Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El Parlament posa deures al Govern en FP, escola inclusiva i tramitació de beques

    Joan Domènechoctubre 5, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El primer debat de política general de la legislatura va acabar dijous passat amb l’aprovació de quaranta-nou resolucions presentades per diversos grups parlamentaris, sobre tota mena d’àmbits temàtics. Dues d’aquestes resolucions eren sobre política educativa, a les quals s’ha sumat una altra aprovada ahir mateix per la Comissió d’Educació del Parlament. Les resolucions parlamentàries s’aproven per majoria i teòricament són d’obligat compliment per part del Govern, si bé no tenen força jurídica i per tant molt sovint l’executiu les incompleix. Les tres recentment aprovades són sobre àmbits molt sensibles de l’actualitat educativa.

    Més places d’FP

    A proposta del grup d’En Comú Podem, dijous es va aprovar una resolució que insta el Govern a incrementar més places d’FP pública i presencial, a incrementar també les plantilles i els centres, a “crear un grup de treball amb els actors implicats en el marc de l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya que abordi la planificació de l’FP creant un veritable mapa territorial de centres de referència i integrats d’FP”, a combatre les desigualtats territorials existents en l’oferta d’aquests estudis, i a introduir en els currículums de totes les especialitats d’FP la perspectiva de gènere i la visibilitat de les aportacions de les dones. Aquesta proposta de resolució es va aprovar amb el vot de tots els grups parlamentaris, tret de Vox, que hi va votar en contra.

    En canvi, la cambra va rebutjar una proposta de resolució molt similar presentada pel grup socialista. En aquest cas, s’anava una mica més enllà, i s’instava el Govern a “incrementar l’oferta pública de cicles formatius com a mínim amb 38.000 noves places, especialment de grau mig”, així com a publicar un mapa de l’oferta de cicles formatius a tota Catalunya i elaborar un mapa de necessitats formatives al territori. Van votar-hi en contra ERC, JxCat i la CUP i es va abstenir Vox.

    Escola inclusiva i centres de màxima complexitat

    Una altra resolució, en aquest cas presentada per la CUP, demana al Govern tres qüestions en l’àmbit de la inclusió i la segregació escolar. D’una banda, una millor coordinació entre els serveis de salut, socials i educatius a fi que cada infant o jove vulnerable que necessiti algun tipus de recurs sòcio-sanitari compti amb un “pla d’actuació individualitzat”. D’altra banda, es demana revisar els criteris de classificació de complexitat de l’alumnat, amb una major participació de la comunitat educativa, així com una moratòria “d’un mínim de dos anys” perquè els centres que han perdut nivell de complexitat mantinguin la mateixa assignació de recursos que tenien abans.

    I, finalment, la creació “sense més demora d’un grup de treball que compti amb la totalitat de la comunitat educativa per avançar cap al desplegament efectiu del Decret sobre Escola Inclusiva i garantir pel curs 2021-22 i següents els recursos docents i educatius necessaris per tal d’aplicar plenament els objectius i criteris d’aquest decret”. Aquesta proposta de resolució es va aprovar amb els vots de la CUP, En Comú Podem i el PSC, l’abstenció d’ERC, JxCat i PP, i el vot en contra de Cs i Vox.

    Tramitació de les beques MEC

    A banda, en la Comissió d’Educació d’ahir es va aprovar una resolució, presentada pel PSC i transaccionada amb ERC sobre les anomenades beques MEC, que són diners que paga el Ministeri d’Educació a l’alumnat amb discapacitat, segons criteris de renda, per al menjador o per teràpies que es fan fora de l’horari lectiu. Són beques del Ministeri però les tramita la Generalitat, i per això en aquest cas el Parlament insta el Govern a que, “a Catalunya, la seva resolució i percepció es realitzi, com a màxim, a finals del primer trimestre de cada curs escolar” (actualment, es fa al tercer, la qual cosa genera força problemes a les famílies). També s’insta els governs català i espanyol “a seguir treballant per fer efectiu de cara al proper curs escolar 2022-23 el traspàs de la gestió de les beques pendents”. En aquest cas, la resolució la van aprovar tots els grups, amb les abstencions de Vox i Ciutadans.

    A banda, en el debat de política general, Vox, PP i Ciutadans van presentar diverses propostes de resolució sobre qüestions com l’anomenada llibertat d’escollir el model educatiu o sobre l’obligatorietat d’impartir el 25% de les assignatures en castellà, que van ser rebutjades per la majoria.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Parlament de Catalunya
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Ètica i docència
    Next Article
    Opinió
    El ioga a l’escola, un aprenentatge per a la vida
    Joan Domènech

    Related Posts

    Opinió
    El perill d’un concert sense perill

    febrer 28, 2025

    Actualitat
    Polèmica davant la proposta d’Educació de començar les classes el 8 de setembre

    febrer 18, 2025

    Actualitat
    La matrícula viva, nou criteri d’Educació per plafinicar l’oferta de places i reduir ràtios

    febrer 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}