Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El mercat negre dels articles científics a la Xina

    Agència SINCgener 13, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El mercat negre dels articles científics a la Xina, en auge. / Revista Sience
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquesta és una informació publicada per SINC.

    Mara Hvistendahl, editora col·laboradora de Science, publica un article en l’última edició de la revista sobre la investigació a 27 empreses xineses per comprovar si comercialitzen l’autoria dels articles científics al millor postor. Segons l’autora del text, aquesta pràctica “sense escrúpols” ha anat en augment.

    “Molts articles de revistes científiques xineses els venen les empreses, d’acord amb els editors. Així que els investigadors que posen els seus noms als documents no són necessàriament les persones que l’escriuen”, declara a SINC Hvistendahl.

    Per dur a terme aquesta investigació encoberta que va durar cinc mesos, el personal del departament de premsa de Science es va fer passar per estudiants de postgrau i científics que volien comprar l’autoria d’un article o pagar a l’empresa per escriure un estudi per a ells.

    “El científic encobert accedia als telèfons que apareixen en les seves webs i a les finestres de xats que s’obren a les seves pàgines per contactar-los. Aquest és un dels molts exemples: http://sciedit.cn/”, indica Hvistendahl.

    La investigació recalca que no hi ha víctimes òbvies d’aquesta pràctica il·legítima ja que tant els científics com les empreses i les editores se’n beneficien d’ella.

    “Els preguntàvem els preus i les condicions de compra de documents complets, ordenant estudis amb les nostres especificacions, o per aconseguir que els nostres noms s’afegissin a articles escrits per altres científics”, explica l’autora.

    La gran majoria de les empreses els van oferir almenys un d’aquests dos serveis i, sovint, més d’un.

    “No hem fet la mateixa operació en altres països, però em van informar durant aquest procés que un editor a l’Índia feia el mateix, encara que no podria confirmar-ho”, apunta l’experta.

    Estudis en revistes d’impacte

    Un exemple clar d’aquest mercadeig de l’autoria científica va ser un article publicat per l’International Journal of Biochemistry & Cell en què un total de quatre autors van ser afegits i dos eliminats. “Vam saber d’aquest estudi perquè el nostre reporter ens va enviar un resum mentre treballava com a científic encobert”, assenyala Hvistendahl.

    El missatge que va rebre aquest periodista era sobre una investigació que tractava d’una estratègia potencial per frenar la resistència a fàrmacs en cèl·lules cancerígenes, que havia estat acceptada per la revista i l’autoria estava en venda per una empresa anomenada Wanfang Huizhi.

    Afegir dos noms -com a primer autor i autor de contacte- costaria uns 26.300 dòlars, amb un dipòsit a compte i la resta en el moment de la publicació.

    Unes setmanes més tard de la conversa del reporter de Science amb l’empresa, l’article va aparèixer en línia i la llista d’autors s’havia transformat.

    “El nostre periodista no va pagar per l’autoria però va confirmar que el primer autor havia canviat en el text que va rebre, i s’hi havia afegit una setmana després”, subratllen.

    La investigació de Science es va centrar en les revistes que apareixen en Thomson Reuters SCI -índex de cites científic-, però les companyies també venen articles d’altres índexs com l’Índex d’Enginyeria (EI) o l’Índex de Cites en Ciències Socials (SSCI).

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Wert elimina la biodiversitat del batxillerat
    Next Article
    Reportatge
    Escoles contra la segregació: eficàcia de portes endins, un repte cap enfora
    Agència SINC

    Related Posts

    Anàlisi
    1 de cada 5 joves mira TikTok més de 2 hores diàries

    gener 7, 2025

    Anàlisi
    L’escola del mar

    desembre 30, 2024

    Anàlisi
    El nivell d’estudis: un factor determinant en la salut i l’esperança de vida?

    novembre 21, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.