Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El règim PISA: La lògica neoliberal en educació

    Por Otra Política Educativa. Foro de Sevillagener 3, 20249 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Il·lustració cedida per Joseba G. Plazuelo
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els resultats del Programa a l’Avaluació Internacional d’Alumnes (PISA), liderat per un organisme de coordinació de polítiques econòmiques i socials, com l’OCDE, estan aconseguint un enorme impacte mediàtic. Una cosa esperable en una societat en la qual els valors econòmics, l’acumulació de riquesa i l’èxit financer són prioritaris.

    PISA és un dispositiu de control (finançat amb els nostres impostos, però dirigit pels interessos econòmics de les grans multinacionals del club dels països enriquits) que pretén homologar una representació neoliberal de l’educació, així com la seva consideració com a inversió al servei de la rendibilitat, l’eficiència i la competitivitat, encara que això signifiqui desatendre el deure de contribuir al més ple desenvolupament humà.

    Els nostres representants polítics han decidit encarregar a l’OCDE, en qualitat d’àrbitre global, la gestió d’aquest dispositiu de control i conseqüentment assumir les seves orientacions sobre les polítiques educatives públiques i sobre el que els estudiants han de saber i les escoles han d’ensenyar.

    En aquest context, el paper de l’educació en la formació per a la democràcia, la responsabilitat ciutadana i la promoció de la justícia social perd protagonisme. Els éssers humans es pensen i defineixen bàsicament com a treballadors de la maquinària laboral i tindran menys cabuda àmbits formatius essencials com les arts, la pràctica de la reflexió crítica, l’educació emocional, la participació ciutadana, la convivència, la solidaritat, la cura del planeta, l’ètica de la justícia, etc.

    Aquests àmbits, menys susceptibles de ser mesurats, responen a lògiques més humanistes i humanitzadores de la relació educativa, que en no ser avaluats/mesurats, no acaben de tenir-se en compte. S’obliden tasques bàsiques de les escoles més centrades en l’educació per a la solidaritat i es legitimen pràctiques selectives d’exclusió educativa.

    Si bé, cada vegada que apareixen els resultats PISA, aconsegueix rellevància el discurs sobre l’educació, el seu tractament mediàtic està profundament viciat

    Si bé, cada vegada que apareixen els resultats PISA, aconsegueix rellevància el discurs sobre l’educació, el seu tractament mediàtic està profundament viciat i interessat a ressaltar aspectes cridaners i circumstancials, que no engrandeixen el concepte de l’educació i la pràctica educativa. La preocupació manifesta és ‘llançar-se els resultats de PISA a la cara’. L’important és estar a dalt en el rànquing i no el sentit formatiu del que es fa.

    La lògica de productivitat i consum sacralitza les actuacions de competició i fa inviable una construcció col·lectiva més humanitzadora del que és o hauria de ser l’educació. La productivitat laboral preval com a referent, com a línia directriu de les reformes i les polítiques educatives i avaluadores. Una interessada mudança de la naturalesa i fins i tot de l’acció educadora.

    La lògica reduccionista de PISA. El canvi de prioritats en l’ensenyament i la classificació de persones i centres

    PISA focalitza la mesura en determinades àrees instrumentals, amb una lògica reduccionista, simplificadora i neoconservadora (Educar “com Déu mana”). Restringeix la complexitat de l’aprenentatge i de l’educació a un conjunt d’indicadors quantitatius dels resultats en algunes disciplines clàssiques (lectura, matemàtiques i ciències), limitant el valor d’unes altres i la seva contribució a una formació cada vegada més complexa i integral. Ens referim a aquelles àrees de coneixement centrades en una visió més integral i equilibrada del desenvolupament humà, difícils d’incorporar en una prova de ‘llapis i paper’ o en l’emplenament de formularis virtuals. Podríem pensar que PISA no cerca tant saber de la qualitat de l’educació, com de l’avanç de la instrucció en determinades àrees.

    La valoració de la qualitat d’un sistema educatiu no pot limitar-se a la interpretació d’uns resultats quantitatius referits només a determinades àrees d’aprenentatge. Entre altres riscos, pot induir la tendència a: (1) canviar les prioritats d’actuació del professorat, obligat a ensenyar per a superar les proves, i (2) classificar a les persones i centres, com si d’una lliga de futbol es tractés. Una altra manera de facilitar que els potencials ‘clients’ puguin triar/seleccionar ‘els millors centres’, en detriment de la responsabilitat col·lectiva de fer costat als qui més ho necessiten.

