Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El retrat de la por que viu un de cada quatre nens

    Francesc Miró - eldiario.esjuny 1, 20166 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El País de la por, de Francisco Espasa
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El país de la por, de Francisco Espasa
    El país de la por, de Francisco Espada

    La por és silenci. La por són mentides que, en el fons, són més silenci. Profund i inescrutable. Deia el poema de Galeano que, a més, aquest és molt propici a enredar-se, a caure en cercles sense fi si no s’enfronta a temps. “Els que treballen tenen por de perdre la feina. Els que no treballen tenen por de no trobar feina. Qui no té por de la gana, té por de menjar. És el temps de la por” deien els versos de La por global .

    Isaac Rosa  ho va sintetitzar com un carreró social sense sortida en la seva novel·la El país del miedo, publicada per Seix Barral el 2008, a les portes d’una crisi econòmica i social que en la seva novel·la ja estava present. Un laberint de males decisions d’un pare intentant bregar amb el bullying que pateix el seu fill a l’escola.

    La constant tensió i el control del ritme es fan amb una història gens difícil de traslladar en tot el seu abast metafòric i premonitori de la novel·la original. Un pare descobreix l’assetjament que pateix el seu fill per part d’una nena de l’extraradi. En intentar solucionar el problema, va al seu centre educatiu que, a causa de les retallades, disposa d’una psicòloga infantil que reparteix la seva jornada en quatre col·legis i no pot atendre el seu fill com cal. El pare decideix que portarà el seu fill cada dia amb cotxe perquè no es trobi amb l’assetjadora. A més, perquè no se senti acomplexat, decideix mantenir el fet com un secret sense que la mare del nen se n’assabenti.

    “La por no és una qüestió arbitrària, sinó que requereix un aprenentatge. Occident és la societat de la por. Els poders exerceixen una certa pedagogia de la por per tenir ciutadans atemorits i poder-los manipular d’una manera més senzilla”, considerava el realitzador extremeny en una entrevista. Un retrat de les poques sortides que ofereix una societat basada en les aparences i la por a perdre-les, a fracassar i a cometre errors. També, un interessantíssim retrat de com els problemes que ha d’afrontar la família protagonista, una mostra de la classe mitjana espanyola més prototípica, no són casos aïllats. Formen part d’un tot que ens defineix com a societat.

    El bullying i la pobresa infantil a Espanya

    El país de la por retrata de manera temperada, fins i tot distant, un cas d’assetjament escolar que desencadena tota la successió de neguits i falsa covardia. El bullying en aquest país no és un problema menor; es desencadena per una sèrie de prejudicis i ressorts socials que tenen a veure més amb elements clau del sistema social i educatiu. És a les aules i és a les llars familiars.

    L’últim informe de Save the Children, sobre assetjament escolar a Espanya revela, que un 9,3% dels estudiants considera que ha patit assetjament i un 6,9% es considera víctima de ciberassetjament. El que vindria a significar que uns 111.000 nens i 82.000 nenes han patit assetjament durant els últims dos mesos a Espanya.

    Com bé es veu en la pel·lícula de Francisco Espada, la majoria dels casos es donen entre els estudiants de primer cicle de l’ESO, d’entre 12 i 13 anys. I sí, també són més els nens i nenes de primer cicle que es reconeixen com a agressors.

    Encara que en la pel·lícula sigui una preadolescent, interpretada per una talentosa Marina Recio, que causi el terror de pare i fill, en la realitat elles són les que més pateixen aquesta xacra. Un 10,6% ha patit assetjament (enfront del 8% de nois), i un 8,5%, ciberassetjament (enfront d’un 5,3% de nois). A més, entre ells és més gran el percentatge dels que es reconeixen com a agressors.

    Les víctimes d’assetjament, segons l’informe, repeteixen tres raons per les quals són assetjades: per ser molestades, pel seu aspecte físic o perquè els tenen “mania”. A la pel·lícula, la Marta assetja en Pau per robar-li. Li roba pel·lícules, videojocs i bambes. Ella, encara que el seu origen no estigui del tot clar, sempre es vesteix amb el mateix xandall i dorm en una llar d’acollida. Actualment un de cada tres nens a Espanya està en risc de pobresa o exclusió social. Ella carrega sobre les seves espatlles la representació d’aquest terç.

    Les últimes dades referent a això, del 2014, són realment preocupants. El 30,5% viu en llars amb ingressos que estan per sota del llindar de pobresa. Això són 2.540.763 nens i nenes espanyols. I un 15,7% viu en situació de pobresa severa. Això són 1.307.868 menors. Dades que vénen a confirmar un de les tesis que la pel·lícula planteja: que la infància del nostre país és el col·lectiu que més està patint les conseqüències de la crisi econòmica i de les retallades en les ajudes socials. Un dels molts, perquè a El país del mideo conviuen tots els que vulguis i més.

    Un thriller social punyent

    La novel·la original combina passatges de ficció novel·lada amb capítols assagístics del propi autor. Per traslladar el text de Rosa a la pantalla, Francisco Espada no ho tenia fàcil. A més debutava com a realitzador amb una pel·lícula íntegrament rodada a Extremadura que, paradoxalment, no va tenir el suport de la televisió pública extremenya. Partint de les traves econòmiques i d’un material de base complex, la veritat és que El país delmiedo ha resultat ser una carta de presentació més que solvent.

    El país de la por, de Francisco Espasa
    El país de la por, de Francisco Espada

    I sí, està plantejada com un thriller efectiu de ressorts europeus. Ecos del Michael Haneke de Caché vénen al cap quan el protagonista rebutja instal·lar una alarma a casa perquè “no li sembla bé que es faci negoci amb la por”. Es fa negoci amb tot i el temor és un dels més rendibles de la societat urbana contemporània. “Som la societat més segura de la història i, en canvi, som la societat més obsessionada amb la seguretat. Com més segurs objectivament estem, més insegurs subjectivament ens sentim, i demanem més protecció”, explicava el mateix Isaac Rosa en una entrevista.

    Malgrat tot, la pel·lícula d’Espada no s’escuda en els clixés del cinema social per justificar el seu missatge. Els aborda de manera inevitable i, per moments, amb certa inspiració. No en va, la seva posada en escena recorda Magical Girl, l’equip artístic de la qual ha participat en part de la pel·lícula.

    Potser estiguem davant un dels debuts espanyols més interessants de la temporada per la seva capacitat de convertir els detalls en un compedi de problemes majors. Com l’exemplar de La habitación oscura que el pare de família li regala a la seva dona. Com aquest demolidor pla final en família, menjant paella i fingint normalitat. O potser sigui el seu descoratjador retrat social. Però el cas és que res com El país del miedo per recordar les paraules de Galeano: és el temps de la por.

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els danys de la desnutrició duren tota la vida i es transmeten als fills
    Next Article
    Actualitat
    L’avaluació del professorat
    Francesc Miró - eldiario.es

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.