Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El programa Coeduca’t només arriba a un de cada cinc centres

    Víctor Sauramarç 8, 20225 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumnes en un centre educatiu | Foto: Pol Rius
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’any 2017, el Síndic de Greuges va obrir una actuació d’ofici relativa a la garantia del dret d’infants i adolescents a rebre educació afectivosexual en els centres educatius. En el marc d’aquesta actuació, va adreçar a l’aleshores Departament d’Ensenyament un seguit de recomanacions, com ara promoure i implementar de manera integral l’educació afectivosexual obligatòria i continuada durant les etapes d’educació infantil, primària, secundària i batxillerat, desenvolupar mesures per garantir el dret de tot l’alumnat a rebre informació adequada sobre la diversitat de gènere i l’orientació sexual en els llibres de text i en altres materials educatius o promoure actuacions d’informació i sensibilització sobre diversitat sexual i de gènere adreçades a l’alumnat, als equips docents, a les famílies, i també a les entitats esportives i de lleure que atenen infants i joves, amb la col·laboració d’entitats especialitzades.

    Cinc anys més tard, aquestes recomanacions només s’han seguit en part, segons es lamentava fa unes setmanes, en una nota informativa, el mateix Síndic de Greuges. El curs 2019/20, el Departament d’Educació va posar en marxa el programa Coeduca’t, que aquell curs havia d’arribar a 300 centres i 2020/21 ja havia d’arribar a tots. Tanmateix, d’acord amb les dades de l’administració recollides pel Síndic, aquell curs (el passat) només s’impartia en un 21,4 % dels centres de primària i de secundària. Les dades de l’actual curs (202I/22) es desconeixen, ja que malgrat que el Síndic les va demanar al gener no ha obtingut resposta, segons ha confirmat a aquest diari.

    Voluntari o obligatori

    Quan es va presentar, es va dir que “Coeduca’t té l’objectiu que, des de P3 a 4t d’ESO, s’incorpori la coeducació, la perspectiva de gènere i l’educació sexoafectiva al currículum, com una eina determinant per a la prevenció de les violències masclistes i per al desenvolupament social i emocional de les persones”. L’aleshores conseller Bargalló en parlava així al Parlament: “Fem una aposta clara i contundent per introduir l’educació afectivosexual com a eina principal per prevenir la violència masclista i sexista, per orientar als centres, ajudar als alumnes i assolir un sistema educatiu equitatiu, inclusiu i lliure d’estereotips sexistes”.

    El programa és de caràcter voluntari, de manera que tant els centres públics com els concertats que vulguin seguir-lo han de sol·licitar-ne expressament l’adhesió. El Síndic demana “que la coeducació i l’educació afectivosexual es garanteixin de manera obligatòria i transversal durant les etapes d’educació infantil, primària, secundària i batxillerat”.

    D’acord amb l’opinió de diverses docents consultades per aquest diari, membres del Grup d’Educació Feministra de Rosa Sensat, la formació del Coeduca’t és interessant i el material és útil, per la qual cosa pot contribuir a introduir la perspectiva coeducativa i de gènere en els projectes de centre, més enllà de la creació de comissions lúdico-festives per al 8 de març. Ara bé, el problema és que falta temps per traslladar aquesta formació al dia a dia i el fet que una de les persones formades hagi de ser sempre membre de l’equip directiu tampoc garanteix que la resta del claustre s’impregni d’aquest canvi de mirada. Algunes d’aquestes docents opinen que “és un tema que al professorat, en general, li fa por”.

    En aquest context, el Síndic també ha recordat al Departament que el Parlament de Catalunya, l’octubre de 2020, ja va instar el Govern de la Generalitat a garantir que en el termini de tres cursos tots els centres educatius del Servei d’Educació de Catalunya haguessin introduït l’educació sexual i afectiva i la perspectiva de gènere de manera transversal al llarg de totes les etapes de l’educació obligatòria en el seu projecte educatiu. També li fa notar que la Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l’adolescència davant de la violència, estableix que els infants, en totes les etapes educatives i independentment de la titularitat del centre, han de rebre una educació afectivosexual, adaptada al nivell maduratiu.

    Cal una formació holística i no parlar només de condons

    A més a més, el Consell Assessor Jover (CAJ) del Síndic, integrat per joves entre 14 i anys provinents de diversos centres educatius de Catalunya, ha assenyalat mancances en la formació rebuda en els seus respectius centres, ja que, segons diuen els alumnes, se centra només en els aspectes reproductius i de prevenció de malalties de transmissió sexual. En aquest sentit, aquest consell demana al Síndic que traslladi als poders públics que “cal que la formació afectivosexual sigui holística i que aprofundeixi sobre aspectes relacionats amb el respecte, el gènere, l’autoestima, la llibertat, la identitat i preferència sexual, les diferències entre sexe i gènere, les relacions afectives i sexoafectives, la passió, el plaer i sobretot els drets”.

    En la mateixa línia, segons explica el Síndic, s’ha pronunciat la Xarxa Europea de Defensors dels Infants (ENOC), que recomana que s’inclogui educació afectivosexual d’alta qualitat obligatòria dins de l’educació infantil, primària, i secundària; que els professors, amb el suport d’actors externs, tinguin una formació adequada i continuada que els permeti acompanyar els alumnes i respondre davant situacions concretes, i que s’enforteixin la qualitat i la disponibilitat dels serveis de salut sexual, especialment dels professionals de la salut. En un pas més, l’ENOC insta els governs a prendre mesures efectives per promoure i implementar de manera integral l’educació sexoafectiva d’infants i adolescents i a incloure en els seus informes periòdics al Comitè dels Drets de l’Infant de les Nacions Unides referències a les accions realitzades a aquest efecte.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    8M coeducació educació sexual Síndic de Greuges
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Parlar de pau en temps de guerra
    Next Article
    Reportatge
    L’educació de persones adultes fa inventari de mancances en un congrés estatal
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Contes per a la Coeducació: Fomentant la igualtat i diversitat des de la primera infància

    abril 22, 2025

    Entrevista
    Miriam Al Adib Mendi: “L’educació sexual et permet agafar les regnes de la teva salut sexual”

    abril 7, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}