    Actualment l’OCDE s’ha convertit, de fet, en el ministeri d’educació del món

    Mesurar determinats aprenentatges no millora per se la formació, més aviat legitima la utilització de formats d’ensenyament i pràctiques administratives que naturalitzen una competitivitat tramposa entre escoles, regions i països. La dada més preocupant, obtingut dels propis mesuraments PISA, és el condicionament cultural, social i familiar dels aprenentatges acadèmics i el cada vegada major assentament d’actuacions de segregació escolar i social.

    L’eficiència econòmica i productiva és la que prima

    PISA converteix l’educació en un instrument de l’economia, aguditza la fascinació pels resultats i aombra el valor de promoció de la igualtat d’oportunitats. La preocupació ara és tractar d’estar ben situat en el rànquing “a costa del que sigui”. L’OCDE no deixa de ser un organisme internacional creat per ‘maximitzar el creixement econòmic’ dels països que l’integren.

    Actualment, l’OCDE s’ha convertit, de fet, en el ministeri d’educació del món, que avala metodologies instrumentals, sustentades en una selecció de dades, al servei d’una ideologia de mercat que afirma i reprodueix un determinat ordre social. El tipus de proves i les àrees curriculars que es mesuren condicionen la manera de pensar l’educació i de legislar-la. Els seus resultats i interpretacions mediàtiques s’utilitzen més com a referents de conformació social que com a estímul per a la millora col·lectiva. És l’eficiència econòmica i productiva la que prima sobre l’ètica. D’aquesta manera s’obliden comeses essencials de l’escola pública, més orientats a la formació en la solidaritat, i s’encobreixen determinades pràctiques d’exclusió.

    Estem davant una colonització del llenguatge educatiu per un discurs economicista, construït entorn del poder de les dades i els grans acaraments i balanços, convertits en autèntica religió. Aquesta tecnologització del discurs forma part de l’enginyeria del canvi social i de paradigma: si abans les reformes educatives s’orientaven per la inversió de recursos (input), ara es determinen en funció del verificable rendiment de l’alumnat (output), amb el ‘mantra’ neoliberal de fer més amb menys. Serveix de coartada per responsabilitzar el professorat i la comunitat educativa de problemes de falta d’inversió i interès per una bona i justa gestió.

    La veritat és que cada vegada més professionals i investigadors demostren que aquest programa manca de la potencialitat necessària per ajudar a la millora, en profunditat, de l’ensenyament a les aules i del funcionament de les escoles. Les proves mesuren capacitats que depenen molt menys de l’escola que de l’experiència acumulada en tota la vida de l’alumnat, de la seva capital cultural i dels recursos i suports familiars i del seu entorn. Per tot això, la recerca més crítica considera PISA un fracàs, en allò que a pretensions es refereix, ja que no ofereix claus específiques, realment utilitzables, per a la millora de les escoles i l’ensenyament.

    Transformar el desig d’aprendre en afany per aprovar

    Caldria situar els resultats d’aquestes proves i la seva interpretació en un lloc més d’informació i de contrast, al costat de molts altres indicadors de la vida dels centres. Confiar més en el professorat i en les institucions educatives, que ja realitzen avaluacions ordinàries i que coneixen millor el que succeeix al llarg de tot el procés d’escolarització. Evitar l’obsessió per la rendició de comptes i el risc de transformar el desig d’aprendre en afany per aprovar. Allunyar el perill de considerar l’alumnat amb dificultats una nosa, que minva possibilitats de mantenir-se ben posicionat en el rànquing, i d’entendre l’atenció a la diversitat un problema que distreu de l’obtenció de millors resultats.

    És molt difícil evitar la influència restrictiva i interessada dels informes avaluatius de l’OCDE. Això ens obliga a fer-ho millor, però no sols, no cadascun aïlladament, sinó tots junts. D’aquí la rellevància dels col·lectius, els moviments d’innovació i de renovació pedagògica i canvi educatiu.

    L’educació és un procés contextual explicable solo per la confluència de nombroses actuacions de naturalesa diversa

    Segur que el professorat que s’acosta a la lectura d’aquest text està interessat a millorar la seva pràctica professional i al corrent que l’educació cal canviar-la des de dins i des de fora. És a dir, no només comptant amb el seu esforç individual, que no ha d’eludir en cap cas, sinó amb el de molts i la cobertura del context social i xarxes de suport. L’educació és un procés contextual només explicable per la confluència de nombroses actuacions de naturalesa diversa.

