Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Sobre PISA

    Rosa M. Bellés Guitartgener 4, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumna estudiant | Ministeri d'Educació i FP
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    D’ençà de la publicació dels darrers resultats de l’informe PISA hi ha hagut moltes aportacions per intentar entendre el perquè de les davallades.

    Hi ha moltes coses de diferent ordre que ja s’han dit i no cal repetir. Per la meva part, només vull aportar uns granets de sorra i plantejar tres preguntes que em volten pel cap.

    En primer lloc, per què aquest informe ens fa tant d’impacte? Un sistema educatiu ben segur que ha de tenir i té criteris per a ser avaluat regularment. De la mateixa manera que l’ensenyament dels professionals en exercici, l’aprenentatge de l’alumnat i el funcionament dels diversos òrgans que configuren els centres educatius individualment i en el seu conjunt. No és pas que cregui supèrflua l’avaluació. De cap manera.

    No obstant això, ¿com és que els resultats assolits a Catalunya en altres avaluacions impulsades per la pròpia administració responsable no són coneguts? O, si més no, no es publiciten i els resultats de l’informe PISA sí. Com és això? I el mateix cal aplicar-ho a l’administració de l’Estat, que suposo que també recull els resultats del conjunt de les CCAA, però que tampoc tenen presència als mitjans de comunicació.

    ¿Quin escreix de valor ens aporta l’informe PISA elaborat per l’OCDE? A més dels resultats ¿es tenen en compte les inversions en Educació, les ràtios, la qualitat de l’ensenyament i d’altres molts factors que incideixen en l’assoliment de l’alumnat?

    En segon lloc, des de fa temps em pregunto ¿com pot ser que alguns dels països europeus i asiàtics que en les darreres edicions del PISA llurs alumnes han presidit el rànquing de bones puntuacions siguin, al mateix temps, els que registren majors índexs de suïcidis entre el seu jovent? I un dels quals, potser en el qual ens hem emmirallat més els darrers anys, és el país que segons una agència d’avaluació de felicitat reuneix ser «el més feliç del món» i alhora, en el qual s’acumula gran nombre de suïcidis entre els joves. I, per acabar-ho d’adobar, darrerament, també algun alumne o exalumne ha protagonitzat algun tiroteig a la seu de llur centre educatiu.

    Els pediatres, psiquiatres, psicòlegs i d’altres professionals de la salut insisteixen en la no adequació de l’horari compactat

    El tercer apunt és més local. Una mesura important de l’estalvi en les famoses retallades d’Educació cap al 2010, va ser la compactació dels horaris d’ESO i, com a conseqüència, l’eliminació dels menjadors dels Instituts i de les beques menjador. En el seu moment hi va haver professorat que ho va celebrar, però potser no es va parar massa atenció al retruc que aquesta mesura podia tenir. Situació especialment greu en zones amb alumnat vulnerable, pels quals l’àpat del migdia podia ser el més complet del dia, i també en zones rurals on l’alumnat quan acaba l’horari d’estada a l’Institut ha de desplaçar-se al poble on resideix per tal de menjar.

    El cas és que últimament, arran de l’augment dels trastorns de l’alimentació, l’escassedat d’hores de dormir i d’altres fets no saludables instal·lats en la vida quotidiana dels joves i que recentment acaparen les notícies, els pediatres, psiquiatres, psicòlegs i d’altres professionals de la salut insisteixen en la no adequació de l’horari compactat. Àdhuc assenyalen que aquest podria contribuir al poc rendiment de l’alumnat. No crec que les explicacions siguin tan lineals, però és un aspecte més a considerar i de fet aquesta situació ja s’està revertint en Instituts-Escola on s’ha tornat a fer horari partit i a incloure menjadors.

    Per acabar, tinc l’esperança que tots els experts i polítics que intenten entendre què ha passat tinguin amplitud de mires i vagin més enllà d’explicacions simplistes com algunes de les que fins ara s’han dit.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Informe PISA opinió PISA Proves PISA
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El règim PISA: La lògica neoliberal en educació
    Next Article
    Actualitat
    Sanitat, finances i educació, els sectors amb més estrès laboral
    Rosa M. Bellés Guitart

    Related Posts

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.