Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El moviment lliure

    Rosa Garcia Rouraabril 12, 20223 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Cavall de Cartró
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Quan parlem de moviment lliure, ens referim al fet de deixar que l’infant es mogui independentment, sense que l’adult hi intervingui. A través del moviment, que sorgeix d’una manera autònoma i espontània, els nens i les nenes descobreixen les possibilitats del seu propi cos i de l’entorn que els envolta.

    Quan naixem, passem d’un medi aquàtic a un medi on la força de la gravetat suposa un gran repte per l’equilibri, i és per aquest motiu que ens hem de plantejar com ajudar als nens i nenes a què se sentin bé amb el seu cos i adquireixin un bon domini d’aquest.

    Per facilitar aquest aprenentatge, l’adult no ha de forçar cap posició o moviment de l’infant, com donar-li la volta o asseure’l, si no hi ha arribat per si mateix. Si fem això, aquest és incapaç de canviar de postura ell sol, ja que la posició dels seus músculs no és natural i aquest fet pot interferir en el seu desenvolupament motor, comprometent etapes com les de reptar o gatejar. Per tant, empènyer-lo a una postura per a la qual no està preparat, respon més a una preocupació de l’adult que a una necessitat, pel fet que cada criatura té el seu procés maduratiu. Començar per respectar aquestes postures, és el primer pas per fer-ho amb tot el que vindrà després.

    Empènyer l’infant a una postura per a la qual no està preparat respon més a una preocupació de l’adult que a una necessitat; cada criatura té el seu procés maduratiu

    Per tal d’afavorir que assoleixi per si mateix les diferents posicions li hem de facilitar un espai prou gran i segur perquè pugui, de mica en mica, estar boca amunt, fer el volteig, posar-se de bocaterrosa, gatejar i asseure’s. Més endavant, es podran col·locar materials i estructures que promoguin el desenvolupament de noves posicions i desplaçaments, com el moment de posar-se dempeus, donant el valor a l’activitat autònoma basada en la iniciativa, l’interès i la satisfacció. De la mateixa manera, és recomanable evitar l’ús de trones, gandules ni d’altres objectes que puguin limitar el moviment.

    En aquest sentit, no es pot parlar de moviment lliure sense parlar de la pediatra hongaresa Emmi Pikler. Nascuda l’any 1902, es va convertir en la referent del desenvolupament del moviment lliure, basat en la no-intervenció de l’adult en el procés motriu i en el tracte respectuós cap a l’infant. Emmi Pikler va començar a treballar com a pediatra de família i després a una llar de Budapest on els infants no tenien pares o aquests no se’n podien fer càrrec. Va crear un manual d’aspectes de la criança i de la vida quotidiana dels nens i les nenes, de com oferir-los relacions de qualitat i de com acompanyar-los mitjançant l’observació, així com formes d’interactuar amb mobiliaris específics, utensilis per menjar o peces de roba.

    Per tal de garantir una relació de qualitat amb l’adult cal respectar la seva activitat autònoma i els seus ritmes individuals. A més, esdevé de gran importància com li parlem, com el toquem, els nostres gestos i la nostra mirada. La manera com ens hi relacionem constitueix un model educatiu de referència i és clau tant pel seu desenvolupament global com per a aconseguir una bona coordinació i harmonia de moviment. Establir una relació de confiança amb l’infant crea el vincle necessari perquè pugui explorar l’entorn amb seguretat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Mariana Morales: «Les notes no ajuden a l’aprenentatge»
    Next Article
    Reportatge
    ’12 històries per la convivència’, un projecte didàctic per crear lligams amb l’Àfrica real
    Rosa Garcia Roura

    Educadora infantil i membre de l'equip de Comunicació i Innovació pedagògica de Cavall de Cartró

    Related Posts

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.