoratge mimi els seus nens i nenes; això sí, sempre tenint en compte les mesures higienicosanitàries per prevenir la Covid19. No els podrem abraçar, ni xocar les mans, i haurem de minimitzar el contacte entre ells i elles… Però els hi podrem demostrar que igualment som i serem al seu costat en tot moment. Farem ús de les paraules i dels nostres actes per poder fer un acompanyament emocional des de la distància física. Caldrà que utilitzem tota l’artilleria de paraules boniques per poder fer-nos el màxim de propers possibles.

    Així mateix, a mesura que vagin creixent, no haurem de deixar de mostrar-nos afectuosos i afectuoses amb els infants i demostrar-los atenció i interès, ja sigui escoltant-los, intentant donar-los solucions quan tinguin algun problema, orientant-los en la seva llibertat responsable i fins i tot oferint-nos a ajudar-los en cas que ho necessitin. De la mateixa manera, els infants també es comportaran de forma propera amb els seus monitors i monitores i, de ben segur, els veuran com a figures importants en la seva vida, no només de petits, sinó per sempre.

    Però un aspecte molt important en la relació dels infants amb els seus referents és la maduresa d’aquests últims. El monitoratge és clau en l’èxit d’un bon acompanyament: comprendre els problemes, les diferències entre els components, confortar la unitat del grup, escoltar totes les necessitats, respectar les individualitats i donar moments per al treball grupal… Però tenint en compte que cal contemplar la distància suficient per garantir que el o la referent dels infants ja haurà superat per edat tots aquests aspectes comentats anteriorment. Aquest distanciament educatiu cal mantenir-ho sempre, no només en temps de pandèmia, ha de ser un hàbit per poder donar una qualitat educativa i personal a l’infant.

    En aquest sentit, per poder educar cal que el monitor o monitora es conegui, s’accepti, tingui un bon equilibri emocional, una gran fortalesa física i psíquica i que en tot moment es pugui recolzar amb el seu equip quan no pugui gestionar la tasca educativa amb qualitat.

    I com podem fer-ho per crear vincles? Tot i les noves mesures de distanciament forçades per la situació sanitària, les relacions que es crearan a les colònies o casals d’estiu es poden veure reforçades significativament. L’equip de monitors i monitores haurà de plantejar activitats molt emocionals, divertides i en emplaçaments diferents dels habituals, I de ben segur que deixaran empremta en els records d’ambdues parts.

    Conviure dins la natura, fer activitats de multi aventura, promoure jocs en equip… Aquests nous escenaris forjaran increïbles vincles entre tots els assistents i ens permetran gaudir del costat més juganer i relaxat del grup de colònies, en un ambient divertit i ple d’experiències que no oblidaran (ni oblidarem) tan fàcilment.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    colònies Colònies d'estiu opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Un estiu per retrobar la normalitat en l’any més estrany
    Next Article
    Actualitat
    Educació i Salut estableixen què haurà de fer l’escola davant d’un cas de Covid
    Santi Amores

    Related Posts

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.