    Ens temem que les avaluacions PISA, més enllà del seu valor informatiu i de recerca sobre els resultats d’aprenentatge en determinades àrees, de la seva utilitat per als mitjans de comunicació, l’oposició política i alguns governs, no contemplen indicadors precisos sobre les causes del rendiment educatiu i són de dubtosa rendibilitat per a les escoles. No obstant això, normalitzen una concepció restrictiva de l’educació, interessada en un concepte neoliberal d’èxit escolar, a esquena dels modes de fer i gestionar les relacions en els centres educatius.

    Per això hem de ser crítics amb el “règim PISA” com a part d’“una tecnologia, una cultura i una modalitat de reglamentació que utilitza avaluacions, comparacions i indicadors com a mitjans per a controlar, desgastar i produir canvi. L’acompliment de subjectes individualment considerats o organitzacions serveix com a mesura de productivitat o rendiment, o com a índex de “qualitat” o “moments” d’avaluació o ascens” (Ball, S.J. 2003).

    Entenem l’avaluació com un procés integral orientat a generar informació contextualitzada, socialment i culturalment, sobre la millora dels processos d’ensenyament i aprenentatge. Apostem per una avaluació democràtica, participativa, comunitària i a llarg termini que comporti suport, recursos i cooperació amb els qui més ho necessiten, en comptes d’alarmisme social, proliferació de titulars cridaners i reaccions en calent o interessades presentades com a concloents.

    Defensem una avaluació global del sistema educatiu, que contempli l’actuació de multitud d’agents (entre els inexcusables, les administracions educatives), centrada en promoure el dret a una educació integral, inclusiva, pública, gratuïta i universal.

    Necessitem més escolta, inversió, anàlisi complexa de la realitat escolar, corresponsabilitat entre els diferents agents, més recursos i dissenys pràctics per als canvis i més suport institucional.

    I menys “opinió llancívola” en un ambient de condicionat i distorsionat pel soroll, on és difícil obrir-se pas a una fonamentada i clarificadora argumentació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Informe PISA OCDE opinió PISA Proves PISA
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Memòria de quan no es podia sortir de l’armari
    Next Article
    Opinió
    Sobre PISA
    Por Otra Política Educativa. Foro de Sevilla

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    1 comentari

    1. Martí Teixidó, pedagog dr. on gener 4, 2024 10:06 am

      PISA no és una avaluació pedagògica, és una mesura dels resultats de la institució econòmica empresarial OCDE. Això queda ben exposat pel Foro de Sevilla en aquest article i ens convé difondre-ho.
      La primera confusió conceptual que ha aconseguit plantar l’OCDE és que els resultats escolars en aprenentatges instrumentals són rendiment educatiu. Per al món empresarial, els resultats, econòmics, en diner és clar, són rendiment econòmic. Resultats de guanys, descomptats els costos de producció. No així en educació. Ho entendrem millor amb el rendiment d’una màquina com un automòbil; el rendimemt no és l’alta velocitat que pot assolir sinó les prestacions en funció de la potència i equipament. Tanmateix, l’educació no és un resultat sinó un procés de desenvolupament personal, una equació inversa: no es tracta d’estalviar costos personals, ben al contrari exercitar capacitats personals que així es desenvolupen.
      “El rendiment personal dels alumnes és un quocient entre les seves realitzacions i aprenentatges assolits i les seves capacitats personals. Així, hi ha alumnes amb evidents capacitats que rendeixen per sota malgrat superin proves i assoleixin acreditació acadèmica. Hi ha alumnes amb limitacions personals reconegudes que rendeixen per sobre de les capacitats que se’ls suposen.” https://diarieducacio.cat/pisa-qualitat-de-lensenyament-i-sistema-pedagogic/
      I això també és aplicable al rendiment educatiu dels centres; segons les condicions d’entrada i de context cal valorar els resultats i no comparant resultats entre centres desiguals i prenent la mitjana com a referència. Que no ens enganyin i no ens enganyem. Les escoles dels països occidentals tenen un baix rendiment i obsessionades pels resultats no saben on van. Ja em vist el miratge de Finlàndia i no vull per als nostres infants el model de països punters (Japó, Korea). La pedagogia ha pensat i assajat sistemes d’aprenentatge eficaços i gratificants alhora (Montessori, Decroly, Kilpatrick, Ferrière, Freinet, Freire…). Aprofundim-los i adaptem-los a la societat actual com ja va proposar la institució UNESCO, d’educació, ciència i cultura, amb l’informe “Aprendre a ser” (1973).

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}